شماره ۴۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر
صفحه را ببند
شنبه‌شب در تهران رخ داد
اسيدپاشي به مدير بيمارستان رضائيان

شهروند| جنایت اسیدی بار دیگر قربانی گرفت. وقتی دکتر میانسال خودروی پاترول بیمارستانی را در کوچه پارک کرد هرگز تصور نمی‌کرد 2 راکب موتورسیکلت در کمینش نشسته باشند. او وقتی از اتوبان کردستان به سمت ده‌ونک می‌رفت متوجه حرکت مرموز یک موتورسیکلت در پشت سر خودرو‌اش شد.
از تعقیب تا اسید
حادثه اسیدپاشی ساعت 30: 20، 8 آذرماه تکرار شد؛ جنایتی که در آن راکبان موتورسیکلت با انگیزه‌ای نامعلوم مدیر بیمارستان ضیائیان پایتخت را نشانه رفتند. دکتر انوری مطابق هر شب در محلی که همیشه خودرواش را پارک می‌کرد، توقف کرد. درحال صحبت کردن با گوشی تلفن همراهش بود که از خودرو پیاده شد. کوچه تاریک و خلوت بود که صدای حرکت موتورسیکلتی از پشت‌سر به گوشش رسید. در کنار خیابان ایستاده بود که ناگهان 2 مرد سرنشین موتورسیکلت به او نزدیک شدند. همه چیز در یک چشم بر هم زدن اتفاق افتاد. قطرات مایعی سوزان بر سر و صورتش پاشیده شد و مردان موتورسوار به سرعت متواری شدند. نقطه عطف ماجرا اما آگاهی مرد پزشک از جنایت اسیدپاشان بود. او به سرعت خودش را به خانه رساند. در راهرو ساختمان بود که فریاد‌های سوختم، سوختم به گوش همسایه طبقه پایین رسید. وقتی مرد همسایه در خانه‌اش را باز کرد با دکتر انوری روبه‌رو شد. با راهنمایی‌های دکتر انوری مشخص شد او مورد حمله اسیدپاشی قرار گرفته است. این مرد پزشک که می‌دانست برای خنثی کردن اسید باید محل اسیدی را با آب شست‌وشو داد قبل از رسیدن اورژانس اقدامات اولیه برای نجات خودش را آغاز کرد. چند دقیقه بعد صدای آژیر آمبولانس در خیابان پیچید و قربانی اسیدپاشی بلافاصله به بیمارستان فارابی منتقل شد.
ورود قاضی جنایی پایتخت برای بررسی حادثه
وقتی قاضی حسین‌پور بازپرس شعبه پنجم دادسرای جنایی تهران در جریان این جنایت اسیدی قرار گرفت بلافاصله به بیمارستان فارابی رفت. تحقیقات اولیه نشان می‌داد مدیر میانسال بیمارستان ضیائیان هنگام مراجعه به منزل هدف حمله اسیدی 2 مرد موتورسوار قرار گرفته است. این درحالی بود که قربانی اسیدپاشی که از ناحیه چشم چپ آسیب دیده بود بعد از معاینات پزشکی به اتاق عمل منتقل شد. همسایه دکتر انوری در رابطه با حادثه اسیدپاشی به بازپرس پرونده گفت: «ساعت از 30: 20 شب گذشته بود که صدای فریادهای همسایه‌مان را در راه‌پله‌های ساختمان شنیدم. در خانه را که باز کردم، دکتر انوری را مقابل در دیدم. او فریاد می‌زد و تقاضای کمک داشت. به داخل خانه آوردمش، صورتش می‌سوخت و برایم تعریف کرد که 2 سرنشین یک موتورسیکلت که کلاه کاسکت داشته‌اند با ظرف پلاستیکی روی صورتش اسید پاشیده‌اند. بلافاصله او را به حمام بردم و قسمت‌های اسیدی بدنش را شست‌وشو دادم. همزمان هم از اورژانس درخواست کمک کردم.» با دستور بازپرس پرونده تحقیقات برای شناسایی عاملان این جنایت آغاز شد. کارآگاهان برای بررسی صحنه اسیدپاشی به محل حادثه واقع در میدان شیخ‌بهایی خیابان صابری اعزام شدند. در تجسس‌های پلیسی  ظرف حاوی اسید که با درپوشی مانند افشانه پوشانده شده بود، کمی پایین‌تر از محل اسیدپاشی کشف شد. بررسی محتویات داخل ظرف نشان می‌داد این مایع اسید سولفوریک که از قوی‌ترین انواع اسید به شمار می‌آید به همراه مقداری آب رقیق شده است. این درحالی است که کارآگاهان برای شناسایی سرنشینان مرموز موتورسیکلت فرضیه بررسی دوربین‌های مداربسته را پیش‌رو دارند.
