شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
در مراسم بزرگداشت پدر علوم ارتباطات ایران پیشنهاد شد
تأسیس جایزه اخلاق علمی به نام دکتر «معتمدنژاد»

شهروند| در نخستین مراسم بزرگداشت پدر علوم ارتباطات ایران که روز گذشته برپا شد، وعده‌ تأسیس دانشکده ارتباطات تا ‌سال تحصیلی آینده و همچنین پیشنهاد تأسیس جایزه اخلاق علمی به نام دکتر معتمدنژاد و انتشار یک مجله بین‌المللی ارتباطات داده شد. در این مراسم،‌ هادی خانیکی، محمدمهدی فرقانی، مهدخت بروجردی، باقر ساروخانی، سیدمحمد مهدی‌زاده، یونس شکرخواه، حسن نمکدوست تهرانی، محمدتقی روغنی‌ها، محمد حسین پناهی و همچنین تعدادی از اساتید و دانشجویان علوم ارتباطات و علم اجتماعی و خانواده دکتر معتمدنژاد شرکت کردند.
به گزارش ایسنا، در این مراسم که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی همراه با یک پنل تخصصی، برگزار شد، محمد مهدی فرقانی، استاد ارتباطات با اشاره به تأسیس دانشکده ارتباطات به همت معتمدنژاد گفت: «ایشان در دوران دانشجویی من در این دانشکده روزنامه‌نگاری تدریس می‌کردند. کتاب روزنامه‌نگاری‌شان هم تا مدت‌ها تنها منبع آموزشی این رشته بود. او اشتیاق تولید انبوه کتاب نداشت و معتقد بود آنچه در قالب کتاب تألیف می‌کند اول باید سال‌های‌سال تدریس شده و به محک آزمون گذاشته شده باشد. بسیاری از کتاب‌های او در سال‌های آخر عمرشان منتشر شد.»
 باقر انصاری، استاد دانشگاه شهید بهشتی، هم در این نشست با اشاره به این‌که دکتر معتمدنژاد بنیان‌گذار حقوق ارتباطات هم هست، افزود: «ویژگی‌های برجسته‌ای در آثار او وجود دارد. یکی از این ویژگی‌ها این است که معتمدنژاد نگاهی کلان و همه‌جانبه به مباحث حقوق ارتباطات داشت. او همزمان هم تخصص بسیار قوی ارتباطی دارد و هم تخصص بسیار قوی حقوقی. این دو‌جانبه بودن باعث شده کارهای او کاملا بین‌رشته‌ای باشد.» در بخش دیگری از این پنل تخصصی،‌ هادی خانیکی، استاد دانشگاه، از تأسیس نشدن بنیاد دکتر معتمدنژاد انتقاد کرد و گفت  «گام‌های عملی رو به جلویی در این زمینه برداشته نشده. قرار بود جایزه علمی دکتر معتمدنژاد تأسیس شود و نشد. قرار بود دانشکده علوم ارتباطات تأسیس شود که نشد. قرار بود بین گروه‌های ارتباطات دانشگاه‌های مختلف پیوند بیشتری به منصه ظهور برسد.»باقر ساروخانی - استاد دانشگاه تهران - نیز در مراسم سالگرد درگذشت پدر علوم ارتباطات ایران با اشاره به این‌که توجه به آزادی مطبوعات و توسعه مطبوعات آزاد از دغدغه‌های اصلی معتمدنژاد بود، گفت: «پیشنهاد می‌دهم که مجله‌ای جهانی به نام  «International of Communication»  برای انتشار به چندزبان بین‌المللی تأسیس کنیم.» محمد مهدی‌زاده، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: «اغراق نیست اگر بگویم همه دانش‌آموختگان ارتباطات میوه‌های بذری هستند که معتمدنژاد بر خاک این سرزمین پاشید. آثاری که ایشان تألیف کرده‌اند محل رجوع پژوهشگران علم ارتباطات و حوزه‌های دیگر خواهد بود. ایشان اهل بساز و بفروش در عرصه علم نبودند و آثارشان حاصل فکر و
 تحقیق بود.»


تعداد بازدید :  121