شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی پایه فوتبال
نیاز به تغییرهای بنیادی

شهروند| سریال نتایج ضعیف تیم‌های پایه در ماه‌های اخیر فدراسیون فوتبال را مجاب کرد تا تغییرات جدی در کادرفنی این تیم‌ها بدهد. یکی از موضوعات اصلی جلسات گذشته کمیته فنی فدراسیون فوتبال انتخاب سرمربی برای تیم‌های پایه بوده است. بعد از آن‌که کرانچار به‌عنوان سرمربی تیم امید معرفی شد، اگرچه هنوز فدراسیون با وزارت ورزش بر سر انتخاب آن درگیر است، سرمربیان تیم‌های نوجوانان و جوانان نیز مشخص شدند.
حضور علیدوستی و پیروانی
درحالی‌که نام‌های زیادی برای هدایت تیم‌های نوجوانان و جوانان مطرح بود و حتی خیلی از مربیان سرشناس با حضور در فدراسیون فوتبال برنامه‌های خود را ارایه دادند، درنهایت فدراسیون به این نتیجه رسید تا حمید علیدوستی را به‌عنوان سرمربی تیم نوجوانان و امیرحسین پیروانی را به‌عنوان سرمربی تیم جوانان معرفی کند. نفراتی که قبلا نیز تجربه حضور در تیم‌های پایه را دارند و باید دید برنامه آنها چه تفاوتی با سایرین داشته که فدراسیون را مجاب به انتخاب آنها کرده است.
استارتی برای تغییرات اساسی
به نظر می‌رسد انتخاب علیدوستی و پیروانی آغاز‌کننده راهی جدید برای تیم‌های پایه باشد زیرا با وضع قبلی بار دیگر به جایی می‌رسیم که الان در آن قرار داریم. این مربیان باید طوری عمل کنند که نتایج ضعیف در مسابقات قهرمانی آسیا از ذهن مردم پاک شود تا بار دیگر شاهد ناکامی در تیم‌های پایه نباشیم.
دیدگاه سرمربی جدید
حمید علیدوستی ضمن تأیید خبر انتخابش به‌عنوان سرمربی تیم نوجوانان می‌گوید: «نخستین مرحله برنامه ما که حدود 3 ماه به طول خواهد انجامید به شناسایی استعدادهای فوتبال ایران با کمک استعدادیاب‌هایی که در سراسر کشور هستند، اختصاص دارد. باید نگاه ویژه به تیم‌های پایه شود. فقط گزینش سرمربی و کادرفنی به تنهایی مهم نیست، بلکه معقوله مهم دیگر نگاهی است که باشگاه‌ها باید به تیم‌های پایه داشته باشند.»
عزیزی: رویه را تغییر دهید
خداداد عزیزی که یکی از گزینه‌های سرمربیگری تیم جوانان بود و به فدراسیون نیز برنامه داده بود، به «شهروند» می‌گوید: «معیارهای فدراسیون را برای انتخاب سرمربیان تیم‌های پایه نمی‌دانم و الان هم در جریان نیستم که کمیته فنی چطور به نتیجه رسیده که این 2 نفر را برای سرمربیگری تیم‌های نوجوانان و جوانان انتخاب کند. شاید برنامه‌هایی که من ارایه دادم، به معیارهای آنها نمی‌خورد یا این‌که قبولش برایشان سخت بوده است.»
وی همچنین می‌افزاید: «زمان مشخص می‌کند که این انتخاب‌ها مثبت بوده یا خیر. البته رویه فوتبال پایه باید تغییر کند. من هم چند پیشنهاد دراین‌باره دادم که تیم‌های لیگ برتری و دسته اولی را مجاب کنیم تا در هر بازی حداقل از یک بازیکن رده جوانان استفاده کنند. بدین‌ترتیب هر هفته حداقل 16 بازیکن جوان در لیگ برتر و تعداد بیشتری در لیگ دسته اول به میدان می‌روند. الان برخی از بازیکنان تیم‌ملی جوانان اصلا تیم ندارند که این اتفاق ناخوشایندی است.»
عزیزی در پایان می‌گوید: «من موافق مربی خارجی در تیم‌های پایه نیستم و حتی انتخاب کرانچار برای تیم امید را نیز اشتباه می‌دانم. آخرین مربی همین وینگادا بود که دیدید چه نتیجه‌ای کسب کرد.»


تعداد بازدید :  175