شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
درگیری شدید معترضان و پلیس هنگ‌کنگ در مقر ساختمان‌های دولتی

شهروند | هزاران تن از فعالان دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگی روز یکشنبه و پس از درگیری‌ با پلیس، مقر دولت هنگ‌کنگ‌ را به شکل موقت تعطیل کردند. با گذشت 2ماه از تظاهرات گسترده و پایدار هنگ‌کنگ، معترضان همچنان به دستور دولت برای عقب‌نشینی از خیابان‌ها   بی‌اعتنا  هستند.
«لئونگ چون‌یینگ»، رهبر هنگ‌کنگ در واکنش به وقایع روز یکشنبه و در سخنانی که نشان داد کاسه صبر دولت لبریز شده‌ است، گفت:  پلیس با معترضان مدارا کرده‌ اما از این پس دست به «اقداماتی قاطعانه» خواهد زد. درگیری و آشوب پس از آن آغاز شد که صدها نفر از دانشجویان معترض ساختمان نیروی دریای هنگ‌کنگ را محاصره کردند، این در حالی بود که مردم هنگ‌کنگ در راه ادارات و محل کارشان بودند. رویارویی معترضان و نیرو‌های پلیس در مقر ساختمان‌های دولتی هنگ‌کنگ مانع آغاز به کار قوه‌مقننه و دفاتر دولتی هنگ‌کنگ در ساعات صبحگاهی شد و بسیاری از فروشگاه‌ها نیز به حالت تعطیل در‌آمد.
پلیس هنگ‌کنگ پس از آن با باتوم و اسپری فلفل به سرکوب معترضانی پرداخت که از اداره کشورشان تحت سیاست‌های دولت چین ناراضی‌اند و خواهان اصلاح قانون انتخابات و دستیابی به دموکراسی بیشتری در این مستعمره سابق بریتانیا هستند. رهبر هنگ‌کنگ اما در اظهارات خود در حضور خبرنگاران عنوان کرد: «برخی از مردم بردباری پلیس را با ضعف اشتباه گرفته‌اند» چون یینگ در ادامه گفت «من از دانشجویانی که در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت شبانه به مقر معترضان هستند می‌خواهم که چنین کاری انجام ندهند.»
با این حال او به پرسش یکی از خبرنگاران که   درخصوص برچیدن مقر معترضان در روز دوشنبه سوال کرد پاسخی نداد. اما در سوی دیگر «الکس چو»، رهبر فدراسیون دانشجویان هنگ‌کنگ از تصمیم معترضان برای فلج کردن مقر دولت هنگ‌کنگ خبر داد. الکس چو درخصوص این اقدام گفت: «این طرح، با توجه به این‌که حتی برخی از نقاطی که به اشغال معترضان در‌آمدند نیز بلافاصله توسط پلیس تخلیه شدند، با شکست کامل مواجه شد.»
جنبش دموکراسی‌خواهی مردم هنگ‌کنگ که در ماه‌های اخیر کام مقامات چینی را تلخ کرده ‌است، بزرگترین چالش حزب کمونیست چین پس از سرکوب خونین تظاهرات دانشجویان دموکراسی‌خواه میدان «تیانانمن» در 1989 به شمار می‌رود. «جان تسانگ»، وزیر اقتصاد هنگ‌کنگ نیز در اظهاراتی عنوان کرد که این تظاهرات 2ماهه به تصویر بین‌المللی هنگ‌کنگ خدشه وارد کرده‌ و اعتماد سرمایه‌گذاران را سلب کرده ‌است. تسانگ همچنین در ادامه افزود:  ممکن است رشد اقتصادی این شهر به رقم پیش‌بینی دولت که 2.2‌درصد است دست‌ نیابد. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که در این مدت از حجم معاملات در این منطقه نیز کاسته شده ‌است.روز یکشنبه پلیس ضدشورش هنگ‌کنگ بارها به متفرق کردن معترضان پرداخت و در طول شب نیز چندین درگیری میان معترضان و نیرو‌های امنیتی درگرفت که هربار ضرب باتوم و اسپری فلفل نیرو‌های امنیتی معترضان را وادار به عقب‌نشینی کرد.همچنین شماری از پزشکان داوطلب نیز با حضور در خیابان‌های هنگ‌کنگ به مداوای مجروحانی پرداختند که برخی از آنها بیهوش بودند و برخی دیگر نیز خون از سر و صورتشان جاری بود. پلیس هنگ‌کنگ همچنین از دستگیری 40تن در جریان این اعتراضات خبر داد.بنابر گزارش‌ها درگیری‌های روز یکشنبه شدید‌ترین حد خشونت‌ها از آغاز این اعتراضات در اواخر ماه سپتامبر بود. با این حال پلیس هنگ‌کنگ محل این اعتراضات را تا صبح دوشنبه پاکسازی کرد و معترضان را نیز 200متر به عقب نشاند. معترضان اما از سوی دیگر عنوان کردند که آنها بار دیگر خیابان‌ها را به اشغال خود در می‌آورند تا مانع حضور رهبر هنگ‌کنگ در دفاتر دولتی شوند. درگیری‌های یکشنبه شب هنگ‌کنگ در حالی صورت گرفت که برخی از نمایندگان مجلس بریتانیا از ممانعت سفارت چین برای ورود آنها به هنگ‌کنگ خبر داده‌بودند. این نمایندگان بریتانیایی قصد داشتند به‌عنوان بخشی از یک تحقیق درخصوص رابطه بریتانیا و مستعمره سابقش و همچنین روند دموکراسی در آن به هنگ‌کنگ سفر کنند.هنگ‌کنگ تحت سیستم «یک کشور، دو سیستم» اداره می‌شود. براساس این سیستم مردم هنگ‌کنگ از استقلالی نسبی و حق رأی همگانی برخوردارند. با این حال معترضان هنگ‌کنگی خواهان برداشته شدن نظارت پکن بر انتخاب نامزد‌های انتخاباتی خود هستند. در شرایط فعلی صلاحیت نامزد‌های ریاست‌ اجرایی هنگ‌کنگ باید توسط دولت چین
 احراز شود.


تعداد بازدید :  121