شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
بررسی دلایل رشد واردات در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی خودروی ایران
کیفیت، پاشنه آشیل صنعت خودرو

مجید سلیمی بروجنی کارشناس اقتصادی

دیروز شاهد برگزاری دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو با هدف جذب بزرگان صنعت خودروی دنیا به بازار ایران بودیم. بدون تردید همکاری و شراکت با شرکت‌های بزرگ خودروسازی و قطعه‌سازی در جهان می‌تواند به کمک بازار خودرو ایران و حتی منطقه بیاید. چرا که یافتن دانش و تکنولوژی روز دنیا از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت خودرو کشور است و این مستلزم همکاری با شرکت‌های بزرگ دنیاست که به گفته کارشناسان همه به نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 بستگی دارد و درواقع مذاکرات با خودروسازان در گرو مذاکرات هسته‌ای ایران است. در نمایشگاه مذکور 345 شرکت داخلی و 437 شرکت خارجی از 25کشور جهان،‌ جدیدترین تجهیزات، صنایع و خدمات مرتبط با حوزه قطعات و مجموعه‌های خودرو را به نمایش می‌گذارند. آلمان، ترکیه، ژاپن، ایتالیا، آرژانتین، هند، فرانسه،‌ انگلیس، اسپانیا، برزیل، بلژیک، چین، عربستان، تایوان، تایلند، کره‌جنوبی، هلند، سوئد و اتریش کشورهایی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند. نباید فراموش کنیم که خودروسازان ایرانی برای رقابت با تولیدات جهانی، راه‌ درازی پیش‌رو دارند. همکاری با خودروسازان خوشنام جهان، راهکار تحقق اهداف کیفی در صنعت خودرو است. در فصل‌های جدید کیفیت در شرکت‌های بزرگ خودروساز دنیا طی سال‌های اخیر با تحولات عدیده‌ای روبه‌رو بوده و در صورتی که قرار است این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک وارد بازار ایران شوند، صنعت خودرو کشور باید ورود دانش فنی روز دنیا را در دستور کار خود قرار دهد.
صنعت خودرو ایران تا جهانی شدن راه زیادی پیش‌رو دارد و به همین دلیل مشارکت با خودروسازان بزرگ جهان و تولید محصولات روز دنیا،‌ زمینه رقابت‌پذیری این صنعت را فراهم خواهد کرد. خودروسازان و قطعه‌سازان بزرگ جهان با آگاهی کامل از ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های ایرانی، در دومین دوره همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران شرکت خواهند کرد و بدون شک برای بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها، امتیازهای ویژه‌ای طلب می‌کنند.
دلایل افزایش واردات خودرو
با توجه به ضعف‌ها و چالش‌هایی که بازار خودروهای تولید داخل دارند و ضعف خودروهای داخلی در تامین نیاز مصرف‌کنندگان و مشکلات کیفیت تولید آنها، واردات خودرو سود و منافع بالایی برای عده‌ای از واردکنندگان خودرو داشته است. این بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از کالبدشکافی و آسیب‌شناسی از مقوله واردات خودرو است. این جملات برای اثبات ضعف‌های صنعت خودرو ایران و افزایش واردات کافی است. البته برخی ضعف‌ها و خلأهای قانونی را نیز مزید بر علت می‌دانند چراکه در سال‌های گذشته چندین بار ممنوعیت واردات خودروهای 2500سی‌سی به بالا با تغییراتی روبه‌رو شد تا اینکه در شهریور امسال به طور کامل واردات این خودروها ممنوع شد. با این حال واردات خودروهای سواری در سال 93 از جمله موضوعات خبرسازی بوده است که با توجه به رکود بازار خودروهای داخلی و افزایش واردات خودرو در این سال مورد توجه قرار گرفته است. واردات خودرو طی سال‌های اخیر روند باثباتی نداشته و به فراخور زمان به صورت‌های مختلف از جمله واردات با شناسنامه، واردات با کارت بازرگانی، واردات در مقابل صادرات از طریق اشخاص مربوط به نمایندگی رسمی، واردات از طریق جانبازان، سهمیه مربوط به ساکنان برخی جزایر جنوبی و ... متغیر بوده و همین امر به بی‌ثباتی شرایط بازار و ایجاد انحصار در مواقع خاص منجر شده است. بررسی آمار واردات خودرو در سنوات اخیر نشان می‌دهد بیشترین تعداد و ارزش واردات خودرو از کشور امارات متحده عربی بوده و بعد از آن کشورهای چین، کره جنوبی، کویت و عمان قرار دارند. به هر حال گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص کالبدشکافی واردات خودروهای سواری شاید بتواند تلنگری بر اوضاع صنعت خودرو باشد که اگر خودروهای تولید داخل دارای کیفیت و تنوع باشد بازار خودرو را به سوی وارداتی‌ها سوق نمی‌دهد.
این گزارش به ما یادآوری می‌کند که بیشترین میزان واردات خودرو از کشورهای کره و چین است که چندان قدمت طولانی‌تر در صنعت خودرو از کشورمان ندارند اما توانسته‌اند بخشی از میزان حجم واردات، ارز و بازار خودرو را در اختیار خود قرار دهند. درحالی‌که صنعت خودرو می‌تواند به نقطه قوت اقتصاد کشور تبدیل شود.

 


تعداد بازدید :  184