شماره ۴۴۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
نارسایی کلیه و حرکت درجاده یکطرفه

|  دکتر داریوش رئیسی  | متخصص کلیه|
 
نارسایی کلیه بیماری بدون بازگشت است. تجویز دارو و رژیم‌غذایی مناسب تنها می‌تواند به کنترل این بیماری و کند کردن روند آن کمک کند. دیابت و فشار خون عامل ایجاد نیمی از نارسایی‌های کلیه است. علاوه بر این دو عامل، بیماری گلومرولونفریت نیز عامل 30 تا 40‌درصد موارد نارسایی کلیه به‌شمار می‌رود.
همچنین بیماری‌های سیستمیک مانند درگیری‌های عروق کلیه و نیز عامل ارث هرکدام حدود 10‌درصد در ایجاد نارسایی کلیه دخیل هستند.  علایم نارسایی کلیه در ابتدا بسیار عادی است به‌طوری که افراد توجهی به آن نمی‌کنند، ضعف، بی‌حالی و اختلالات خواب ازجمله این علایم است.
70‌درصد بیماران تا مراحل پایانی بیماری از بیماری خود اطلاع ندارند. علایم بیماری تدریجی بوده که فرد سعی می‌کند به جای مراجعه به پزشک آنها را تحمل کند و به همین علت متوجه بیماری خود نمی‌شود.
کم‌خونی علامت اصلی این بیماری است. در مراحل پیشرفته فرد دچار فشار خون بالا و ورم شده که در بسیاری موارد برای آزمایش فشارخون خود مراجعه کرده و درنهایت متوجه نارسایی کلیه و کوچک‌شدن کلیه خود می‌شود.
جاده بیماری نارسایی کلیه یکطرفه است. این بیماری به هیچ عنوان برگشت ندارد و تنها با تجویز دارو و رژیم غذایی می‌توان آن را کنترل و از پیشرفت سریع آن پیشگیری کرد.
بیماری‌های کلیوی ازجمله نارسایی کلیه رژیم خاص خود را دارند و نمی‌توان یک نوع رژیم غذایی را برای همه آنها توصیه کرد. بنابراین توصیه می‌‌شود تا این افراد با مراجعه به پزشک رژیم‌غذایی مناسب با بیماری خود را دریافت کنند.
درباره تفکر برخی افراد درخصوص مصرف بسیار آب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیه نیز باید گفت، آب زیاد خوردن تاثیری در پیشگیری از بیماری‌های کلیه نداشته و توصیه می‌شود افراد به اندازه نیاز خود آب مصرف کنند.


تعداد بازدید :  215