شماره ۱۵۹۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
گپی با معاون امور جوانان هلال‌احمر خراسان جنوبي
جوانان داوطلب هسته اصلي كانون‌هاي روستايي

فائزه موهبتی
كانون‌هاي روستايي هلال‌احمر خراسان جنوبي خدمات متعددی در روستاهاي محروم و كم برخوردار اين استان به روستاييان ارائه مي‌كنند؛ از اشتغالزايي براي بانوان روستايي گرفته تا حل مشكل كم‌آبي و كمك به كشاورزان نيازمند. فائزه موهبتي، معاون امور جوانان هلال‌احمر استان خراسان جنوبي از چگونگي راه‌اندازي اين كانون‌ها و نحوه خدمات‌رساني آنها به روستاهاي محروم اين استان مي‌گويد.
 چند كانون روستايي در استان خراسان جنوبي به روستاييان مناطق محروم خدمات‌رساني مي‌كنند؟
كانون روستايي به همت جوانان داوطلب در 17 روستاي استان تأسيس شده و در حال فعاليت است.
 نحوه راه‌اندازي اين كانون‌ها به چه صورت است؟
اساس فعاليت كانون‌هاي روستايي جوانان داوطلب هستند. جوانان روستايي كه عضو هلال‌احمر شده‌اند درخواست راه‌اندازي كانون را به ما ارائه مي‌كنند و پس از انجام مراحل اداري لازم، مجوز تأسيس كانون روستايي از سوي سازمان جوانان صادر مي‌شود. مسئوليت تعيين اعضاي كانون نيز با جوان‌هايي است كه كانون را راه‌اندازي كرده‌اند.
 اگر درخواستی از سوی جوانان روستا به معاونت شما نرسد هم امکان تاسیس كانون روستايي وجود دارد؟
به‌طور معمول كانون‌هاي روستايي با ارائه درخواست از سوي جوانان داوطلب راه‌اندازي مي‌شوند اما با توجه به خدمات ارزنده‌اي كه اين كانون‌ها در روستاهاي محروم ارائه مي‌كنند، هلال‌احمر براي روستاهايي كه متقاضي راه‌اندازي كانون در آن روستا وجود ندارد نيز برنامه دارد. در اين روستاهاي محروم و عمدتاً دورافتاده استان، تأسيس كانون از سوي هلال‌احمر به اهالي روستا پيشنهاد مي‌شود. در اين روش كانون روستايي و فعاليت‌هاي آن را براي اهالي روستا تشريح مي‌كنيم تا پس از تأسيس كانون خدمات مختلف به روستاييان ارائه شود. با اين شيوه در 4 روستاي محروم شهرهاي در ميان و سربيشه با جلب مشاركت اهالي روستا كانون روستايي راه‌اندازي شده است.
 چه خدماتي در این كانون‌ها به روستاييان مناطق محروم ارائه مي‌شود؟
خدمات بشردوستانه‌اي چون اهداي خون، ايستگاه سلامت، برگزاري مراسم جشن و عزاداري در مناسبت‌هاي مختلف و... در تمام كانون‌هاي روستايي در اختيار روستاييان قرار مي‌گيرد اما اعضاي كانون تلاش مي‌كنند در هر روستا با توجه به نوع نياز اهالي، كمبودها و نيازهاي اساسي روستايي خدمات‌رساني كنند. به‌عنوان مثال اعضاي جوان كانون‌هاي روستايي در روستاهايي كه به دليل مهاجرت جمعيت غالب آن سالمند هستند براي برداشت محصولات كشاورزي كمك حال كشاورزان سالخورده شده‌اند.
 هلال احمر چه كمك‌هايي براي اجراي برنامه‌ها و نيز خدمات‌رساني بهتر توسط كانون‌ها به اعضاي جوانان ارائه مي‌كند؟
خدماتي كه كانون‌هاي روستايي ارائه مي‌كنند به‌صورت داوطلبانه است. اما اعضاي جوان كانون، طرح‌ها و برنامه‌هايي كه براي خدمت‌رساني به روستایيان دارند را به ما ارائه مي‌كنند و هلال‌احمر نيز پس از موافقت با طرح و تأمين اعتبار هزينه‌هاي لازم را براي تهيه تجهيزات و لوازم مورد نياز در اختيار اعضاي جوان كانون قرار مي‌دهد.


تعداد بازدید :  437