شماره ۱۵۹۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
«تیم‌ملی» قاب به قاب
*محمدحسین میثاقی، جواد خیابانی و علی انصاریان شماره‌یک‌های ویژه‌برنامه‌های جام ملت‌ها در صداوسیمااند

صداوسیما به رسم معمول خود که ویژه‌برنامه‌هایی برای اتفاقات مهم ورزشی تدارک می‌بیند، این‌بار هم برای جام ملت‌های آسیا برنامه‌های مختلفی تهیه کرده است. این برنامه‌ها روی دوش 3 فرد بیشتر سنگینی می‌کند: محمدحسین میثاقی، جواد خیابانی و علی انصاریان. شما چه شیفته فوتبال باشید و چه نام هیچ‌کدام از بازیکنان تیم‌ملی را هم ندانید، این روزها با تب فوتبال گره می‌خورید؛ چون یک «آسیا» با فوتبال عجین شده است. در ادامه نگاهی به برنامه‌های تلویزیون برای جام ملت‌های آسیا انداخته‌ایم.

جام ۲۰۱۹

 شبکه سه با سابقه‌ترین شبکه سیما در پخش و کارشناسی مسابقات ورزشی است. این شبکه پرطرفدارترین برنامه‌ها را در این حوزه تهیه کرده است. اهالی شبکه سه پخش ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا را از هفته پیش با عنوان «جام 2019» آغاز کردند.  مدت این برنامه حدود یک ساعت‌ونیم است. «جام 2019» قبل و بعد از مسابقه‌ها با مخاطبان همراه می‌شود. مجری این برنامه همان‌طور که خودتان می‌دانید محمدحسین میثاقی است؛ مجری پرجنب‌وجوشی که تندتند حرف می‌زند و برای این ماجرا هم چنددقیقه یک‌بار عذرخواهی می‌کند. این برنامه کارشناس ثابت ندارد. گزارشگر «جام 2019» هم محمدرضا احمدی است که به محل برگزاری بازی‌ها رفته و گزارش‌های خود را روزانه ارسال می‌کند. میثاقی انرژی زیادی برای اجرا می‌گذارد و سعی می‌کند ریتم برنامه کند نشود. اما مشکل این است که با  عادل فردوسی‌پور مقایسه می‌شود و متاسفانه این مقایسه همیشه از قبل معلوم است.

فوتبال آسیایی

فوتبال آسیایی ویژه‌برنامه جام ملت‌های آسیا با اجرای جواد خیابانی و شهاب قاسمی است که هر شب از شبکه ورزش پخش می‌شود. این برنامه بخش‌های مختلفی مثل «تاریخچه جام ملت‌های آسیا»،  «پخش گزارش‌های کارشناسی»، «معرفی تیم‌ها و بازیکنان مطرح حاضر در جام ملت‌های آسیا» و «بررسی موارد حاشیه‌ای رقابت‌ها» را دارد. «فوتبال آسیایی» یک هفته زودتر از آغاز بازی‌ها کارش را شروع کرد. مهدی توتونچی و محمدرضا یکتامرام هم در اجرای این برنامه حضور دارند. «فوتبال آسیایی» علاوه بر مرور اخبار به حواشی بازی‌های تدارکاتی جام‌جهانی نیز می‌پردازد و گزارش‌های مردمی، عکس‌ها و ویدیوهای مربوط به جام‌جهانی را هم نشان می‌دهد. رویکرد این برنامه تحلیلی‌ـ‌خبری است. خیابانی طرفداران خاص خودش را دارد. اجراهای احساسی و صمیمی‌اش می‌تواند آدم‌هایی که سال‌ها به صدا و تصویرش عادت کرده‌اند را به انتخاب شبکه ورزش مجاب کند.

ورزشگاه

علی انصاریان اما تازه‌ترین گزینه‌ای است که برای اجرای ویژه‌برنامه‌های جام ملت‌ها انتخاب شده است. پژمان ماندگاری، تهیه‌کننده ورزشگاه درباره دلیل انتخاب انصاریان گفته: «تمام برنامه‌های روز دنیا به‌خصوص رشته فوتبال، مجریان خود را از ستاره رشته مورد نظر انتخاب می‌کنند که بازنشسته‌اند.» برنامه «ورزشگاه» پخش ویژه‌برنامه خود را آغاز کرده و قرار است برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم به صورت ویژه روی آنتن برود.  «ورزشگاه» تا ۱۵ بهمن ماه هر شب حوالی ساعت 22 به روی آنتن شبکه پنج می‌رود. تولیدکنندگان این برنامه گروهی را برای ارسال گزارش از حال و هوای امارات و مسابقات به این کشور فرستاده‌اند که در برنامه‌های آینده گزارش‌هایشان پخش خواهد شد. حافظ کاظم‌زاده گزارشگر اعزامی این ویژه برنامه به امارات است. انصاریان مدام سعی می‌کند اجرای متفاوتی داشته باشد و معمولی پیش نرود. البته همین رویه گاهی کار دستش می‌دهد. درست مثل اظهارنظری که درباره گزارشگر اهل افغانستان کرد. او برای اجرا در قالب صداوسیما به تجربه بیشتری نیاز دارد!

«صدا»ی تیم‌ملی
برای شما که در خودرویتان هستید
اگر شما جزو آن دسته از افرادید که زمان پخش بازی‌ها در خودرویتان هستید و به تلویزیون دسترسی ندارید، اصلا جای نگرانی نیست. شبکه رادیویی ورزش مسابقات جام ملت‌های آسیا را پوشش می‌دهد و با تولید و پخش برنامه‌های متنوع و گوناگون به تحلیل این مسابقات می‌پردازد. این شبکه به منظور جلب رضایت شنوندگانش با شروع مسابقات، این رقابت‌ها را همزمان و به صورت زنده پوشش می‌دهد. «جام آسیایی» عنوان این برنامه رادیویی است که با تهیه‌کنندگی احمدرضا طاهری از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا 11:40 روی آنتن می‌رود. این برنامه ابتدا سراغ داستان شکل‌گیری جام ملت‌های آسیا در قالب متن و حاشیه دوره‌های قبلی برگزارشده می‌رود و علاوه بر پخش زنده بازی‌ها، از طریق ارتباط مستقیم با محل استقرار تیم ملی، شنوندگان را از آخرین اوضاع و احوال بازیکنان، حال‌وهوای حاکم بر بازی‌ها و حواشی تیم‌های شرکت‌کننده در جام‌ملت‌های آسیا آگاه می‌کند. معرفی چهره‌ها، رکوردها، ترین‌ها، افتخارات تیمی و انفرادی، خاطرات فوتبالیست‌های ایرانی حاضر در جام ملت‌ها، معرفی تیم‌ها و تاریخچه بازی‌ها به این برنامه جذابیت بیشتری داده است. حضور نیلوفر اردلان (کاپیتان سابق تیم‌ملی فوتبال بانوان)، در مقام کارشناس‌ـ‌مجری به جام آسیایی ویژگی خاصی داده ‌است و شنوندگان می‌توانند ضمن اطلاع از جدیدترین اطلاعات و اخبارِ برگزاری هفدهمین دوره جام ملت‌های فوتبال آسیا با تحلیل و کارشناسی این کارشناس فوتبال و دیگر کارشناسان حوزه ورزش همراه شوند.


تعداد بازدید :  249