شماره ۱۵۹۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
در بیلبورد میدان ولیعصر باز هم حضور زنان با عنوان آینده‌سازان کشور دست‌کم گرفته شده است
حاشیه سازی در قلب پایتخت
محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با «شهروند»: در دوره قبل بنرها و بیلبوردهایی سیاسی در سطح شهر نصب می‌شد که بارها شورا در مقابلشان موضع گرفت؛ اما هرگز جواب درست و قانع‌کننده‌ای از سوی شهرداری نشنیدیم

شهروند| بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران همچنان خبرسازند؛ چه بیلبوردهای کوچک و چه بیلبورد بزرگی چون بیلبورد میدان ولیعصر که هرازگاهی با انتشار تصویری واکنش‌های عمومی را برمی‌انگیزند. نمونه اخیر بیلبورد میدان ولیعصر هم تصویری است با موضوع جوانان و جوانگرایی که زیر آن نوشته شده است:   «وطن به دست جوانان سرفراز است». در این تصویر زنان حضور حاشیه‌ای دارند و در کنار 10 مرد که هر کدام مشغول فعالیتند، تنها دو زن پشت به دوربین قرار گرفته‌اند. حضورنداشتن زنان در بیلبورد میدان ولیعصر پیش از این هم واکنش‌برانگیز شده بود؛ زمانی که در بیلبورد حمایتی تیم‌ملی در جام‌جهانی هیچ زنی حضور نداشت. آن زمان هم واکنش‌ها آن‌قدر بالا گرفت که درنهایت چاره‌ای جز تغییر بیلبورد و اضافه‌کردن زنان به آن باقی‌ نماند.  همان زمان شهربانو امانی در این‌باره به ایلنا گفت: «این بیلبورد می‌خواهد وحدت میان اقوام را نشان دهد اما ۵۰‌درصد از جمعیت کشور را نادیده می‌گیرد؛ گویی قهرمان و ملت فقط مردها هستند. این امر نشان‌دهنده کج‌سلیقگی و نادیده‌گرفتن ۵۰‌درصد از جامعه است. روز زن از تریبون‌های مختلف گوش فلک را  با اظهاراتی در مورد کرامت و جایگاه زن کر می‌کنند و در عمل شاهد برخورد دیگری هستیم. این برخوردها نشان از یک تفکر دوگانه است؛ تفکر دوگانه‌ای که اعتقادی به حضور زنان در جامعه نداشته و برای آنها احترامی قایل نیست.»
یک بیلبورد باقی ماند
بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» و «با یه گل بهار نمیشه» هم ازجمله دیگر بیلبوردهای پرحاشیه شهری بودند که در سال‌های گذشته با طرح موضوعات سیاسی علیه برجام سراسر شهر را گرفتند. بیلبوردهایی که اعلام شد موسسه متولی طراحی و نصب آنها متعلق به موسسه هنری-رسانه‌ای «اوج» بوده است و البته اعلام شد پس از اتمام دوره قراردادی با آنها تمدید نشده و شهرداری دیگر با این موسسه قراردادی ندارد. برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در همان زمان گفت که «در حال ‌حاضر تنها موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام‌خمینی(ره)، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران در سطح شهر بیلبوردهای اختصاصی دارند که این مجوزها نیز از سال‌ها قبل صادر شده و برای برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی همین مجموعه‌ها استفاده می‌شود. برخی دیگر از نهادها و موسسات دولتی نیز در محیط مجموعه خود بیلبوردهایی دارند که در قالب حیطه مدیریتی شهرداری تهران نیست و سازمان زیباسازی بر اساس مصوبه شورای شهر تهران تلاش می‌کند که در قالب مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی از فضای تبلیغاتی شهر استفاده کند و همزمان که ساماندهی شرکت‌ها و موسسات تبلیغاتی را انجام می‌دهد، از ظرفیت‌های آنها هم برای شهر استفاده کند.» هر چند در آن زمان اعلام شد با موسسه اوج قرارداد جدیدی بسته نشده است اما بنرهای پرحاشیه مربوط به جام‌جهانی هم توسط این موسسه در میدان ولیعصر گذاشته شده بود و ضرغامی هم در واکنشی به این موضوع گفت که «در زمان فعالیت محمدباقر قالیباف تعدادی از بیلبوردهای شهری در اختیار موسسه اوج بود که در دوره مدیریت جدید شهری همه آنها پس‌گرفته شده و تنها یک بیلبورد میدان ولیعصر(عج) در اختیار موسسه اوج قراردارد.»
بارها موضع گرفتیم
محمدمهدی تندگویان که عضو سابق شورای شهر تهران بوده، به «شهروند» می‌گوید کمیته بررسی محتوایی در سازمان زیباسازی شهرداری تهران وجود دارد که در این کمیته محتوای بنرها و بیلبوردها بررسی می‌شود و پس از آن از  نهادهای مرتبط مجوز می‌گیرد. برای مثال از وزارت صنعت برای کالاهایی که تبلیغ می‌شود و در برخی از موارد از وزارت ارشاد و یا سایر وزارتخانه‌های مرتبط با موضوع مجوز نصب گرفته می‌شود. او همچنین می‌گوید که از سوی شورای شهر هم ناظری در این کمیته وجود دارد تا بر محتوای آن‌چه در شهر نصب می‌شود، نظارت کند «متاسفانه در دوره قبل بنرها و بیلبوردهایی سیاسی در سطح شهر نصب می‌شد که بارها شورا در مقابلشان موضع گرفت؛ اما هرگز جواب درست و قانع‌کننده‌ای از سوی شهرداری نشنیدیم و بیشتر توجیه مسأله بود. برای مثال می‌گفتند ما اطلاعی از محتوای این بنرها نداشتیم یا اصلا نمی‌دانستیم چنین بنری نصب شده است. این درگیری‌ها ادامه‌دار شد و درنهایت هم نتیجه‌ای نگرفتیم.»
درگیری‌ها اما همچنان ادامه دارد و حالا اما موضوع یک بیلبورد است که همچنان در دست موسسه اوج قرار دارد و همین بیلبورد هم همچنان حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرده است. دلیل این اتفاق را از سیدمجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران پرسیدیم و او در پاسخ به «شهروند» گفت که «از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم و باید از روابط ‌عمومی سازمان پیگیری کنید» و البته روابط عمومی سازمان زیباسازی هم پاسخگو نبود.

دیدگاه‌های دیگران

ز
ز |
مخالف 0 - 0 موافق
درب بر همان پاشنه میچرخد!!

تعداد بازدید :  563