شماره ۴۴۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

پارلمان فرانسه خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد
شهروند| نمایندگان پارلمان فرانسه در روز گذشته با رأی خود از دولت این کشور خواستند تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. هرچند این اقدام نمادین قانون‌گذاران فرانسوی بلافاصله موجب تغییر رویکرد دیپلماتیک این کشور در قبال مسأله فلسطین نخواهد شد اما با این حال نشان‌دهنده بی‌صبری اروپا برای به نتیجه رسیدن روند صلح خاورمیانه میان فلسطین و اسراییل است.درحالی‌که اکثر کشور‌های درحال توسعه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، بیشتر کشور‌های اروپای غربی موضع متفاوتی دارند و با حمایت از موضع مشترک آمریکا - اسراییل معتقدند که تشکیل کشور مستقل فلسطین تنها از مجرای مذاکره با اسراییل امکان‌پذیر خواهد بود.سوئد در ماه اکتبر با به رسمیت شناختن کشور فلسطین راهی را آغاز کرد که پس از آن توسط پارلمان اسپانیا، بریتانیا و ایرلند دنبال شد و نمایندگان مجالس این کشور‌ها قطعنامه‌های غیرالزام‌آوری را در به رسمیت شناختن فلسطین تصویب کردند و در روز گذشته نیز پارلمان فرانسه پا به این راه گذاشت.این اقدام پارلمان فرانسه از سوی حزب سوسیالیست حاکم پیشنهاد شد و مورد حمایت احزاب چپ و برخی از محافظه‌کاران قرار گرفت و به دنبال آن از دولت فرانسه خواستند که در جهت حل قطعی این مناقشه کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.«لوران فابیوس»، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در جریان سخنانی در پارلمان این کشور گفت: این رأی دولت فرانسه را وادار به انجام کاری نمی‌کند اما شرایط فعلی غیرقابل قبول است و دولت فرانسه در صورت شکست اقدامات دیپلماتیک استقلال فلسطين را به رسمیت خواهد شناخت.

توقف کمک‌های غذایی به 1/7 میلیون آواره سوری در آستانه زمستان
برنامه‌ جهانی غذا تصمیم گرفته است کمک‌های خود به            7/1 میلیون آواره سوری را متوقف کند؛ مساله‌ای که به گفته مسئولان فاجعه‌ای را برای بسیاری از این افراد به وجود می‌آورد. به گزارش ایسنا، یشتر والری آموس، مسئول سابق امور انسانی در سازمان ملل اعلام کرده بود:  برنامه‌ جهانی غذا در صورتی که از حمایت‌های مالی بیشتری برخوردار نشود مجبور خواهد شد تا ظرف 2ماه پخش و توزیع غذا در میان سوری‌ها را متوقف کند. از اواسط سپتامبر سازمان برنامه‌ جهانی غذا اعلام کرد که به دلیل کمبود منابع مالی کمک‌های غذایی حیاطی خود را به 6‌میلیون آواره سوری کاهش خواهد داد. سازمان ملل از بزرگترین طرف‌هایی به شمار می‌آید که کمک‌هایی را به آسیب‌دیدگان از رخدادهای سوریه ادامه می‌دهد. میزان کمک‌های آمریکا نیز به منطقه به حدود 7/1میلیارد دلار می‌رسد. برنامه‌ جهانی غذا که وابسته به سازمان ملل است ماه گذشته هشدار داد که حمایت‌های مالی ویژه جهت فراهم کردن غذا برای حدود 6‌میلیون آواره سوری در حال پایان است. هزینه عملیات برنامه‌ جهانی غذا برای کمک به آوارگان سوری تا اواخر‌ سال 352‌میلیون دلار برآورد شده است که 95‌میلیون دلار از آن برای عملیات در داخل سوریه و 257‌میلیون دلار برای حمایت از آوارگان در کشورهای مجاور سوریه اختصاص یافته است.

برکناری 24تن از مسئولان ارشد وزارت کشور عراق
نخست‌وزیر عراق تصمیم گرفت 24تن از مسئولان ارشد وزارت کشور را برکنار کند. به گزارش خبری الجزیره، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با صدور دستوری 24تن از مسئولان ارشد وزارت کشور را برکنار کرد که این اقدام گام جدیدی در چارچوب طرح مبارزه با فساد در نهاد امنیتی و نظامی در عراق است. نخست‌وزیر عراق پیشتر نیز در سخنانی در مقابل پارلمان کشورش تصریح کرد: خطرناک‌ترین فساد در نهاد امنیتی وجود دارد. وی همچنین فاش کرد که 50‌هزار «اسامی خیالی» در پرونده‌های پرداخت حقوق در وزارت دفاع وجود دارد.

رهبران جنبش دانشجویان هنگ‌کنگی تسلیم پلیس شدند
روز گذشته 3تن از رهبران جنبش دانشجویان هنگ‌کنگ که قصد داشتند مقر ساختمان‌های دولتی هنگ‌کنگ را به اشغال معترضان در‌آورند تسلیم نیرو‌های پلیس شدند. این 3نفر که هنگام دستگیری از فرط ناراحتی می‌گریستند از معترضان خواستند که خیابان‌ها را ترک کنند. بنی تای، از رهبران جنبش اشغال گفت «از دانشجویان و دانش‌آموزان می‌خواهیم که عقب‌نشینی کنند. ما برای نشان دادن تعهدمان به قانون خود را تسلیم پلیس کرده‌ایم. تسلیم به معنای ترس و ضعف نیست بلکه شهامت عمل به قول است. تسلیم شکست نیست، محکوم کردن دولت با سکوت است». وی همچنین از شجاعت کسانی که در صف مقدم اعتراضات ایستادند تشکر و از خشونت پلیس که خارج از کنترل بود، انتقاد کرد و گفت که زمان آن رسیده تا معترضان این مکان‌های خطرناک را ترک کنند. چان کین-من و چو یویی- مینگ از پایه‌گذاران نافرمانی مدنی جنبش اشغال در اوایل 2013 بودند و هدف اصلی آنها اصلاحات سیاسی بود. اعتراض حامیان دموکراسی در هنگ‌کنگ که از 2ماه پیش آغاز شد روز یکشنبه به اوج خشونت رسید و پلیس هنگ‌کنگ به سرکوب مخالفان پرداخت.


تعداد بازدید :  314