شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

در دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراقظریف: برای ثبات و امنیت عراق از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم
نیکولای ملادنف، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق که به جمهوری اسلامی ایران سفر كرده با دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با راهبردی خواندن روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق در تمامی زمینه‌ها گفت: ثبات، امنیت، توسعه و پیشرفت عراق از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است و در این فرآیند از هیچ کوششی دریغ نخواهیم   ورزید.
محمدجواد ظریف با اشاره به نقش تأثیرگذار سازمان ملل متحد در بحران عراق و سوریه، لزوم شناخت دقیق عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار در روند بحران عراق و سوریه از سوی سازمان ملل متحد را مورد تأکید قرار داد. وزیر امور خارجه کشورمان همکاری و رایزنی مستمر کشورهای منطقه برای حل مشکلات عراق و دفع خطر تروریسم در این کشور و منطقه را امری ضروری خواند و تأکید کرد: هر کشوری که قصد کمک به بهبود شرایط عراق را دارد باید با واقعیات آن کشور همراه باشد و از حمایت گروه‌های تروریستی تکفیری دست بردارد. محمدجواد ظریف با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در آینده نزدیک در تهران از حضور مقامات سیاسی و شخصیت‌های برجسته بین‌المللی و منطقه‌ای در این همایش مهم خبر داد. نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق نیز در این دیدار با اشاره به شرایط سخت و پیچیده عراق به‌ویژه بحران انسانی در دو سوی مرزهای عراق و سوریه، بر مشارکت و همکاری کشورهای منطقه و بازیگران بین‌المللی با هدف مبارزه با تروریسم تأکید ورزید و آمادگی سازمان ملل برای ایفای نقش موثرتر در این زمینه را اعلام کرد. ملادنف از کمک‌ها و مساعدت‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم و دولت عراق در دوران دشوار قدردانی کرد و از کشورهای منطقه و جامعه جهانی خواست تعامل سازنده و موثرتری با دولت و ملت عراق برای گذر از بحران کنونی در پیش گیرند.

العبادی: برخلاف خواسته دیگران، خواهان تخریب روابط با ایران نیستيم
نخست‌وزیر عراق تأکید کرد: کشورش آماده تخریب روابطش با ایران نیست. حیدر العبادی در گفت‌وگو با شبکه المیادین با بیان این‌که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حمایتش از بغداد (در زمان حملات داعش) تردید داشت، افزود: اما ایران در این درگیری‌ها از عراق حمایت کرده و عراق حاضر نیست که روابطش را با تهران خراب کند. او گفت: من حاضر نیستم روابطم را با ایران خراب کنم اما دیگران خواهان آن هستند. العبادی ادامه داد: ما درگیری‌هایی در عراق داریم و ایران در این درگیری‌ها در کنار ما بود و از ما حمایت کرد. وی با اشاره به دیدارش با باراک اوباما بیان کرد که در دیدارش با او صریح بوده و به او گفته است روزی که بغداد مورد تهدید قرار گرفت طرف آمریکایی در حمایتش از بغداد و توان امنیتی آن و سایر مناطق تردید کرد اما طرف ایرانی تردیدی نکرد و حتی در قبال کردها هم وقتی که اربیل در معرض خطر قرار گرفت، تردیدی به خود راه نداد.

افشاگری یک شبکه تلویزیونی کانادایی درباره تعطیلی سفارت این کشور در ایران
شبکه تلویزیونی ملی کانادا با انتشار گزارشی فاش کرد: در زمان بسته شدن سفارت این کشور در تهران تهدیدی متوجه دیپلمات‌های کانادایی نبوده و تنها خطر موجود در آن زمان احتمال وقوع زلزله بوده است. به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی‌نیوز کانادا گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد برخلاف گفته‌های وزیر امور خارجه کانادا هنگام تعطیل شدن سفارت این کشور در تهران تهدیدات امنیتی ملموسی علیه مقامات کانادایی در این سفارتخانه وجود نداشته است. در این گزارش که 9ماه پس از تعطیلی سفارت کانادا در تهران و خروج دیپلمات‌های ایرانی از کانادا کامل شده بود، آمده است که بزرگترین تهدید و خطر علیه سفارت کانادا در آن زمان یک حادثه طبیعی مثل زلزله بوده است نه احتمال حمله تندروها به سفارتخانه.

ادعای وزیر خارجه بحرین علیه ایران
وزیر امور خارجه بحرین در اظهاراتی خصمانه علیه ایران گفت: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حال تشکیل یک نیروی نظامی مشترک برای مقابله با تکفیری‌ها و ایران هستند. به گزارش ایسنا، شیخ خالد آل‌خلیفه وزیر امور خارجه بحرین در گفت‌وگو با روزنامه‌ فایننشال‌تایمز گفت: کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در حال تشکیل یک نیروی نظامی مشترک مستقر در عربستان هستند تا با آنچه تهدیدات نیروهای تکفیری و ایران می‌خواند، مقابله کند. وزیر امور خارجه بحرین اظهار کرد: این نیروی جدید روی عملیات‌های دفاعی متمرکز شده و قرار است با نیروی دریایی شورای همکاری خلیج(فارس) مستقر در بحرین و نیروی هوایی آن‌که در عربستان مستقر است همکاری کند.


تعداد بازدید :  186