شماره ۴۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر
صفحه را ببند
یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصویب شد
گام نخست در راه حزبی شدن فعالیت‌های سیاسی در کشور

شهروند| روز گذشته نمایندگان مجلس در جریان بررسی فوریت طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی با یک فوریت این طرح با 133 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند؛ طرحی که بنا به گفته ابوذر ندیمی می‌تواند گام نخست در راه حزبی شدن فعالیت‌های سیاسی در کشور تلقی شود. مهرداد بائوج‌لاهوتی به‌عنوان طراح با اشاره به اهمیت این طرح گفت:  طرح مذکور با امضای 169 نفر از نمایندگان تقدیم هیأت‌رئیسه شده  و با تصویب آن قرار است در کمیسیون‌های مربوطه به صورت تخصصی بررسی شود.
براساس این طرح مردم در شهرستان‌های حوزه انتخابیه مذکور و حتی در دیگر نقاط استان می‌توانند به کاندیدای موردنظر خود رأی دهند. هرچند برخی از نمایندگان مخالف طرح معتقد بودند که امکان دارد یک کاندیدا از یک شهر دیگری کاندیدا شود، اما چنانکه بائوج‌لاهوتی می‌گوید: براساس طرح مذکور نامزد انتخابات یا باید 5‌سال در شهر موردنظر سکونت داشته باشد یا در آن‌جا متولد شده یا سابقه نمایندگی در آن شهر را داشته باشد. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز چند روز گذشته از بررسی سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع خبر داد و گفت:  در سطح منطقه، نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از دموکرات‌ترین نظام‌هاست، اما اشکالاتی در زمینه انتخابات وجود دارد و تاکنون بیش از ۵۰بار آیین‌نامه انتخابات تغییر کرده که این تغییرات مشکلاتی را به‌وجود آورده است. با تصویب و اجرای سیاست‌های کلی انتخابات تا 10‌سال آینده ثباتی در زمینه‌ انتخابات شکل می‌گیرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره‌ طرح استانی شدن انتخابات گفت: ما در بررسی‌های خود سیاست‌های کلی انتخابات این طرح را نیز مورد بحث قرار می‌دهیم. ابوذر ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل و از طراحان و حامیان این طرح در همین زمینه به «شهروند» می‌گوید: طرح مجلس هرچند در امتداد طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست اما در تضاد با آن نیز قرار ندارد. به گفته ندیمی طرح استانی شده انتخابات از یک‌سو به نفع قوه‌مجریه است به این دلیل که به جای تکثر وعده و انتظار و خواسته میان نمایندگان وحدت ایجاد می‌شود و از سوی دیگر نیز موضوع به نفع نمایندگان استانی است زیرا به جای وابستگی به اشخاص و اقوام منافع استان را در نظر می‌گیرند. نماینده لاهیجان و سیاهکل در ادامه می‌گوید:  مجلس نیز از این طرح منتفع می‌شود به این دلیل که یقه‌گیری‌های نظارتی به مسئولیت‌های نظارتی تبدیل می‌شود به تعبیر دیگر برای درگیری‌های جزئی در یک منطقه درگیری ایجاد نمی‌شود بلکه مسائل کلان استان مدنظر قرار می‌گیرد از سوی دیگر هم شهرستان‌ها ضرر نمی‌کنند زیرا چنانچه کسی بخواهد در انتخابات پیروز شود باید ابتدا در شهرستان و سپس در استان حائز اکثریت آرا بشود. او با بیان این‌که این طرح باعث درآمدزایی نمایندگان برای استان به جای هزینه‌ساز بودن آنها خواهد بود، گفت:  وقتی یک نفر شخصیتی استانی است حتما به یک دلیلی به این جایگاه رسیده یعنی دلیلی که هیچ ارتباطی با نسبت‌های خویشاوندی و منطقه‌ای ندارد، البته حق شهرستان‌ها هم در این طرح دیده شده به این صورت که نمایندگان باید ابتدا در شهرستان‌ها و سپس در استان‌ها با چنین رویکردی مصاف بدهند. آنچه می‌توان گفت با تصویب و اجرای این طرح سطح انتخابات بالا می‌آید و کارکرد حزبی در میان اشخاص بیشتر می‌شود و نمایندگان کمتر اسیر اشخاص و سفره‌های آنان خواهند بود.
ندیمی می‌گوید: این رویکرد سطح نمایندگی را ارتقا می‌دهد یعنی نماینده باید دارای شعارها و برنامه‌های قابل قبولی باشد، البته حزب همین کارها را می‌کند و چه‌بسا در نهایت نامزدها به این نتیجه برسند که فعالیت مستمر در احزاب کمک بیشتری به انتخاب آنها خواهد کرد. او همچنین درباره منطق مخالفان این طرح نیز توضیح داده است، مخالفان دلایل محکمی ندارند آنها بیشتر نگران چهره بودن در استان هستند من فکر می‌کنم کاندیدا بشویم و انتخاب نشویم بهتر از آن است که 290 نفر با وعده به اشخاص و قومیت‌ها به مجلس بیایند. این طرح به انتخابات ابعاد تازه‌ای می‌دهد و در نهایت مصاف آنها را با قوه‌مجریه سنگین‌تر می‌کند چون در آن صورت نمایندگان از سوی یک استان انتخاب شده‌اند. ندیمی یادآور شد: در حال حاضر مجمع نمایندگان استان‌ها را داریم که قانونی نیست و بیشتر هیأتی اداره می‌شود. ضمن این‌که در آن صورت نماینده در برابر تمام استان احساس مسئولیت می‌کند در حالی‌ که الان نوعی ممنوعیت نانوشته‌ای وجود دارد که سایر نمایندگان استان را از دخالت در امور شهرستان‌ها منع می‌کند و چنان وانمود می‌شود که نمایندگان در وظایف یکدیگر دخالت می‌کنند.


تعداد بازدید :  260