شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
طرحی که بر مبنای یک فرضیه غلط ایجاد شده است
| طرح نو - سارا شمیرانی | در جدید‌ترین طرح مجلس قرار بر این شده که سگ‌گردانی در شهر و معامله و نگهداری این حیوان‌ در خانه، مجازاتی چون ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا 10‌میلیون تومان داشته باشد. طرحی که برخی از نمایندگان هم پای آن را امضا کردند و موافق اجرای آن هستند. البته گله‌داران، باغداران و مزرعه‌داران از قاعده این مجازات مستثنی هستند اما مسأله اینجاست که آیا در نظر گرفتن چنین مجازاتی برای نگه‌دارندگان سگ، می‌تواند مردم را به داشتن یک سبک زندگی که مورد علاقه برخی نمایندگان است تشویق کند؟ آیا واقعا نیاز است برای پیشبرد اهدافمان تا این اندازه خشونت و ترس ایجاد کنیم آن هم در شرایطی که ممکن است خیلی از افراد به دلیل علاقه‌ای که به حیوانات دارند در خانه‌هایشان از آنها نگهداری کنند که بعضا همراه با توصیه برخی از روانشناسان است. آیا این اندازه خشونت می‌تواند فضا را به سمت آرامش و مهربانی که این روزها درباره آن حرف می‌زنیم پیش ببرد؟ در شرایطی که اسلام مردم را به محبت کردن به حیوانات تشویق می‌کند، طرح چنین مسائلی از سوی مجلس تا چه اندازه می‌تواند به جامعه آسیب وارد کند؟ برای پاسخ به این سوال‌ها نظر 3 نفر از اهالی حوزه‌های مختلف را جویا شدیم.

شاهین سپنتا  فعال حقوق حیوانات

من معتقدم قبل از این‌که نمایندگان مجلس بخواهند هر طرحی را ارایه داده یا در دست بررسی قرار دهند، درست‌ترین کار این است که کار کارشناسی و مطالعه علمی روی آن انجام گیرد. این طرح اما با کمال تأسف بسیار ناپخته و از جوانب مختلف نیز بر آن ایراد وارد است.
نخستین ایراد هم این است که این طرح اساسا روی فرضیه‌ای غلط بنا شده است. فرضیه‌ای که می‌گوید نگهداری از حیوان خانگی کار اشتباهی است. اما واقعیت این است که بسیاری از روانشناسان و همچنین فیزیوتراپ‌ها نگهداری از حیوان خانگی را توصیه می‌کنند. چرا که نگهداری از این حیوانات برای برخی افراد می‌تواند بسیاری از خلأهای آنان را برطرف کند و درحقیقت از منظر علمی این مورد به اثبات رسیده است. بنابراین ما نمی‌توانیم براساس یک فرض غلط، طرحی را به مجلس ببریم. وقتی روانپزشکان نگهداری از این حیوانات را برای عده‌ای توصیه می‌کنند یا عده‌ای براساس علاقه به نگهداری از این حیوانات می‌پردازند، سگ گردانی لفظی عامیانه و غیرعلمی است. چرا که آن حیوان هم نیاز به تحرک و هواخوری در روز دارد. به این ترتیب عاقلانه اینطور است که برای نگهداری از آنها مکان مشخصی در نظر گرفته شود چرا که ما موافق ساماندهی نگهداری از حیوانات خانگی هستیم.
راه‌حل دیگر نیز این است که برای این حیوانات شناسنامه تهیه شده و کارت سلامت و واکسن داشته باشند و این امر زیر نظر سازمان دامپزشکی انجام شود و اگر حیوانی این مجوزها را نداشت، قانون بتواند با آن برخورد کند یا برخی حیوانات که خیلی پرجنب و جوش هستند در باکس نگهداری شوند. درنهایت باید بگویم که ما موافق ساماندهی وضع حیوانات خانگی هستیم اما به روشی علمی و زیر نظر کارشناسان مربوطه و پیشنهادمان هم این است که از انجمن‌های حمایت از حیوانات دعوت شود تا در این زمینه نظر دهند و این وظیفه نمایندگان است که در مرحله بررسی و رأی‌گیری این موارد را در دستور کار خود قرار دهند.


تعداد بازدید :  217