شماره ۱۵۷۲ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
چگونه عمر موتورسیکلت‌مان را زیاد کنیم؟

‎ ‎موتورسیکلت به‌خصوص در ایران یکی از محبوب‌ترین وسایل نقلیه است که بین جوانان محبوبیت دارد و عده زیادی آن را ‏به دلایل مختلف به خودرو ترجیح می‌دهند. اما درست مثل خودرو موتورسیکلت نیز در صورت نگهداری نامناسب مستهلک ‏می‌شود و هزینه‌های اضافی برای تعمیر و نگهداری روی دست کاربر می‌گذارد. در این مقاله به بررسی 6 نکته مهم پرداخته‌ایم ‏که می‌توانند باعث افزایش طول عمر موتورسیکلت شما شوند و کمک کنند از پرداخت هزینه‌های اضافه اجتناب کنید‎.‎
موتورسیکلت خود را تمیز نگه دارید
واضح است که موتورسیکلت تمیز عمر بیشتری خواهد داشت. چرک و کثیفی‌ می‌تواند به درون موتور و اجزای دیگر ‏موتورسیکلت رسوخ کند و بدنه یا قطعات حساس آن را بپوشاند‎.
تمام قسمت‌های پلاستیکی باید با محصولات نگهدارنده‌ رنگ نظافت شوند تا منفذهای آنها بسته شود و از سخت شدن و ترک ‏خوردن آنها جلوگیری شود.
برای بدنه و قطعات فلزی موتور نیز باید از یک اسپری زد زنگ و خوردگی استفاده شود تا عمر آنها افزایش پیدا کند و ماندگاری ‏بیشتری داشته باشند. به‌خصوص اگر موتورسیکلت شما مدت‌های طولانی بدون استفاده می‌ماند.
مشکلات موتور را قبل از دردسر ساز شدن برطرف کنید
آیا هنگام راندن موتور صداهای اضافی از آن خارج می‌شود؟ آیا فرمان کمی اذیت می‌کند؟ آیا موتور شما آن شتاب و احساس نرمی ‏گذشته را ندارد؟ آیا قطعه‌ای از موتورسیکلت شما شکسته است؟
برای تعمیر موتور سیکلت خود معطل نکنید، چون هر چه بیشتر صبر کنید سطح آسیب بیشتر می‌شود. حتی وقتی که فکر می‌کنید ‏با عقب انداختن تعمیر یک قطعه دارید در هزینه صرفه‌جویی می‌کنید به این فکر کنید که در آینده مجبور به پرداخت هزینه ‏بیشتری خواهید شد. عقب انداختن تعمیرات یکی از عوامل اصلی کاهش عمر موتور است‎.‎
‎ ‎نگهداری از موتور
مهمترین قسمت موتورسیکلت، موتور آن است که به تمام قطعات دیگر قدرت می‌رساند. همیشه از دستورالعمل شرکت سازنده ‏برای نگهداری از موتور پیروی کنید و روغن موتور را هر 6ماه یا هر ۴۸۰۰ کیلومتر (هر کدام که زودتر رخ دهد) تعویض ‏کنید. این باعث روان‌تر شدن عملکرد موتور می‌شود، دمای آن را  خنگ نگه می‌دارد و به بسته شدن پیستون‌ها نیز کمک می‌کند‎.‎
در تعویض روغن بخش‌های دیگر موتور نیز دقت کافی داشته باشید و زیاده‌روی نکنید. اگر قصد خرید موتور دست دوم دارید، در ‏بررسی مشکلاتی که موتور موتورسیکلت ممکن است داشته باشد دقت زیادی کنید.
فیلتر هوا
فیلترهوای کثیف و گرفته، اجازه‌ تنفس مناسب به موتورسیکلت را نمی‌دهد و این باعث از دست رفتن توان آن می‌شود چون هوا ‏عامل اصلی احتراق درون موتور است. این مسأله حتی تأثیر مستقیمی روی میزان مصرف سوخت موتور دارد، زیرا موتور مجبور ‏می‌شود برای رسیدن به توان مورد نیاز سوخت بیشتری مصرف کند.
فیلتر هوا را به صورت مداوم بیرون آورده و تمیز کنید. در صورتی که عمر مفید آن به پایان رسیده بدون تعلل آن را تعویض کنید. ‏فیلتر اگر به صورت صحیح کار نکند باعث ورود گرد و خاک و ذرات ریز به درون موتور و کاهش عمر و عملکرد ‏موتور می‌شود‎.
سیستم احتراق
احتراق به فرآیندی گفته می‌شود که با زدن جرقه، هوا و سوخت درون موتور مشتعل می‌‌شود. نگهداری و حفظ سلامت دوشاخه‌ ‏جرقه زنی بسیار ضروری است، اگر این قطعه خوردگی داشته و کثیف شده باشد، موتور قدرت خود را از دست می‌دهد و داغ می‌کند. ‏دوشاخه را معاینه کنید و توجه داشته باشید که رنگ نارنجی نشانه‌ سلامت آن است و رنگ سفید به معنای خرابی آن. در ‏صورت خراب بودن این قطعه، موتور مجبور به کارکردن بیش از حد می‌شود‎.
در بهبود عملکرد موتور افراط نکنید
تکنیک‌های زیادی برای تیونینگ موتورسیکلت و بهبود عملکرد آن وجود دارد که در اکثر آنها برای افزایش توان موتور نیاز به ‏اضافه کردن قطعات جدید است. اقداماتی از این دست اگر به صورت تخصصی و با آگاهی از عملکرد فنی موتور صورت نگیرد ‏می‌تواند به کاهش عمرمفید موتورسیکلت شما بینجامد. یک مثال خوب نصب اگزوز جدید روی موتور بدون جایگزین کردن ‏کاربراتوری است تا جریان هوای اضافی را تأمین کند‎.
در صورت شک داشتن در مورد سلامت موتورسیکلت خود، حتما از یک متخصص مشورت بگیرید. در پایان می‌توان حفظ ‏سلامت موتورسیکلت را در دو اصل کار نکشیدن خیلی زیاد از موتور و تعمیر قطعات به محض خراب شدن و بروز ‏مشکل‎ خلاصه کرد.


تعداد بازدید :  312