شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
جوسازی‌های اعراب، درباره «خلیج‌فارس» تمامی ندارد
سوءاستفاده قطری‌ها از اشکان دژاگه

شهروند| دشمنی اعراب با ایرانی‌ها از دیرباز وجود داشته است و در چند‌سال گذشته رویه جدیدی را برای تخریب کشورمان در پیش گرفته‌اند، البته هیچ‌وقت نتوانسته و نمی‌توانند به نیت‌های خاص خود دست پیدا کنند. آنها دو، سه سالی است در فضای فوتبال (که همیشه از سوی AFC و فیفا بر عدم‌سیاسی بودن آن تأکید شده) به تبلیغات منفی علیه خلیج همیشه فارس دست می‌زنند. اولین اقدام اعراب از سوی اماراتی‌ها انجام شد که نام لیگ فوتبال این کشور به نام جعلی «خلیج ع.ر.ب.ی» تغییر پیدا کرد. موج‌سواری عرب‌ها در این داستان همواره ادامه داشته و آنها سعی کرده‌اند از هر فرصتی استفاده کرده و جنگ روانی جدیدی به راه بیندازند. آخرینش هم به جام کشورهای حوزه خلیج‌فارس مربوط می‌شود که بازهم از نام خلیج‌فارس استفاده نشده است.
آخرین اقدام زننده
دیدار دو تیم العربی و الاهلی قطر برای ما ایرانی جذابیت زیادی داشت. بازی‌ای که در آن مجتبی جباری و سیدجلال حسینی برای تیم سبزپوش و اشکان دژاگه برای قرمزپوشان به زمین رفتند و هر 3 آنها گلزنی کردند ولی اتفاق مهمی که در ابتدای مسابقات رخ داد، باعث افزایش نگرانی ایرانی‌ها از حضور بازیکنان در لیگ‌های عربی شد. ماجرا از این قرار است که در حاشیه مراسم آغازین بازی، اعضای تیم العربی (که اشکان دژاگه هم جزئی از آنهاست) با در درست داشتن بنری که روی آن نوشته شده بود:  «قهرمانی در جام خلیج را تبریک می‌گوییم.» وارد زمین شدند. این یعنی یک تخلف آشکار دیگر از سوی اعراب زیرا با توجه به بخشنامه سازمان ملل استفاده از هر نام دیگری به‌جز خلیج‌فارس مغایر با اصول بین‌المللی است. با نگاهی به تصویر منتشر شده از این اتفاق و این‌که اشکان دژاگه بازیکن ایرانی، العربی هم قسمتی از این بنر را در دست گرفته، می‌توان به خوبی متوجه سوءاستفاده اعراب از ایرانی‌ها شد.
«خلیج» هم نام مجعول است
حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «خلیج هم یک نام مجعول است و اصلا چنین چیزی در بخشنامه سازمان ملل نداریم. فقط و فقط نام خلیج‌فارس درست است. این خلیج، فارس است و فارس باقی می‌ماند. اسناد و مدارک بین‌المللی نیز هیچ نام دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد.»
پیگیری کمیته اخلاق
چنین اقدامی از سوی اعراب، کمیته اخلاق فدراسیون را هم برآن می‌دارد که به پیگیری اصل داستان بپردازد. علی‌اکبر محمدزاده، رئیس این کمیته عنوان می‌کند: «با اشکان دژاگه تماس می‌گیرم تا به او هشدار بدهم. ما باید مراقب باشیم که مبادا بخواهند بازیکنانمان را در مخمصه بیندازند. این‌که یک تیم عربی چنین پلاکاردی به دست بازیکن ایرانی‌اش می‌دهد، یک اقدام تبلیغاتی منفی است و باید کاری کنیم که فوتبالیست‌های ایران از سیاسی‌کاری‌های اعراب مصون بمانند.»
در انتظار شکایت فدراسیون
در اساسنامه AFC آمده است هر مسابقه‌ای که با نام‌های جعلی برگزار شود، حق شکایت برای فدراسیون کشوری که متضرر شده، محفوظ است. بر این اساس فدراسیون فوتبال ایران با توجه به اقدام صورت گرفته می‌تواند به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال شکایت کند. انتظار می‌رود برای یک‌بار هم که شده مسئولان فدراسیون با پیگیری رسمی نگذارند حق مردم ایران در این ماجرا ضایع شود.


تعداد بازدید :  237