شماره ۴۴۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا: با تحریم جدید علیه ایران مخالفیم
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: هنوز تاریخ دقیقی برای دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 مشخص نشده است. جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره زمان و مکان برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت:  همان‌طور که وزیر و دیگران پیش از ترک وین گفتند قصد ما این است که مذاکره‌کنندگان بار دیگر در ماه دسامبر دیدار کنند اما هنوز تاریخ مشخصی برای آن تعیین نشده است. جن ساکی افزود:  واضح است که ما برای تعیین زمان و مکان این مذاکرات رایزنی می‌کنیم و با شرکایمان در گروه 1+5 در این زمینه در تماس هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص موضع آمریکا نسبت به تمایل شرکت‌های خودروسازی بزرگ جهان از فرانسه، ژاپن، کره و آمریکا برای بازگشت به بازار ایران، اظهار کرد:  دیدگاه ما همانند گذشته این است که ایران هنوز برای تجارت مناسب نیست. براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، وی در ادامه درباره گفت‌وگوی جان کری با اعضای کنگره درباره مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین گفت:  واضح است که وزیر امور خارجه در ارتباط نزدیک با کنگره قرار دارد. وی در زمانی که در وین بود نیز با آنها تماس داشت و می‌توانم بگویم که این ارتباط خود را در آینده نیز ادامه می‌دهد. جن ساکی درباره موضع دولت آمریکا درخصوص وضع تحریم‌های جدید علیه ایران درکنگره، تصریح کرد: به‌طور قطع ما با این مسأله مخالفیم و وزیر به وضوح مشخص کرده است که وقتی ما از ایران می‌خواهیم تا به تعهداتش طبق برنامه اقدام‌مشترک عمل کند خودمان نیز باید به آن عمل کنیم. این بدین معنی است که نمی‌توانیم تحریم‌های مرتبط هسته‌ای جدید علیه ایران تصویب کنیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه برنامه اقدام مشترک به‌رغم گذشت یک‌سال از حصول آن باز هم تمدید شده است، بیان کرد:  تمدید این توافق به صورت مشترک و از سوی تمام مذاکره‌کنندگان مورد موافقت قرار گرفت. بنابراین اگرچه در ابتدا ما تنها می‌توانستیم یک‌سال تمدیدش کنیم احساس کردیم که لازم است بار دیگر همان‌گونه که گروه 1+5 و ایران می‌خواست آن را تمدید کنیم.

واکنش ایران به ادعاهای آژانس در مورد ابعاد نظامی احتمالی
اسناد ادعایی آژانس مملواز اشتباه و اسامی ساختگی است
سازمان انرژی اتمی ایران با انتشار بیانیه‌ای خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اسناد ادعایی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را مملو از اشتباه و اسامی نادرست خوانده و تصریح کرده است که هیچ سند معتبری برای ادعاهای عنوان شده علیه ایران وجود ندارد. به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرده است که مدارک ارایه شده به ناظر هسته‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد که اسناد ادعایی آژانس در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران ساختگی و فاقد اعتبار است. سازمان انرژی اتمی ایران در این بیانیه ضمن رد اتهامات مطرح شده علیه تهران، تأکید کرده است که ایران توضیحات مشروحی به آژانس ارایه کرده و هرگز «هیچ سند معتبری در تأیید ادعای ابعاد نظامی احتمالی وجود نداشته است.» ایران در این بیانیه که در سایت آژانس منتشر شده، اعلام کرده است که نمایندگان این کشور در نشست‌هایی که در ماه‌های اکتبر و نوامبر انجام شد «شواهدی» را به آژانس ارایه کرده‌اند که نشان می‌دهد اسناد ادعایی ساختگی هستند. در بخشی از بیانیه تهران آمده است:  «(این اسناد) مملو از اشتباه و اسامی ساختگی با تلفظ‌های خاص هستند که نشان می‌دهد تنها یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند آنها را جعل کرده باشد». «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین موضع‌گیری‌های خود بارها مسأله ابعاد احتمالی را پیش کشیده و خواستار توضیح ایران در مورد اسناد ادعایی شده است. هرچند مذاکرات ایران و آژانس از فرآیند مذاکرات تهران و گروه موسوم به 1+5 جدا است، اما کشورهای غربی می‌گویند جلب رضایت آژانس و مختومه اعلام شدن پرونده هسته‌ای ایران، پیش‌نیاز لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

رئیس دولت امارات:  خواهان روابط بهتر با تهرانیم
رئیس دولت امارات گفت که کشورش خواهان ایجاد روابط بهتر با تهران است. به گزارش ایسنا، شیخ خلیفه بن زاید در سخنانی به مناسبت چهل و سومین سالگرد روز ملی امارات تصریح کرد که کشورش خواهان ایجاد روابطی بهتر با ایران است. وی موضوع جزایر سه‌گانه را موجب تأخیر در روابط دو کشور دانست. شیخ خلیفه با بیان این‌که کشورش خواهان ایجاد روابط خوب با ایران است مسأله جزایر سه‌گانه و مخالفت ایران با هرگونه تفاهم یا دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیزی از طریق انجام مذاکره و یا ارجاع به دادگاه لاهه به تعویق افتاده است. بنابرگزارش سایت اماراتی ارم، وی همچنین با طرح ادعای دخالت ایران در امور کشورهای عربی مدعی شد که این دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس‌نادرست و اقدامی است که بدون توافق امنیتی منطقه‌ای مطلوب در منطقه انجام می‌شود.


تعداد بازدید :  274