شدت سوختگی با اسید
وقتی دکتر حریرچی قائم‌مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت که در همان ساعات اولیه حادثه، به کمک همکارانش چشم‌های قربانی اسیدپاشی را جراحی کرد در رابطه با وضع و روند درمان او گفت: «خوشبختانه نگرانی جدی نه برای بینایی و نه برای پوست دکتر انوری مدیر بیمارستان ضیائیان وجود ندارد. او از ناحیه چشم‌ها آسیب مختصری دیده است و بدون بیهوشی مورد عمل جراحی قرارگرفت. خوشبختانه به چشم راست او آسیبی نرسیده و چشم چپ هم جراحی شد. سوختگی  بدنش هم درجه یک و دو پوستی را دارد. وضعیت او بسیار خوب است و چشم راست ایشان تقریبا هیچ مشکلی ندارد و باز است و بینایی کامل دارد و چشم چپ  او کمی دچار سوختگی شده که درمان‌های اولیه انجام شد.» دکتر محمود جباروند هم در رابطه با روند درمان این مدیر بیمارستان گفت: «در  4 تا 5 روز آینده چشم چپ دکتر انوری ترمیم و او مرخص خواهد شد.»
اسیدپاشان تعقیبم    می‌کردند
مدیر بیمارستان ضیائیان درحالی که تحت مداوا قرار دارد، گفت:   «اکنون حالم خوب است و مشکلی ندارم.»
دکتر سیامند انوری در تشریح حادثه اسیدپاشی به واحد مرکزی خبر گفت: «هنگامی که نزدیک منزل رسیدم برای خرید توقف کردم و دیدم دو نفر سوار بر موتور به سمت خودرو من می‌آیند.»
وی افزود: «راکبان موتور به سمتم آمدند و در خودرو را باز کردند. همان لحظه فریاد زدم و کمک خواستم. قصد داشتند تا من را بگیرند اما من فرار کردم.»
دکتر انوری اضافه کرد: «صورتم می‌سوخت اول به فکر اسید نبودم بعد متوجه شدم و شروع کردم به شست‌وشو و خبررسانی به اورژانس و نیروی انتظامی.» وی تاکید کرد: خدا را شکر به خیر گذشت؛ زیرا می‌توانست خیلی بدتر از این باشد. الآن خیلی خوب هستم. جا دارد از توجه وزیر بهداشت، معاونان ایشان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس سازمان نظام پزشکی و همه مدیران و مسئولان دانشگاه تشکر کنم که از دیشب من را تنها نگذاشتند. انوری در خصوص عاملان اسیدپاشی گفت: من فکر می‌کنم این افراد یک عده میکروب در سطح جامعه هستند و می‌خواهند امنیت، آرامش و آسایش مردم را به هم بزنند. آن‌ها هر جا که احساس می‌کنند مردم قدری خوشحال هستند یک‌جوری شرایط را به هم می‌زنند اما باید بدانند مردم ما با این چیزها از پا درنیامده‌اند و از پای هم در نخواهند آمد و همیشه سرپا هستند.  وی ادامه داد: اگر قصد و نیت و انگیزه‌ای دیگری بوده یا اگر اتفاقی بوده باز هم فرقی نمی‌کند این‌ها می‌خواهند با این کارشان نشان دهند مملکت ما ناامن است که خوشبختانه خیلی هم امن است و با این چیزها امنیتش از بین نمی‌رود.  این قربانی اسیدپاشی یادآور شد: امیدوارم سر عقل بیایند و از راه گفت‌وگو مشکلاتشان را حل کنند و تا این حد باعث آزار و اذیت مردم نشوند. آن‌ها باید یک کاری کنند آن دنیا که می‌روند بتوانند سرشان را بلند کنند. من نمی‌دانم چگونه می‌خواهند در آن دنیا جواب خدا را بدهند.
بنا بر این گزارش تیم ویژه پلیس برای پیگیری حادثه اسیدپاشی، درحالی تشکیل شده است که وزیر بهداشت، محمدیان رئیس آگاهی تهران، حاجی‌زاده معاونت جنایی پایتخت، کاکاوند رئیس اداره آگاهی 16 در همان ساعات اولیه وقوع این حادثه برای ملاقات با قربانی اسیدپاشی به بیمارستان فارابی رفتند. با دستور بازپرس پرونده تحقیقات برای دستگیری متهمان فراری این جنایت اسیدی ادامه دارد.


تعداد بازدید :  239