شماره ۱۵۶۵ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
تقسیم آشپزخانه به 8 منطقه مرزی برای نظافت
تمیز کردن آشپزخانه ممکن است کاری خسته‌کننده و دشوار به نظر برسد. اما شما به راحتی می‌توانید با بکارگیری راهنمایی‌های این مقاله، آشپزخانه‌تان را مدیریت کنید. این هفت نکته به شما کمک می‌کند بدانید چطور بخش‌های مختلف آشپزخانه اجاق‌گاز، فر، یخچال، کابینت‌ها و سینک و غیره را تمیز کنید.

بخش اول
اجاق‌گاز
اگر اجاق‌گاز شما برقی نیست، می‌توانید تمام شعله‌ها را با آب‌گرم و مایع ظرفشویی بشورید و حتی می‌توانید قطعات اجاق‌گاز را در ماشین ظرفشویی هم بگذارید. برای تمیز کردن سطح روی گاز از یک اسفنج و صابون استفاده کنید. سعی کنید زمانی که روغن و یا مواد غذایی روی گاز می‌ریزد، بلافاصله تمیزشان کنید، چون پاک کردن روغن بعد از گذشت زمان آسان نیست.
اگر اجاق‌گاز شما برقی است، می‌توانید از دستمال و اسپری مخصوص گاز استفاده کنید. در اکثر اجاق‌گازها شیر هر کدام از شعله‌های گاز را می‌توان به راحتی درآورد و در سینک با آب‌گرم و مایع ظرفشویی شست. توجه داشته باشید چون روی شیرهای گاز نشانه‌گذاری شده است، هنگام تمیز کردن از مواد ساینده یا آمونیاک‌دار استفاده نکنید.
تمیز کردن قسمت بیرونی هود
با یک پارچه و صابون می‌توانید قسمت‌های بیرونی هود را تمیز کنید. ماهی یک بار هم توری فیلتر را از هود جا کنید و در آب‌گرم قرار دهید تا کمی خیس بخورد، سپس به آرامی سطح آن‌ را بشورید.
نکته: حتما قبل از نصب مجدد فیلتر هود آن ‌را خوب خشک کنید. اگر هود شما از فولاد ضدزنگ است، حتما از شوینده مخصوص آن برای تمیزی استفاده کنید.
بخش دوم
فر
توری‌های فلزی و سینی فر را خارج کنید و در آب ولرم بگذارید تا خوب خیس بخورند و سطح داخلی فر را با اسکاج و مایع ظرفشویی تمیز کنید. سعی کنید فر را هر 2 الی 3 ماه خیلی خوب تمیز کنید.
برای این‌که فر خوب تمیز شود، از مخلوط 4/1 فنجان نمک، 4/3 فنجان جوش‌شیرین و 4/1 فنجان آب استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید اگر جایی از فر باز یا دارای سیم لخت است با فویل بپوشانید تا آسیبی به فر شما نزند. اگر اجاق‌گاز شما برقی است، فر را در حالت تمیز کردن قرار دهید و زمانی که تمام شد با استفاده از یک پارچه تمیز پس‌مانده‌های باقی‌مانده را بردارید.
بخش سوم
یخچال
ابتدا، تمام مواد غذایی را از یخچال خارج کنید. مواد غذایی که تاریخ مصرف‌شان گذشته ودرحال فاسدشدن است را دور بریزید.  می‌توانید این کار را قبل از این‌که مواد غذایی جدید بخرید، انجام دهید تا فضای کافی در یخچال برای خرید جدیدتان داشته باشید. دو قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و 4/1 آب را با هم مخلوط و با یک اسفنج داخل یخچال و قفسه‌ها را تمیز کرده و با  یک دستمال تمیز داخل یخچال را خشک کنید.
نکته: اگر یخچال شما بوی بد می‌دهد یک ظرف جوش‌شیرین را در داخل یخچال بگذارید که بماند. جوش‌شیرین بوی بد را از بین می‌برد و باعث تازه‌شدن هوای داخل  آن می‌شود.
