شماره ۴۴۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
موضع سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخی مسائل حوزه فرهنگ و هنر
خطری وجود ندارد

شهروند| محمدحسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح ديروز در نشست خبری و هفتگی خود با خبرنگاران که در محل سالن کنفرانس دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد، به خبرنگاران مبني بر بازسازي تئاتر شهر، حجم آثار توليد شبكه نمايش خانگي، جايزه جشنواره جلال آل‌احمد و... پاسخ‌هايي داد كه در ادامه مي‌خوانيد.
تئاترشهر و اركستر سمفونيك
 وضعيت بهتري پيدا مي‌كنند
شايد يكي از مهم‌ترين صحبت‌هاي نوش‌آبادي وعده‌هاي او درباره بازسازي تئاترشهر بود. او اطمینان داد نظارت کامل و دقیق در روند بازسازی ساختمان تئاترشهر که جزو ابنیه ملی است از سوی معاونت امور هنری این وزارتخانه صورت می‌گیرد. او در پاسخ به این‌که این وزارتخانه تا چه میزان در روند بازسازی ساختمان تئاترشهر به صورت مستقیم نظارت خواهد کرد؟ گفت: «موضوع بازسازی تئاترشهر براساس تدابیر وزارتخانه و با نظر معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درحال انجام است و این وزارتخانه بر این روند نظارت کامل خواهد داشت. در بازسازی این بنای ملی تمامی استانداردهای مربوطه لحاظ خواهد شد و مشکلی از این جهت، ساختمان تئاترشهر را تهدید نمی‌کند و جای نگرانی برای اهالی تئاتر وجود نخواهد داشت. فکر نمی‌کنم بازسازی ساختمان تئاترشهر متوقف شود و انشاءالله این بازسازی به‌طور کامل انجام خواهد شد.» سخنگوي وزارت ارشاد همچنين درباره توسعه و تعديل وضعيت اركستر سمفونيك در ايران اذعان كرد: «طی قولی که رئیس‌جمهوری داده بود، قرار است تا ‌سال آینده ردیف بودجه خاصی برای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی در نظر گرفته شود. »
سیاست ارشاد براي شبکه نمایش خانگی
نوش‌آبادي در ادامه اين مراسم در رابطه با وضعيت آثار توليدي نمايش خانگي گفت: «امروز تعداد موسساتی که اقدام به تولید فیلم‌های خانگی کرده‌اند رو به افزایش است و جای خیلی از رسانه‌ها را پر کرده‌اند. اما بايد موسسات تولید نمایش خانگی و دیگران بدانند که فرایند نظارتی خود را مانند سایر فیلم‌ها طی کنند و قبل از تولید و ساخت و توزیع مجوز بگیرند زیرا بدون مجوز فردی حق ساخت و عرضه ندارد. اگر جایی اقدامی شده و افرادی بدون مجوز فیلم‌هایی تولید کرده و بدون مجوز به شبکه نمایش خانگی رفته و توزیع شده تخلف است. حتی توزیع فیلم‌هایی که برای اکران مجوز می‌گیرند و به هر دلیلی مجوز اکران نمی‌گیرند بدون مجوز در شبکه خانگی تخلف است و باید مجوز دریافت کنند.»
کمک شهرداری به جایزه جلال آل‌احمد
او همچنین درباره کمک شهرداری تهران به ارشاد در جریان جایزه جلال گفت: «کمک شهرداری به جایزه جلال امری معمولی است اگر در تهران و شهرستان‌ها شهرداری برای تأمین مالی پروژه‌ها آمدند وسط کار خلاف نیست. ارشاد از کمک نهاد استقبال می‌کند اما استقلال خود را حفظ می‌کند. اگر در تهران و سایر شهرستان‌ها، شهرداری‌ها آمدند و برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، کمکی به لحاظ مالی انجام دادند، این مسأله‌ای است که نه خلاف قانون و عرف است و نه باعث وابستگی وزارت ارشاد می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌طور مستمر و مستقیم با دستگاه‌های فرهنگی دیگر در ارتباط است.»
استعفاي ميرزايي به خاطر اشتغالات علمی بود
نوش‌آبادی درباره برخی از شایعات پيش‌آمده درباره استعفاي ميرزايي و تغییر مدیرعامل خانه کتاب با اصرار شخص وزیر ارشاد توضیح داد: «فکر نمی‌کنم در این زمینه اتفاق خاص و عجیبی افتاده باشد، مدیر خانه کتاب از مدیران خوب ما بوده و منشأ فعالیت‌های موثری در خانه کتاب بوده است. انشاءالله بتوانند در مسئولیت‌های دیگرشان هم، به خوبی خدمت کنند. او همچنين درباره جمع‌آوری کتاب «همت» به دلیل اعتراض خانواده این شهید گفت: «چه کسی کتاب را جمع کرده است؟ کسی نمی‌تواند خودسرانه کتابی را جمع کند. این کار باید مصوبه داشته باشد که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.» سخنگوي وزارت ارشاد در پايان از ثبت‌نام 100 فیلم برای حضور در جشنواره در جشنواره فيلم فجر خبر داد.


تعداد بازدید :  258