شماره ۴۴۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
لرستان هر روز می‌لرزد
لزوم ارایه آموزش‌ها و مقاوم‌سازی خانه‌های خشتی

استان لرستان روزانه میزبان وقوع یک زمین‌لرزه است که همین امر لزوم ارایه آموزش‌های لازم به خانواده‌ها و همچنین مقاوم‌سازی خانه‌های خشتی و نامقاوم را روشن‌تر می‌کند.
به‌گزارش مهر، استان لرستان به‌عنوان یکی از استان‌های واقع در منطقه زاگرس که دارای گسل‌های فراوانی است، مستعد زلزله بوده به‌طوری که میانگین روزانه یک زمین‌لرزه در آن رخ می‌دهد.
باتوجه به لرزه‌خیز بودن لرستان و وجود برخی ساختمان‌های نامقاوم در این استان می‌طلبد که از یک‌سو مردم استان اقداماتی برای مقاوم‌سازی واحدهای خود انجام داده و از سوی دیگر مسئولان به سمت ارایه آموزش‌های لازم و آگاه‌سازی مردم حرکت کنند.
در این راستا برگزاری مانورهای آمادگی در برابر زلزله فرصتی است تا ضمن ارایه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان در این زمینه بتوان آشنایی نسل جوان و نوجوان با اقدامات لازم هنگام وقوع زلزله و زمینه ترویج آموزش‌ها در میان اقشار مختلف و خانواده‌ها را فراهم کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان در حاشیه مانور زلزله اظهار داشت: همه‌ساله در هشتم آذرماه زنگ ایمنی و زلزله در سراسر مدارس کشور به صدا در می‌آید که در لرستان امسال برای شانزدهمین‌ سال این زنگ با هماهنگی آموزش و پرورش در تمامی مدارس استان نواخته شد.
حسین رضامرادی عنوان کرد: امسال شانزدهمین مانور زلزله با هدف آموزش و پیشگیری در مقابل زمین‌لرزه و با شاخص پناهگیری اضطراری در دبیرستان بحرالعلوم شهر خرم‌آباد برگزار شد.
وی افزود: این مانور براساس آخرین دستورالعمل‌های امدادی اجرایی و آموزش‌های لازم توسط مربیان به تمامی دانش‌آموزان این دبیرستان ارایه شد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان، یکی از وظایف اصلی جمعیت هلال‌احمر را آمادگی در راستای مقابله با حوادث احتمالی دانست و گفت: یک تیم کارشناسی در جمعیت هلال‌احمر استان مستقر شده و مشکلات و نیازهای زیرساختی این جمعیت تا حدود زیادی رفع شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان نیز شعار مانور ایمنی و زلزله امسال را «آیا مدرسه من در مقابل زلزله ایمن است؟» خواند و گفت: هدف از برگزاری این مانور، ایجاد آمادگی در جامعه دانش‌آموزی برای مقابله با بحران زمین‌لرزه است.
رضا آریایی از وجود دو منطقه سفید و قرمز در سطح مدارس هنگام زلزله یاد کرد و بیان داشت: نقاط سفید نقاط ایمنی هستند که دانش‌آموزان می‌بایست هنگام وقوع زلزله در آنجا پناه بگیرند و نقاط قرمز شامل چاه‌های آب، ترانس‌های انتقال برق و مخازن سوخت بوده که خطرساز هستند و دانش‌آموزان هنگام وقوع زلزله بایستی از این مناطق دور باشند.
وی افزود: با برگزاری این مانورها به جامعه دانش‌آموزی تلنگر زده می‌شود که اطلاعات خود را درمورد زلزله بیشتر کرده و خانواده‌های خود را نیز با خطرات موجود هنگام وقوع زلزله آگاه کنند.
مدیرعامل ستاد حوادث غیرمترقبه استان لرستان تعداد زمین‌لرزه‌های استان طی سال‌جاری را حدود ۲۵۸ مورد زمین‌لرزه برشمرد و بیان داشت: خوشبختانه تمامی این زمین‌لرزه‌ها زیر 4ریشتر بوده و می‌توان گفت در لرستان تقریبا هر روز یک زمین‌لرزه رخ می‌دهد.
آریایی اضافه کرد: در منطقه زاگرس که از آذربایجان شروع شده و تا بندرعباس ادامه دارد و دارای 6هزار کیلومتر طول است نیز هر روز یک زلزله رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: دشت سیلاخور بروجرد نقطه‌ای است که بیشترین حجم زلزله استان در آن رخ می‌دهد و بیشترین تلفات انسانی و مالی نیز در زلزله سال‌های اخیر مربوط به این منطقه بوده است. مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با بیان این‌که جامعه در یک آمادگی خوبی نسبت به وقوع زلزله به‌سر می‌برد، یادآور شد:   با این حال برخی از سازه‌های استان به‌ویژه سازه‌های روستایی در برابر زلزله ناامن هستند.
آریایی در این‌باره افزود: در روستاهای جنوب استان سازه‌های خشتی و گلی زیادی وجود دارد که ۱۰۰‌درصد این سازه‌ها در برابر زلزله نامقاوم هستند.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که یکی از سیاست‌های دولت، حذف سازه‌های خشتی و گلی است به‌دنبال این هستیم قبل از وقوع هرگونه اتفاق ناخوشایند از محل اعتبارات ملی و استانی تمامی این سازه‌های روستایی جنوب استان را مقاوم‌سازی کنیم.
رئیس جمعیت هلال‌احمر خرم‌آباد نیز آموزش، آمادگی و توان‌افزایی افراد را باعث بالا بردن سطح آگاهی‌شان در برابر حوادث غیرمترقبه دانست و گفت: گروه هدف سازمان هلال‌احمر برای این امر، کل جامعه و به‌خصوص دانش‌آموزان هستند.
علی شجاعی اظهار داشت: اقداماتی که قبل از وقوع زلزله توسط سازمان هلال‌احمر انجام می‌شود شامل آموزش و ارتقای سطح‌علمی مردم است و ایمن‌سازی مدارس نیز بایستی توسط نوسازی مدارس صورت گیرد.
وی افزود: هنگام وقوع زلزله اقداماتی همچون پناهگیری زیر چارچوب‌ها، در‌ها، راه‌پله‌ها، گوشه دیوارها و سایر نقاط امن ضروری است.
شجاعی گفت: اقداماتی که شخص باید بعد از وقوع زلزله انجام دهد شامل خروج اضطراری و ماندن در نقاط امن تا هنگام رسیدن نیروهای امدادی است.


تعداد بازدید :  227