فریزر
برای تمیز کردن فریزر لازم است آن را از برق بکشید، تمام مواد غذایی داخل آن ‌را خارج کنید، دور ریختنی را دور بریزید و مابقی را در جایی خنک قرار دهید.
مواد مورد نیاز برای بهتر تمیز کردن داخل فریزر یک‌فنجان آب، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری سرکه.
این مواد را با هم خیلی خوب ترکیب کنید. بهتر است به روش اسپری‌کردن از این ترکیب استفاده کنید. اگر هم نمی‌توانید اسپری کنید از یک اسفنج استفاده کرده و تمام سطوح داخلی فریزر را پاک و با یک دستمال تمیز خشک کنید، سپس فریزر را به برق وصل کرده و مواد غذایی را در آن بچینید.
بخش چهارم
کابینت‌ها
سعی کنید کابینت خود را هرازگاهی تمیز کنید و مواد غذایی یا کنسروهایی را که تاریخ انقضای آنها گذشته است، دور بریزید. درهای کابینت را به خاطر جرم و روغنی که موقع آشپزی روی آن می‌نشیند، باید با دقت بدون این‌که آسیبی به رنگ آن زده شود، تمیز کنید. اگر درهای کابینت شما چوبی است، از اسپری مخصوص چوب کابینت استفاده کنید و اگر هم از گرانیت یا سنگ است از محصولاتی استفاده کنید که به آنها آسیب نمی‌زند.
سطح روی کابینت‌ها و کنار گاز را هر شب تمیز کنید. می‌توانید از یک اسفنج تمیز یا دستمال حوله‌ای استفاده کنید. اسپری‌های تمیز‌کننده بسیاری در بازار موجود است، مانند اسپری‌های ضدباکتری یا دستمال‌های مرطوب یک‌بار مصرف که به تمیزکردن بهتر آشپزخانه و کابینت‌های شما کمک می‌کند.
قسمت پنجم
سینک ظرفشویی
قبل از این‌که تمیز کردن سینک ظرفشویی را شروع کنید، اول تمام ظرف‌ها و لیوان‌های نشسته را بشویید تا سینک خالی از ظرف باشد. برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها سینک را با آب ولرم، اسفنج و صابون بشورید. برای تمیز کردن شیر آب هم می‌توانید از یک مسواک و صابون استفاده کنید. اگر می‌خواهید لکه آبی روی آن نماند، با یک دستمال آن ‌را خشک کنید.
اگر آب منطقه‌تان دارای املاح است، شما می‌توانید از ترکیب آب و سرکه استفاده و سینک و شیر آب را با این ترکیب تمیز کنید. اگر هم لوله سینک‌تان گرفته است و آب به خوبی از سینک پایین نمی‌رود، بهتر است از قالب‌های یخی که سرکه هم در آن دارد، استفاده کنید، به این صورت که یخ‌های حاوی سرکه را در سینک ریخته، روی آن آب‌جوش بریزید و بگذارید از سینک پایین برود.
بخش ششم
تمیز کردن لوازم برقی کوچکتر
( تستر، قهوه‌ساز،غذاساز و غیره)
برای تمیز کردن داخل مایکروفر، از آب گرم و صابون و اسفنج استفاده کنید، همچنین می‌توانید از مخلوط 2 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و 4/1 آب هم استفاده کرده، سپس با یک دستمال پاک کنید. بهترین روش برای تمیز کردن وسایل برقی کوچک استفاده از راهنمایی‌های دفترچه راهنمای همان وسیله است.
بخش پایانی
تمیز کردن کف آشپزخانه
اول کف را جارو کنید تا خرده مواد غذایی، غبار و زباله‌ای روی زمین نباشد، سپس با یک سطل آب و مایع تمیز‌کننده کف آشپزخانه را بشورید و سپس با تی خشک کنید.


تعداد بازدید :  412