شماره ۴۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر
صفحه را ببند
میدان تحریر بار دیگر رنگ خون گرفت
در اعتراضات مردم مصر به حکم دادگاه حسنی‌مبارک 2 نفر کشته و 13 تن زخمی شدند دولت مصر به صورت شبانه صد‌ها تن ازجمله چندین روزنامه‌نگار را بازداشت کرد

فعالان مصری یک روز پس از حکم بحث‌‌بر‌انگیز دادگاه مصر، مبنی بر تبرئه اتهامات حسنی مبارک، دیکتاتور پیشین این کشور تظاهراتی را در 11 دانشگاه این کشور برگزار کردند. به دنبال خشم مردم از تبرئه متهم اصلی کشتار صد‌ها نفر از مردم مصر، گروه‌های جوانان مصری خواستار برگزاری موج جدیدی از تظاهرات در سراسر دانشگاه‌های مصر شدند. جبهه راه انقلاب مصر که متشکل از فعالان لیبرال و چپ مصری است نیز روز شنبه در صفحه فیسبوک خود از برگزاری تظاهرات در دست‌کم 11 دانشگاه مصر خبر داد. به گزارش الجزیره، دانشگاه‌های مصر از‌سال گذشته که نظامیان این کشور محمد مرسی را از قدرت برکنار کردند تقریبا هر روز صحنه تظاهرات‌هایی بر ضددولت السیسی بوده‌است و شرکت‌کنندگان در این اعتراضات عمدتا حامیان محمد مرسی و حزب اخوان‌المسلمین بودند.
تظاهرات روز گذشته برای نخستین بار این امکان را فراهم کرد که گروه‌های لیبرال مصری در کنار اسلام‌گرایانی قرار گیرند که تا پیش از انتخاب مرسی از سوی مردم مصر با یکدیگر در تقابل بودند. یکی از این گروه‌های جوانان مصری ساعاتی پیش از برگزاری تظاهرات در صفحه خود نوشت: «سیسی شاگرد مبارک بود که حالا روی دست او بلند شده‌است. مرگ بر حسنی مبارک. مرگ بر تمامی حسنی مبارک‌ها. مرگ بر حکومت نظامی».حسنی مبارک یک روز پیش از این اعتراضات در کنار وزیر کشور دوران حکومتش و به همراه 6 تن از دستیارانش از اتهام صدور فرمان قتل‌عام صد‌ها نفر از شهروندان مصری و مشارکت در آن مبرا شدند. این شهروندان در جریان اعتراضات 18روزه‌ای که به سرنگونی حکومت مبارک انجامید برای اعتراض به خیابان‌های مصر آمده‌بودند. هر چند در جریان این انقلاب نزدیک به900نفر از مردم مصر جان خود را از دست دادند با این حال دادگاه مصر تنها پرونده قتل
 239 نفر از معترضانی را مورد بررسی قرار داد که نامشان در برگه اتهام درج شده‌بود. مبارک 86ساله و پسرانش به نام‌های «اعلاء» و «جمال» همچنین توسط «محمود کامل الرشیدی»، قاضی این دادگاه از اتهام فساد مالی در پروژه صادرات گاز به اسراییل نیز تبرئه شدند.
به دنبال حکم این دادگاه هزاران نفر از مخالفان مبارک به خیابان‌های اطراف میدان تحریر در قاهره آمدند؛ مکانی که از‌سال 2012 صحنه اصلی اعتراضات مصر بود و به نماد اعتراض مردم مصر بدل شده‌است. به گزارش «اصوات مصریه»، که موسسه‌ای وابسته به خبرگزاری رویترز است، 2 تن از تظاهرکنندگان پس از آن‌که نیرو‌های امنیتی شلیک گلوله‌های پلاستیکی را آغاز کردند جان باختند و مردمی که با شعار‌هایشان مبارک و رژیم او را محکوم می‌کردند نیز توسط ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور متفرق شدند. بنابر اعلام وزارت بهداشت مصر در جریان این درگیری‌ها همچنین 13 نفر مجروح شدند که حال برخی از آنها وخیم است. گزارش‌ها همچنین حاکی از بازداشت صد‌ها نفر ازجمله چندین روزنامه‌نگار در آخرین ساعات روز شنبه ‌است. بنابر قانونی که در‌سال 2013 به تصویب قانون‌گذاران مصری رسید تظاهرات در این کشور باید با مجوز دولتی صورت بگیرد و در غیر این صورت تظاهرکنندگان با  اتهام اخلال در امنیت ملی مواجه خواهند شد.حسنی مبارک نیز در نخستین اعتراضات خود پس از اعلام حکم دادگاه در جریان یک ارتباط تلفنی با یک شبکه تلویزیونی مصر مسئولیت خود برای مرگ معترضان مصری را تکذیب کرد. او در جریان سخنانی گفت: «من احساس نمی‌کنم که هیچ اشتباهی مرتکب شده‌باشم. من منتظر بودم تا ببینم آنها این بار چه موضوعی را مطرح می‌کنند و آن حکم بی‌گناهی بود. من هیچ اشتباهی انجام ندادم». دیکتاتور سالخورده در ادامه گفت: «اما ما نمی‌توانیم سرنوشت را عوض کنیم. وقتی حکم قبلی را شنیدم خنده‌ام گرفت. این بار تنها صبر کردم و احساس بی‌تفاوتی می‌کردم. همه‌چیز در دستان خداست». با این حال و با وجود حکم تبرئه، حسنی مبارک همچنان در زندان باقی خواهد ماند تا دوران محکومیتش به اتهام سرقت بودجه‌های عمومی را سپری کند. او به دلایل پزشکی محکومیت 3ساله خود را در یک بیمارستان ارتشی مجلل در حومه قاهره سپری خواهد کرد.


تعداد بازدید :  241