شماره ۴۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر
صفحه را ببند
با تمدید شانس توافق هسته‌ای بیشتر نشده است

روزنــامه گاردین سرمقاله ویـــــژه‌نامه یکشنبه‌های خود را به مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار داده و با اشاره به پابرجا بودن اختلافات اساسی میان طرفین، نوشته است دوطرف باید در زمان باقی مانده به سرعت تلاش آخر برای رسیدن به موفقیت در مذاکرات را انجام دهند. به گزارش فارس، نویسنده در این یادداشت با بیان این‌که با وجود تمدید 7ماهه مهلت مذاکرات هسته‌ای، هیچ «دلیل متقاعدکننده‌ای» وجود ندارد که نشان دهد «یک توافق مطمئن، پایدار و موثر» بیش از گذشته در دسترس است، نوشته است که با این حال «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا بعد از آخرین دور مذاکرات گفت پیشرفت چشمگیری در این دور از مذاکرات حاصل شد و از طرف دیگر «فیلیپ ‌هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس نسبت به حصول توافق خوشبین بود.
گاردین با اشاره به بدبینی‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای، نوشته است که عدم‌توافق در این دور از گفت‌وگوها تبعات منفی‌ای به همراه داشت و موجب شد تا بسیاری در آمریکا، اسراییل و ایران بار دیگر مذاکرات هسته‌ای را وقت تلف کردن بدانند.
در پایان این یادداشت آمده است: «با توجه به پیشینه آشفته‌ای که وجود دارد، لازم است تا دلیل اهمیت توافق جامع را یادآوری کنیم. به‌عنوان نمونه، یکی از مواردی که به نتیجه مذاکرات بستگی دارد، همکاری احتمالی ایران برای پایان دادن به جنگ در سوریه و درهم شکستن تروریسم سنی در عراق است.
یکی از دستاوردهای بالقوه هم می‌تواند این باشد که اگر روابط ایران با غرب نهایتا عادی شد، اروپا می‌تواند این کشور را به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی نفت و گاز، جایگزین روسیه کند.


تعداد بازدید :  134