شماره ۱۵۶۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
عملیات خودنجاتی 2
بایدها و نبایدهای نجات مصدوم از خودرو را بدانید

فردی می‌تواند کار نجات را شروع کند که آموزش دیده باشد، اگر آموزش‌های لازم را در هلال احمر یا ارگان‌های امدادی دیده‌اید، وقت را از دست ندهید و اقدامات نجات مصدوم را آغاز کنید. با وجود یکی از شرایط زیر می‌توان مصدوم گرفتار را نجات داد در غیر این صورت نباید کاری برای تکان دادن مصدوم انجام داد.

خطر وقوع آتش‌سوزی و تصادفات دیگر.

راه روستایی و راه فرعی دور از دسترس سریع نیروهای امدادی.

خونریزی یا آسیبی که فقط در صورت خروج مصدوم می‌توان جلوی مرگ او را گرفت مثل قطع اندام.

بعد از اینکه خودروی خود را ایمن کردید، به سرعت و با احتیاط به خودروهای تصادفی نزدیک شوید مانند تصویر زیر در سه جهت خودروها را بررسی کنید.
در نگاه کردن به این سه جهت دنبال چه چیزی باشید:

وجود مصدوم احتمالی در بیرون از خودرو

نشت بنزین و گاز

احتمال آتش‌سوزی و انفجار

سقوط از ارتفاع یا رانش زمین

نشت مواد خطرزا و شیمیایی

احتمال تصادف بعدی

آموزش استفاده از کپسول اطفای حریق در تصادفات

همواره جهت اطفای حریق‌های کوچک در تصادفات می‌توان از کپسول‌های اطفای حریق موجود در خودروهای عبوری استفاده کرد.
چه موقع از کپسول اطفای حریق استفاده کنیم:
ـ آتش‌سوزی‌های کوچک قابل کنترل داخل اتاق خودرو.
ـ بلند شدن دود از زیر کاپوت خودرو.
ـ آتش‌سوزی‌های موضعی اطراف تصادف.
ـ آتش گرفتن لباس مصدوم یا سرنشینان خودرو.
نبایدها !
هرگز نباید برای اطلاع دیگر خودروها از تصادف، آتش روشن کرد.
هرگز نباید اطراف تصادف را برای راهنمایی رانندگان دیگر سنگ‌چینی کرد.
تکان‌های شدید به خودروهای تصادفی و مصدومان وارد نکنید. نباید به خودرویی که به دکل برق برخورد کرده و سیم‌های آن پاره شده و روی آن افتاده، نزدیک شد.

بررسی اولیه مصدوم

اقدام اول

بعد از اینکه به مصدوم رسیدید باید او را ارزیابی کنید. جهت ارزیابی مصدوم این مراحل را انجام دهید:

نگاه کنید

به قفسه سینه و شکم مصدوم نگاه کنید که آیا با تنفس بالا پایین می‌رود یا نه.

گوش کنید

گوش‌هایتان را به دهانش نزدیک کنید تا صدای تنفس را بشنوید.

حس کنید

دمای تنفس مصدوم را با نرمی گونه‌هایتان حس کنید.

اقدام دوم

نبض مصدوم را بگیرید

البته این‌کار به تخصص بیشتری نیاز دارد

اقدام سوم

مصدوم را کنترل کنید

مصدوم را از سه جهت
1ـ باز بودن راه هوایی.
2ـ نفس کشیدن
3ـ خونریزی، کنترل کنید.

اگر مصدوم زنده است اما راه هوایی وی بسته باشد، مصدوم  دچار خفگی می‌شود.
همچنین ممکن است مصدوم نبض داشته باشد اما تنفس نداشته باشد و نداشتن تنفس باعث مرگ مصدوم شود.
اگر مصدوم خونریزی شدیدی داشته باشد دچار شوک شده و احتمالاً منجر به مرگ می‌شود.
اگر عضو قطع‌شده‌ای از مصدوم دیدید بلافاصله آن را در پلاستیک فریزر یا هر پلاستیک تمیز دیگر گذاشته و داخل کلمن یخ قرار دهید.

شیشه‌ها

اگر شیشه‌ای باز است یا شکسته است و امکان ورود وجود دارد، از آن استفاده کنید.
  برای اینکه خرده شیشه‌ها روی صورت مصدوم نپاشد، شیشه را چسب بزنید یا یک شکاف لباس یا پارچه‌ای را بین شیشه و مصدوم حایل کنید.
با رعایت موارد ایمنی
به چهارگوش شیشه با شیء نوک تیز به صورت فنری ضربه بزنید.
  شیشه‌های جلو و عقب خودروها به سختی می‌شکنند، پس برای ورود از آن نقاط باید با چاقو مقداری از زوار دور آن را بریده و با دیلم شیشه را درآورید.
 در صورت امکان این شیشه‌های جلو و عقب آن را با اره آهن ببرید.

اهداف کمک‌رسانی به مصدوم

نجات و زنده نگه داشتن مصدوم یا مصدومین

جلوگیری از تشدید حادثه

کمک به بهبود حال مصدوم تا رسیدن نیروهای امداد و نجات

برای اتفاقاتی که در صحنه تصادف رخ داده با چه ارگانی تماس بگیرم؟!

برای ایمنی و امنیت به 110 زنگ بزنید.

برای رهاسازی به 112 (امداد و نجات هلال احمر) زنگ بزنید.

برای خدمات پیش‌بیمارستانی و کمک‌های اولیه به 115 زنگ بزنید.

اگر دچار آتش‌‌سوزی شدید با کپسول حریق را مهار و در صورت وجود حریق بزرگ به 125 (آتش‌نشانی) زنگ بزنید

آزادسازی مصدوم (رهاسازی)

اگر از زنده نبودن مصدوم مطمئن هستید، اقدام به آزاد کردن و
خارج کردن مصدوم کنید. حساس‌ترین و سخت‌ترین مرحله برای کمک به مصدوم همین مرحله است. هر تکان و حرکت نابجا امکان دارد فرد را قطع نخاع کند پس با مهارت، دقت و آرامش این کار را انجام دهید. ممکن است قسمت‌هایی از بدن مصدوم با بقایای تصادف درگیر بوده  و گیر کرده باشد و به سادگی نتوان مصدوم را از محیط خطر خارج کرد پس باید از روش‌هایی استفاده کرده و بدن مصدوم را آزاد کنید.

نقاطی از بدن مصدوم که احتمال گیر کردن بیشتری دارد:

مچ پا    زانو     لگن و ران    شکم و قفسه سینه


تعداد بازدید :  203