شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
زنگ احزاب در روز مجلس

شهروند| مجلس نمایندگان یکی از ارکان اصلی دموکراسی‌های امروز دنیاست. هرچند ساز و کارهای انتخاباتی و اختیارات مجلس‌ها در کشورهای مختلف، متفاوت است اما فارغ از کیفیت تصمیم‌گیری‌ها و کمیت نمایندگان، این‌که مردم طرح مطالبات خود را به کسانی واگذار می‌کنند که نام وکیل ملت را بر دوش می‌کشند، اهمیت جایگاه مجلس را بیش از پیش بالا می‌برد. روز گذشته روز مجلس بود و احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نبود یک نظام حزبی در کشور، گفت: مهم‌ترین مشکل ساختاری مجلس ما نبود یک نظام حزبی قدرتمند است و این مشکل در تصمیمات تأثیرگذار است. توکلی اضافه کرده است: در شرایط فعلی و بدون احزاب قدرتمند کارآمدی مجلس زیر سوال می‌رود و به همین دلیل نمایندگان نیز در انتخابات خود به دنبال اخذ رأی از مردم هستند و در این مسیر شعارهایی می‌دهند که شاید قابل اجرا نباشد و فقط برای مردم ملموس باشد و اگر نماینده خوبی باشد در مجلس به دنبال این‌گونه وعده‌هاست.

تشکل ندای ایرانیان متعلق به صادق خرازی نماینده پیشین ایران در سازمان ملل، مجوز فعالیت حزبی خود را گرفت. روز گذشته حسینعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور از موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب برای صدور مجوز فعالیت حزب ندای ایرانیان خبر داد. حزب ندای ایرانیان حالا با این مجوز به جمع احزاب اصلاح‌طلب اضافه شده است تا بتواند در عرصه رقابت‌های سیاسی فعالیت رسمی داشته باشد.

اما دبیرکل حزب مردمسالاری معتقد است: ما در کشور حزب را جدی نگرفته‌ایم و با گذشت 35‌سال از انقلاب هنوز متأسفانه باید برای عده‌ای توضیح بدهیم که تحزب چیز خوبی است. به گزارش ایلنا مصطفی کواکبیان در ادامه گفته است: یکی از عوامل مهمی که در پیروزی اصلاح‌طلبان نقش دارد؛ خوب عمل کردن دولت آقای روحانی است.

یکی از مسائلی که در حوزه احزاب در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته بود، پیگیری بازگشایی مجدد خانه احزاب بود. یک عضو کمیته خانه احزاب گفته است: نشست خانه احزاب سه‌شنبه با حضور نمایندگان احزاب و مسئولان وزارت کشور برگزار می‌شود. «ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل حزب ایران‌زمین در گفت‌وگو با ایرنا ادامه داده است: در این نشست که در وزارت کشور برگزار می‌شود، قرار است سازوکار قابل قبولی برای برگزاری مجمع خانه احزاب و نیز فعالیت دوباره این تشکل تعیین شود.  وی تأکید کرد: تلاش‌ها برای فعال شدن خانه احزاب و فعالیت دوباره احزاب ادامه دارد. این درحالی است که حسن غفوری‌فرد عضو حزب مؤتلفه 2 روز قبل در گفت‌وگو با میزان مدعی شده بود که کمیته احیای خانه احزاب منحل شده است.


تعداد بازدید :  196