شماره ۱۵۶۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
آیا مخاطبان بانوی عمارت را پسندیده‌اند درباره این سریال چه می‌گویند؟
پس سیبیلاشون کو؟!

پولاد امین| این روزها تلویزیون به تسخیر بانوی عمارت درآمده است. سریالی با ظاهر تاریخی که داستان ملودرامش ظاهرا دل از بینندگان تلویزیون برده و سریال را بدل کرده به گزینه اول بینندگان تلویزیون. در واقع بعد از دلدادگان منوچهر هادی که چند سریال بعدی نتوانستند موجی ایجاد کنند و بی‌سروصدا آمدند و رفتند، حالا بانوی عمارت یک‌بار دیگر در ساعاتی که روی آنتن است تماشاگران تلویزیون را از شبکه‌های ماهواره‌ای جدا کرده و نشانده است پای تلاش‌های عزیزالله حمیدنژاد و همکارانش. به‌رغم این محبوبیت، سریال هنوز در فضای مجازی با واکنش‌های مثبتی روبه‌رو نشده و بیشتر نظرات و پست‌ها و کامنت‌هایی که تحت هشتگ #بانوی_عمارت در فضای مجازی وجود دارد، سرشارند از طعنه و کنایه و شوخی و متلک به این سریال- و به‌خصوص طراحی لباس و گریم سریال که به‌ گفته کارشناسان سوتی‌ها یا گاف‌های آشکار و نهان فراوانی دارد.
درباره بانوی عمارت
بانوی عمارت داستانی عاشقانه در مقطعی از تاریخ قاجار را روایت می‌کند. داستانی که اگر چه در لایه‌های زیرین‌اش می‌کوشد به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان بپردازد، اما از این‌رو که حوادث و کاراکترهای سریال مابه‌ازای تاریخی ندارند و گفته شده که داستان سریال داستانی تخیلی با ظواهر داستان‌های تاریخی ا‌ست، این موضوع انتقاداتی را موجب شده است؛ از جمله کاربری که در توییتر نوشته: «نويسنده بانوی عمارت گفته شخصیت‌ها خيالي‌اند، در این بین سوال این است که وقتی ما داستان‌های واقعی از ادوار تاريخي‌مون داريم، مثل كتاب افسانه قاجار، چرا روايت تخيلی مثل سريال‌های كره‌ای؟! ما تاريخ داريم، چه نيازي ا‌ست به تخيل؟»
درباره کارگردان
بانوی عمارت را عزیزالله حمیدنژاد ساخته است؛ کارگردان سینما که با فیلم‌هایی چون هور در آتش و اشک سرما بین سینمادوستان اعتبار بالایی دارد و در زمینه تلویزیون نیز پیش از این با سریال چرخ‌وفلک تجربه‌اندوزی کرده بود. کارگردانی که خود به‌خود انتظارها را از بانوی عمارت بالا برده؛ اما این‌که توانسته این توقعات را برآورده سازد یا نه، داستانی دیگر است. فعلا در این حد داشته باشید که یکی از پرلایک‌ترین کامنت‌هایی که درباره کارگردانی بانوی عمارت منتشر شده، این است که «کارگردان فکر کرده با نشان‌دادن غمزه‌ معشوق و زیورآلات قجر می‌تواند مخاطب را جذب کنه و پای تلویزیون بنشونه! جناب کارگردان! داستان تعریف کن؛ همین».
درباره بازیگران
