شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
گفت و گوی «شهروند» با حسین فرکی، سرمربی سپاهان:
دوست دارم اما نمی‌توانم سرمربی تیم امید شوم
استرالیایی‌ها به‌دنبال انتقام از ایران هستند کی‌روش، بازیکنان سپاهان را در لیست سیاه گذاشته

شهروند| مربی که پس از جام‌جهانی 2014 گزینه نخست فدراسیون برای جانشینی کارلوس کی‌روش بود و حتی برخی دلیل جدایی‌اش از فولاد را انتظار برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی می‌دانستند، اکنون درحالی‌که سرمربیگری سپاهان را پذیرفته با اصرار مسئولان برای قبول سرمربیگری تیم امید مواجه شده است. او نیز که به نظر برای قبول این سمت قلبا راضی بوده، فقط تعهدش به سپاهان را مانعی برای عقد قرارداد با فدراسیون پس از 8‌سال که به آخرین حضور او در تیم‌ملی بزرگسالان به‌عنوان مربی بازمی گردد، می‌داند. در ادامه گفت‌وگوی حسین فرکی را با «شهروند» می‌خوانید.
   آن‌طور که کاشانی اعلام کرده شما گزینه پیشنهادی از سوی وزارت ورزش و کمیته المپیک برای سرمربیگری تیم امید بودید...
من با سپاهان قرارداد دارم و به این تیم متعهد هستم. وقتی کارم را با این تیم شروع کردم، پس تا جایی که شرایط فراهم باشد، باید در سپاهان بمانم. درخصوص هدایت تیم امید صحبت‌هایی با من انجام شد اما همه می‌دانند که من درحال حاضر تیم دارم. هر قدر هم که اصرار کنند، نمی‌توانم این مسئولیت را قبول کنم. اگر سرمربی سپاهان نبودم این سمت را قبول می‌کردم اما الان فقط می‌توانم از وزارت ورزش، کمیته المپیک و کاشانی بابت انتخاب من تشکر کنم.
   در شرایط فعلی به نظر می‌رسد کرانچار تنها گزینه فدراسیون برای تیم امید است، شما این انتخاب را چطور ارزیابی می‌کنید؟
اگر نظر شخصی من را بخواهید، می‌گویم که مربی ایرانی برای تیم امید بسیار گزینه بهتری است زیرا هزینه بالایی ندارد و در این شرایط می‌تواند کمک بیشتری کند. در هر صورت باید مسئولان با هم تعامل کنند تا حسرت المپیک برای ایران 44ساله نشود. اگر قرار است کرانچار سرمربی شود، پس دیگر اختلافات را کنار بگذارند تا او هر چه سریع‌تر کارش را آغاز کند.
   به سپاهان برسیم. شنیده می‌شود مقصد آندرانیک تیموریان بعد از جدایی از استقلال سپاهان است. صحت دارد؟
بازیکنانی را زیر نظر داریم و من هم لیست بازیکنان موردنظر خودم را به باشگاه دادم. چه درباره تیموریان و چه بازیکنان دیگر زمانی می‌توانیم وارد عمل شویم که آنها با باشگاه‌های خود بر سر جدایی‌شان به توافق برسند. تیموریان بازیکن باکلاسی است که هر تیمی دوست دارد او را داشته باشد. در هر صورت مطمئنا در چند پست بازیکنان مطرحی را نیاز داریم. اگر این بازیکن از استقلال جدا شود، مشتری‌اش خواهیم بود.
   خیلی از کارشناسان قهرمانی نیم‌فصل تراکتورسازی با 28 امتیاز را نشانه سطح پایین لیگ می‌دانند. این تئوری را قبول دارید؟
لیگ برتر به دلیل ماجرای سربازها، برکناری متعدد مربیان و وقفه‌های زیاد از سطح پایینی در نیم‌فصل برخوردار بود. این‌که صدرنشین لیگ با تیم‌های پایین‌تر اختلاف کمی داشته باشد، نشان از سطح بالای لیگ نیست. من هم قبول دارم که این دوره لیگ سطحش به مراتب پایین‌تر از دوره گذشته است. امیدوارم حداقل در نیم‌فصل دوم شرایط بهتری برای باشگاه‌ها به‌وجود‌ آید تا بازی‌های زیبایی را شاهد باشیم.
   البته جذاب بودن دربی تهران بر خلاف سال‌های گذشته یکی از نکات بارز لیگ امسال بود.
بعد از چند‌سال از دیدن دربی تهران لذت بردم، نه به خاطر این‌که پرسپولیس برنده شد، بلکه به دلیل جذاب بودن بازی که در نهایت نیز اکثر تماشاگران خوشحال شدند. به‌هرحال این طبیعی است که هواداران تیم بازنده ناراحت باشند اما به نظرم مهم جذاب بودن این دیدار بود که بعد از چند دیدار بدون گل نکته مثبتی به حساب می‌آید.
  حدود 10 روز دیگر لیگ برتر تعطیل می‌شود و تیم‌ملی به استقبال جام ملت‌های آسیا می‌رود. احتمال قهرمانی ایران در این رقابت‌ها را می‌دهید؟
ترکیب تیم‌ملی برای جام ملت‌ها تقریبا مشخص است و فکر نمی‌کنم تغییر زیادی هم نسبت به جام‌جهانی در ترکیب شاهد باشیم. در واقع کی روش همان تیم جام‌جهانی را به جام ملت‌های آسیا می‌برد. این امید وجود دارد که در این دوره طلسم ناکامی‌ها ایران شکسته شود. در این راه رقبای سختی همچون استرالیا، ژاپن و کره وجود دارند. حتی شنیده‌ام استرالیایی‌ها گفته‌اند قصد دارند انتقام بازی ‌سال 1997 که ما به آن حماسه ملبورن می‌گوییم، را از ایران بگیرند زیرا در خاک خودشان بازی می‌کنند.
   شائبه لجبازی کی‌روش با سپاهان از زمان مربیگری کرانچار که بازیکنان را در اختیار تیم‌ملی نگذاشت، وجود دارد. این مسأله را تأیید می‌کنید؟
ابتدا این را بگویم که حق سپاهان قطعا بیشتر از این است که 2 بازیکن در تیم‌ملی داشته باشد. نمی‌دانم دلیل کی‌روش چیست که برخی از بازیکنان را در لیست سیاه قرار داده است اما به هر صورت باید به سلیقه سرمربی تیم‌ملی احترام گذاشت. نفراتی مثل عقیلی، خلعتبری، احمدی و... شایستگی حضور در تیم‌ملی را دارند که امیدوارم در لیست نهایی جام ملت‌ها شاهد حضور بازیکنان بیشتری از سپاهان باشیم.


تعداد بازدید :  170