شماره ۴۴۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
پلی به جهان امروز

|  طرح نو | سه‌شنبه هفته گذشته بود که نشستی با موضوع «امام‌موسی صدر و سبک زندگی مسلمانی در دنیای متکثر» ذیل سلسله نشست‌های اندیشه و عمل که موسسه امام موسی صدر به برگزاری آنها اهتمام ورزیده، برگزار شد.
در این نشست که در محل موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد، دکتر داوود فیرحی به بررسی سبک زندگی امام موسی صدر و ارتباط آن با دنیای متکثر امروز پرداخت و طی سخنانی زیبا و تحسین‌برانگیز با اشاراتی به اندیشه امام موسی صدر، پلی به جهان امروز زد که در قلب آن یعنی خاورمیانه هر روز آتش فرقه‌گرایی و افراط‌گرایی دینی شعله‌ور‌تر می‌شود.
«طرح‌نو» با حضور خبرنگارش در محل سخنرانی، شماره امروز - بخش پرونده - خود را به انتشار سخنرانی این استاد دانشگاه اختصاص داده است تا خوانندگان هم با اندیشه امام موسی صدر بیشتر آشنا شوند و هم بار دیگر بر ظرفیت‌های بعضا مغفول نواندیشی دینی  و سیاست‌ورزی اسلامی- شیعی نوری تابانیده شود. توضیح آن‌که برای سهولت در مطالعه مطلب، این سخنرانی به 4 بخش تقسیم شده که ترتیب و توالی آن با شماره‌های یک تا 4 مشخص شده است.
داوود فیرحی ‌سال ۱۳۴۳ در زنجان متولد شده است. او پژوهشگر علوم‌سیاسی و اندیشه‌سیاسی اسلام است و دارای دکترای علوم‌سیاسی از دانشگاه تهران و تحصیلات حوزوی تا سطح خارج بوده و استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران به‌شمار می‌آید.
فیرحی مقدمات دروس حوزوی را بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ در حوزه علمیه ولیعصر شهرستان زنجان گذرانده و پس از آن ادامه سطح و دروس خارج را از ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰ در حوزه علمیه قم ادامه داده است. او از‌ سال ۱۳۶۶ تا ۱۳78 به تحصیل در مقطع کار‌شناسی، کار‌شناسی‌ارشد و دکترای علوم‌سیاسی در دانشگاه تهران پرداخته و گرایش دکترای وی اندیشه‌سیاسی
بوده است.
رساله کار‌شناسی‌ارشد فیرحی با عنوان «اندیشه‌سیاسی شیعه در دوره قاجاریه» بوده که در آن به اندیشه‌سیاسی فقیهان مشهور شیعه دوره قاجار و مکاتب مهم فقهی- سیاسی‌ای که در دوره قاجاریه بسط یافته و در تحولاتی چون نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی تاثیرگذار بودند پرداخته‌است.
رساله دکترای وی هم «دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» نام داشت که با الهام از روش‌شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر تنظیم شد. فیرحی مولف ۸ کتاب و همچنین دارای حدود ۵۰ مقاله منتشر شده در مجلات و کنفرانس‌های علمی در حیطه اندیشه‌سیاسی اسلام است.
دکتر فیرحی از‌ سال ۷۸ تاکنون عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران و دارای درجه دانشیاری است. ایشان در مقطع دکترا تدریس دروس «اندیشه‌سیاسی در ایران معاصر» و «اندیشه‌سیاسی در اسلام معاصر»، در مقطع کار‌شناسی‌ارشد تدریس «فقه‌سیاسی» و «افکار سیاسی در ایران و اسلام»، «بنیاد گرایی و رادیکالیسم اسلامی معاصر» و در مقطع کار‌شناسی تدریس «نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در جهان اسلام» و «مبانی اندیشه‌های سیاسی در اسلام» را
عهده‌دار است.


تعداد بازدید :  434