شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پيروزي ناپلئون بر روسیه
209‌سال پیش، برابر با دوم دسامبر 1805 میلادی، ناپلئون بناپارت در جنگی يك روزه در منطقه «آسترليتس» ارتش‌هاي متحد روسيه و اتريش را شكست داد. شمار سربازان روسيه و اتريش در اين جنگ دو برابر نيروهاي ناپلئون بود. سحرگاه اين روز، ناپلئون وانمود كرد كه تصميم به انصراف از جنگ و بازگشت گرفته است اما با يك تاكتيك تازه نيروهاي خود را به صورت متمركز وارد ميدان کرد و از تمام توان جنگي آنان استفاده برد و پيروز شد. در اين جنگ 26‌هزار تن كشته شدند.

درگذشت میرزا کوچک‌خان
93‌سال پیش، برابر با یازدهم آذر 1300 خورشیدی، یونس استادسرایی مشهور به میرزاکوچک‌‌خان جنگلی، هنگام عقب‌نشینی و فرار از دست نیروهای دولتی، در کوه‌های خلخال گرفتار بوران و طوفان شد و زیر فشار سرما از پای درآمد. میرزا که از مبارزان بنام انقلاب مشروطه بود در اعتراض به نقض تمامیت ارضی و استقلال ایران از سوی بیگانگان، بعد از پیروزی مشروطه دست به قیام زد که جنبش او به انقلاب جنگل معروف شد. بعد از مرگ میرزا، خالو قربان یکی از یاران قدیمی او سرش را به‌عنوان پیشکش برای مقامات دولتی به تهران برد.

مرگ رابین‌ هود کلمبیا
21‌سال پیش، برابر با دوم دسامبر 1993 میلادی، پابلو امیلیو اسکوبار گاویریا، قاچاقچی معروف آمریکای‌جنوبی به دست پلیس و ارتش کلمبیا کشته شد. اسکوبار یکی از مخوف‌ترین جنایتکاران جهان بود و در طول عمر خود به یکی از بزرگترین و ثروتمند‌ترین قاچاقچیان کوکایین در جهان تبدیل شد. او به دلیل حمایت‌های عجیبش از فقرای کلمبیا، لقب رابین هود را برای خود به‌دست آورد. او در تمام سال‌های فعالیت در زمینه قاچاق موادمخدر، درگیری‌های خونینی با پلیس داشت که در جریان آن بیش از 4‌هزار نفر به کام مرگ کشیده شدند.


تعداد بازدید :  249