شماره ۱۵۶۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
روایتی از سفر تبلیغی یک طلبه به آفریقا
ویژگی‌ یک طلبه موفق از زبان «سیدهادی ‌موسوی»: در آذر 97 باید طلاب با ادبیات روز با مردم حرف بزنند

  از فضای‌ مجازی خارج شویم کمی ‌در مورد فضای حقیقی حرف بزنیم؟
بسیار عالی؛ باید به این موضوع اشاره کرد که مبادا حضور پررنگ ما طلبه‌ها در فضای ‌مجازی، ما را از حضور حقیقی در جامعه غافل کند. حضور طلبه در فضای مجازی یک فرصت است اما هرگز این فرصت به میزان حضور در میان اقشار جامعه به شکل حقیقی تاثیرگذار نیست. من هم همیشه فعالیت حضوری در عرصه تبلیغ دین را یک وظیفه می‌دانم، در حوزه زبان انگلیسی را یاد گرفته‌ام تا مبادا ناآگاهی به زبان فرصت‌های تبلیغ پیش ‌‌روی را از من بگیرد. مدتی پیش هم از طرف حوزه علمیه قم به یک کالج در آفریقا رفتم. بخش عمده‌ آن مسیحی و اهل سنت بودند، تعداد معدودی هم از شیعیان در این کالج حاضر بودند. در آن‌جا دروس اخلاق، فقه و کلام، عقاید و زبان ادبیات عرب را آموزش می‌دادم. از فرصت حضور هم در آفریقا بهره بردم و با مردم کوچه بازار گپ‌و‌گفت‌ داشتم. در میان مردم‌بودن و مردم‌شناسی را دوست دارم.
  متولد چه سالی هستید؟
آبان 67.
  چه سالی ازدواج کردید؟
سال 91. یک دختر دوساله هم به اسم ترنم‌‌السادات دارم.
چرا طلبه شده‌اید؟
روحانی شدم چون پدرم روحانی است. از کودکی پدرم بزرگترین استاد اخلاق زندگی من بود و من به دقت رفتارهای پدرم را مشق می‌کردم.
  شما مهمترین وظیفه یک مبلّغ در دنیای امروز را چه می‌دانید؟
من در طول این گفت‌وگو سعی کرده‌ام بر این موضوع تأکید  داشته باشم که در فضای ‌مجازی بدون هدف و تخصص فعالیت نکنیم. در فضای حقیقی هم همین‌طور است؛ هر طلبه باید هدفی مشخص داشته باشد. یک هدف که با توجه به تخصص‌ و علمیتی که دارد، آن را دنبال کند. نکته بعدی آشنایی یک طلبه با ابزارهای نوین است. یک طلبه باید با نرم‌افزار ادیت ‌عکس، فیلم و صوت آشنایی حداقلی داشته باشد. این آشنایی هزینه‌ها را برای حضور یک طلبه در فضای‌ مجازی  پایین می‌‌آورد  و سرعت کار او را افزایش می‌دهد.  یکی دیگر از مواردی که طلبه‌ها باید مد نظر قرار دهند، به روز بودن است. این موضوع را دوست دارم از زبان استاد اخلاق، حاج آقامجتهدی مطرح کنم. این عالم اخلاق می‌گفتند که ما یک سری ملازمات اخلاقی داریم که پای میز استادهای اخلاق یاد می‌گیریم، مثل رفتار با همسایه؛ یک طلبه‌ باید این الزامات اخلاقی را رعایت کند.  اما یک‌سری مسائل دیگری هستند که شاید خلاف شرع نباشد ولی خلاف عُرف جامعه‌اند و عوام‌الناس از انجام آنها توسط ما روحانیون خوششان نمی‌آید. ما هم برای این‌که مردم به دین و روحانیت علاقه‌مند شوند و طرد نشوند، باید اینها را مراعات کنیم. باید طلبه‌ها توجه کنند  الان دیگر در آذر 1397  هستیم و باید با ادبیات روز با مردم حرف بزنیم، از کلمه‌ای استفاده نکنیم که این کلمه معنای خنده‌آوری  را تداعی کند. لباس‌پوشیدنمان مورد پسند جامعه باشد به این موارد می‌گویند عرفیات. حاج آقای مجتهدی تأکید داشتند یک طلبه باید عرفیات را هم رعایت کند.


تعداد بازدید :  166