شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
فتح مبین پیامبر صلح حدیبیه بود

1- حسام‌الدین آشنا در صفحه‌ شخصی‌اش در فیسبوک نوشت: ‌ فتح مبین پیامبر(ص)، صلح حدیبیه بود.آشنا 4 آیه اول سوره فتح را نیز در این نوشته منتشر کرده و نوشته است تفسیر و شأن نزول آیات اوّل سوره فتح چیست؟
در شأن نزول این سوره و دو آیه اوّل آن، روایات متعدّدى وارد شده که «صلح حدیبیه» در این سوره شریفه، به‌عنوان «فتح مبین» معرفى شده است. هنگامى که پیامبر(ص) از حدیبیه باز مى‌گشت
 (و سوره فتح نازل شد)، یکى از اصحاب عرض کرد:  این چه فتحى است که ما را از زیارت خانه خدا باز داشتند و جلوى قربانى ما را گرفتند؟! (چرا که پیامبر(ص) در‌سال ششم هجرت ماه ذى‌القعده به قصد عُمره به‌سوى مکه حرکت کرد، ولى در نزدیکى مکه باخبر شد قریش تصمیم گرفتند از ورود ایشان جلوگیرى كنند تا این‌که پیامبر(ص) ‌به حدیبیه (روستایى در بیست کیلومترى مکه) رسید و صلح رقم خورد). پیامبر (ص) فرمود: «بد سخنى گفتی، بلکه این بزرگترین پیروزى ما بود که مشرکان راضى شدند بدون برخورد خشونت‌آمیز، شما را از سرزمین خود دور کنند و به شما پیشنهاد صلح دهند، و با آن همه ناراحتى که قبلاً دیده‌اند، تمایل به ترک تعرّض نشان دادند.» سپس پیامبر(ص) ناراحتى‌هایى را که در بدر و احزاب تحمل کردند به آنها یادآور شد. مسلمانان تصدیق کردند که این اعظم فتوح بوده است و آنها از روى ناآگاهى قضاوت کردند. زهرى که از رجال معروف تابعین است، مى‌گوید: فتحى عظیم‌تر از صلح حدیبیه صورت نگرفت، چرا که مشرکان با مسلمانان ارتباط یافتند و اسلام در قلوب آنها جایگزین شد و در عرض 3‌سال گروه عظیمى اسلام آوردند، و جمعیت مسلمانان با آنها فزونى گرفت.
2- خبرگزاری آریا روز گذشته مطلبی را با عنوان قدرت‌نمایی حاج‌قاسم در فیسبوک منتشر کرده و نوشته است:  قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس برخلاف سال‌هاي گذشته؛ اين روزها حضور پررنگي در شبکه‌هاي اجتماعي دارد. در این تحلیل آمده است: ‌به نظر مي رسد که با تغيير معادلات در سوريه و تلاش ايران براي اثبات ناکارآمدي ائتلاف ضد داعش؛ قاسم سليماني نيز سياست جديدي را در رويکرد رسانه‌اي خود اتخاذ کرده است. مرد شماره يک سپاه قدس ايران اين روزها علاوه بر ميدان جنگ در عرصه رسانه‌اي نيز با قدرت به جنگ داعش رفته است و بسياري از کاربران مي توانند تصاوير حضور وي در نبرد عليه داعش را لحظه به لحظه از شبکه‌هاي اجتماعي ايراني و عربي رصد کنند.
چندی پیش صادق خرازی هم در صفحه فیسبوکش عکسی از خودش به همراه قاسم سلیمانی منتشر کرد و نوشت: ‌او همان کسي است که اوباما رئيس‌جمهوري ايالات متحده درباره او به العبادي نخست وزير جديد عراق گفته است: «او دشمن من است ولي من براي او احترام ويژه‌اي قايل هستم.» يا اينکه جان کري وزيرخارجه آمريکا به دکتر جواد ظريف وزيرامورخارجه ايران اسلامي گفته است که اگر براي يکبار هم شده مايل است او را ببيند.


تعداد بازدید :  269