شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
27‌سال پس از فاجعه
واقعه بمباران شیمیایی سردشت ثبت ملی می‌شود

شهروند| فاجعه تیرماه‌سال 1366، ثبت ملی می‌شود. 27‌سال پس از بمباران شیمیایی سردشت، یکی از تلخ‌ترین روزهای جنگ که در آن، هزاران تن در معرض گازهای سمی، سلامتی و جان خود را از دست دادند، به‌عنوان میراث ناملموس ثبت ملی می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی در این‌خصوص می‌گوید: «واقعه بمباران شیمیایی سردشت در طول 8سال دفاع مقدس به‌عنوان میراث ناملموس ثبت ملی می‌شود.»  جلیل جباری با اشاره به پرونده‌های کاری این اداره کل برای ثبت ملی میراث ناملموس در سال جاری به مهر می‌گوید:  «در این راستا مطالعات علم گردانی، بمباران شیمیایی سردشت، تکنیک‌ها و دانش فنی و روش‌های تولید چاقوسازی سنتی نیز در دستور کار قرار دارد.»
قرار است شهری که در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری شکل گرفته تا با نام شهر صلح شناخته شود، میراث ملی کشور نام بگیرد. این شهر پس از آن فاجعه و روزهای سختی که پشت‌سر گذاشته و پیش‌رو دارد، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. مشکلات اقتصادی و اجتماعی که در بسیاری از شهرهای مرزی کشور دیده می‌شود، در سردشت هم به چشم می‌خورد. به گفته احسان هوشمند پژوهشگر مسائل قومی، «این شهر مثل سایر مناطق مرزی کشور از محرومیت‌های زیادی برخوردار است؛ به لحاظ اقتصادی، تلاش‌های زیادی در این شهر صورت نگرفته. ساختار اقتصادی منطقه بسیار ضعیف و شکننده است. به دلیل بمباران‌های مکرر که در جنگ تحمیلی 8 ساله با کشور عراق در این شهر اتفاق افتاد و تلفاتی که بر جای گذاشت، خسارات بسیار زیادی به سردشت وارد شد. این شهر حدود یک‌سال پیش از حلبچه که از شهرت جهانی برخوردار شده، اولین شهری است که بعد از جنگ جهانی اول از سوی ارتش عراق مورد حمله سلاح‌های شیمیایی قرار گرفت. از این منظر که تعداد زیادی از اهالی شهر، شهید و مجروح شدند و خسارات زیادی به این شهر وارد شد به تدریج در میان فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشور تلاش شد تا نام سردشت به‌عنوان شهر صلح در کشور ثبت شود.» حالا جای ثبت سردشت به نام «شهرصلح» فاجعه‌ای که با گذشت 27‌سال از آن هنوز سایه‌اش بر سر شهر و ساکنان آن قرار دارد، ثبت ملی می‌شود تا هیچ گاه آن فاجعه و روز شوم فراموش نشود.
واقعه بمباران شیمیایی سردشت، تنها میراث ناملموسی نخواهد بود که قرار است در آذربایجان غربی، ثبت ملی شود. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، دانش فنی واحدهای سنجش سطح، نان‌های محلی و سنتی، بازی‌های محلی به همراه گویش و ترانه‌های محلی هم ازجمله اقدامات در دست اجرا برای ثبت ملی میراث ناملموس استان در سال جاری به شمار می‌روند. جباری تعداد پرونده‌های در دست ثبت ملی میراث ناملموس استان در سال جاری را 9 پرونده عنوان کرد و گفت:  متاسفانه در طول سال‌های 90 تا 92 اقدام موثری برای ثبت ملی آثار استان صورت نگرفته است و این غفلت باید جبران شود. او از آماده شدن 6 پرونده آثار غیرمنقول شامل تپه، کلیسا، قلعه، ساختمان، کتیبه و مسجد برای ثبت ملی از استان عنوان کرد:  این آثار شامل کلیسای حضرت مریم در روستای ریحان‌آباد ارومیه، قلعه تاریخی دم دم ارومیه، مسجد قره آقاج ارومیه، ساختمان هلال‌احمر شهرستان تکاب، تپه اسلام‌آباد در میاندوآب و نیز کتیبه عین اروم اشنویه است.


تعداد بازدید :  219