شماره ۴۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

در دیدار با سفیر کشورمان در عراق رخ دادقدردانی فواد معصوم از نقش ایران در کمک به عراقی‌ها
رئیس‌جمهوری عراق، ایران را همسایه‌ای مهم برای کشورش توصیف و از نقش آن در کمک به عراقی‌ها در بسیاری از زمینه‌ها قدردانی کرد. به گزارش ایسنا، براساس بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری عراق که در اختیار سومریه‌نیوز قرار گرفت، در دیدار صبح دیروز فواد معصوم با حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق در قصرالسلام روابط دو‌جانبه دو کشور و راه‌های تضمین‌کننده تقویت روابط به‌گونه‌ای که در جهت منافع مشترک و پیشرفت دو ملت دوست باشد، مورد تأکید قرار گرفت. براساس این بیانیه، معصوم، ایران را همسایه مهم عراق خواند که به واسطه داشتن روابط تاریخی به‌هم مرتبطند. او همچنین از نقش ایران در کمک به ملت عراق در بسیاری از زمینه‌ها قدردانی کرد.

اظهارنظر غیرکارشناسی در مورد مذاکرات هسته‌ای ممنوع!
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بر لزوم پرهیز از اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد. رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  با توجه به این‌که مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران و 1+5 در وین به نقطه توافقی نرسیده، به نظر می‌رسد اظهارنظر در مورد این مذاکرات شاید بتواند مسیر درست مذاکرات را با مشکل مواجه کند و اظهارنظر بدون مطلع بودن از محتوای آن باعث شود تاثیری در افکارعمومی از جنبه مثبت یا منفی بگذارد. وی یادآور شد:  مادامی که اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای و توافق‌ها مکتوب نشده اظهارنظر در موردش آن را از مسیر اصلی خود منحرف می‌کند و هرگونه اظهارنظری در این زمینه غیرکارشناسی و غیراصولی خواهد بود.

تاکید سولانا بر لزوم دستیابی ایران و 1+5 به توافق هسته‌ای
رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: غرب برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران فرصتی بی‌نظیر دارد. به گزارش ایسنا، خاویر سولانا، رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی پراجکت سیندیکیت منتشر شده است، تأکید کرد: یک توافق هسته‌ای برای ثبات منطقه‌ای و جهانی بسیار حایزاهمیت است.
خاویر سولانا در این‌باره نوشت:  افراطی‌گری در حال افزایش است. تنش‌ها با روسیه رو به گسترش است. حصول توافق نهایی میان ایران و گروه 3+3 هنوز قطعی نیست. در حالی‌ که مشکلات داخلی هریک از طرف‌های مذاکره‌کننده پیچیدگی‌های مضاعفی را به این جریان می‌افزاید. باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا نیز پس از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای اکنون با کنگره‌ای روبه‌روست که تحت کنترل جمهوریخواهان قرار دارد و باید با آنها کنار بیاید. همچنین در اروپا رشد اقتصادی ضعیف است که موجب شده رهبران بیشتر به درون خود نگاه کنند، بنابراین به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که جهان در حال فرو رفتن در گرداب بی‌ثباتی است. وی ادامه داد:  دستیابی به یک توافق با ایران درخصوص برنامه‌ هسته‌ای‌اش هنوز یک گزینه ناتمام در تجارت جهانی است. مذاکرات وین به نتیجه‌ای که بسیار برای ثبات منطقه‌ای و جهانی حایزاهمیت است منجر نشد.
 
تکذیب ادعای دخالت تهران در امور داخلی بحرین
سفیر کشورمان در کویت هرگونه ادعای دخالت تهران در امور داخلی بحرین را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا علیرضا عنایتی در گفت‌وگو با روزنامه القبس کویت در پاسخ به سوالی درباره آنچه دخالت تهران در امور داخلی بحرین مطرح شد، گفت: سعی می‌کنم از استفاده از واژه «دخالت» دوری کنم. چیزی اتفاق نیفتاده که بشود از کلمه دخالت ایران در بحرین و یمن و مریخ استفاده کرد. این ادعاها وارد نیست. وی ادامه داد:  مردم بحرین در انتخابات شرکت کردند و برخی هم با آن مخالفت کردند. مشکلی نیست. این مسأله مربوط به ملت بحرین است. مسأله مهم حضور و مشارکت مردم بحرین در تعیین سرنوشت‌شان است. عنایتی با طرح این سوال که آیا دولت بحرین توانسته ملتش را در تعیین سرنوشتش سهیم کند؟ گفت:  اگر توانسته چه خوب و اگر نتوانسته این مسأله به خودش ارتباط دارد و درواقع ارتباطی به ما ندارد از این‌رو مسأله دخالت ایران هم وارد نیست.


تعداد بازدید :  252