بسیاری از منتقدان ویژگی مثبت سریال بانوی عمارت را بازیگران تازه‌واردش می‌دانند. بازیگرانی که بیشترشان ریشه در دنیای تئاتر دارند و در این سریال برای  نخستین‌بار جلوی دوربین رفته‌اند. در واقع به‌‌جز پانته‌آ پناهی‌ها، علیرضا شجاع‌نوری، اندیشه فولادوند، غزل شاکری، رامتین خداپناهی، شبنم فرشادجو و نیکی نصیریان، بقیه بازیگران اصلی و فرعی سریال سابقه تئاتری دارند و این مهمترین ویژگی این سریال است که مخاطبان از آن استقبال کرده‌اند. در واقع این نکته که روند انتخاب بازیگر در تلویزیون تغییر کرده و بعد از ریحانه پارسای پدر و سانیا سالاری و سامان صفاری دلدادگان این‌بار نوبت مریم مومن رسیده که در بانوی عمارت در کانون توجه قرار گیرد، نکته‌ای است که رضایت بینندگان سریال را موجب شده است. مریم مومن که تاکنون کمترین سابقه‌ای از او منتشر نشده است، به ‌گفته حمیدنژاد «در نخستین حضور حرفه‌اي خود در کنار بازیگران مشهور و خوشنامی چون خانم پناهی‌ها و غزل شاکری کم نیاورده است». جالب این‌که سازندگان سریال در یک سال تولید بانوی عمارت بشدت کوشیدند عکسی از او منتشر نشود و رونمایی از مریم مومن با پخش نخستین قسمت‌های سریال انجام شد. حسام منظور دیگر بازیگر بانوی عمارت است که از سوی بینندگان سریال مورد استقبال قرار گرفته است. کاراکتر جذاب او البته در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است؛ با این‌که نوع خاص حرف‌زدن او انتقادهایی را نیز باعث شده است: «میلیاردها خرج سریال شبه‌تاریخی شیک و تمیز به سبک کره‌ای‌ها کردن، زورشون اومده نقش اول سریال رو برای ایفای اولین نقش حرفه‌ای زندگیش حداقل یه کلاس فن بیان بفرستن، تازه ادعای سابقه تئاتر هم دارن ایشون!»
حواشی
بانوی عمارت از همان ابتدا با حواشی پرتعدادی مواجه است. بعد از ماجرای ترانه تیتراژ سریال که پای محسن چاوشی را به حواشی باز کرد، یکی از بازیگران فرعی سریال هم حاشیه ساخت تا در دو هفته ابتدایی شمار حواشی سریال به دو برسد که کم نیست. این حاشیه زمانی شکل گرفت که محمدعباس‌زاده معروف به آق کوچولو هنرمند کاشانی همزمان با پخش سریال از عدم دریافت دومیلیون تومان از حق‌الزحمه خود نوشت که این برای سریالی ویژه اتفاق خوبی نمی‌تواند باشد.
کامنت‌ها
اما در کل فارغ از گرفتن یا نگرفتن این سریال، نظرات بینندگان درباره بانوی عمارت پر از طعنه و متلک بوده است. این روزها تحت هشتگ #بانوی_عمارت به ‌وفور با نظراتی چون اینها مواجه می‌شوید: «فقط تو سریال‌ها و فیلمای ایرانی میشه دید که گوشواره رو از روی روسری بزنن یا تاج رو روی روسری بزارن» یا« تحریف تاریخ! اینا مگه بانوان قجری نیستن!؟ پس سیبیلاشون کو؟» یا «جای تأسفه که زمان قاجار کارخونه‌دار وجود نداشته، چرا پیش خودشون فکر نکردن که سریالای رسانه‌ ملی بدون نقش کارخونه‌دار تهرانی پیش نمیره.» یا این یکی «والا اون چیزی که ما از  زنای قاجاری دیدیم سه هوا چربی و ریش و سیبیل و ابروی پیوسته بوده، نه ابروی کمونی رنگ‌شده و دماغ عملی و هیکل قلمی!» این نظرات را کاربران بیشتر درباره گریم و طراحی لباس عجیب‌وغریب سریال (باند زخم بستن از روی لباس، گوشواره از روی روسری و...) گفته‌اند. باید دید در قسمت‌های بعدی این جو تغییر خواهد کرد؟ علاقه‌مندان سریال امیدوارند این اتفاق رخ دهد.

 


تعداد بازدید :  420