شماره ۴۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر
صفحه را ببند
مرد‌سال فوتسال، تنها سهم ایران در انتخاب بهترین‌های آسیا
هشت‌گانه عربی

شهروند| عجیب‌ترین روز دوران حرفه‌ای ناصر الشمرانی با تداوم دوران کم‌فروغ کشورمان در انتخاب‌های اخیر پایان‌ سال کنفدراسیون فوتبال آسیا توام شد. مراسم انتخاب بهترین‌های‌ سال آسیا با حضور سپ بلاتر، رئیس جنجالی فیفا و شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون آسیا شروع و با ورود علی دایی و همایون بهزادی به تالار تازه بازگشایی شده افتخارات فوتبال آسیا رونق گرفت.
شروع جوایز با ژاپن
اگر در تالار افتخارات، برتری نسبی با غرب آسیا بود در جوایز اما شرقی‌ها گوی سبقت را ربودند. ابتدا جونجی اوگارا رئیس سابق فدراسیون فوتبال ژاپن به خاطر تلاش‌هایش برای رشد و توسعه فوتبال در قاره آسیا جایزه «الماس آسیا» را از دستان سپ بلاتر کسب کرد و فدراسیون ژاپن هم فدراسیون‌ سال نام گرفت. جایزه سمبلیک به قطر رسید؛ به دلیل تلاش برای رشد و توسعه فوتبال در کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس. فدراسیون‌های فوتبال هند، تاجیکستان و فیلیپین به دلیل توجه به فوتبال پایه مورد تقدیر قرار گرفتند.وقتی فلسطین، تیم ‌سال مردان آسیا شد، همه از دلیل این انتخاب می‌پرسیدند. دلیل اصلی، اولین صعود آنها به جام‌ملت‌های آسیا آن هم در شرایط جنگی بود.
ایران ناکام، ایران برنده
هرچند در بخش جایزه بازی جوانمردانه، کره‌جنوبی از ما پیشی گرفت اما اصغر حسن‌زاده، بازیکن فوتسال کشورمان آبروداری کرد و با دریافت جایزه مرد سال فوتسال (که البته از قبل اعلام شده بود) نام ایران را در سالن ویژه شهر مانیل فلیپین طنین‌انداز کرد. ژاپن هم در روزهای فترت فوتسال ما، جایزه تیم‌ سال را نصیب برد.
جوایز اصلی
اولین جایزه دانه درشت از آن پوپوویچ، سرمربی وسترن (قهرمان لیگ قهرمانان) شد. پس از معرفی مربی ‌سال آسیا، آساموآ ژیان، مهاجم غنایی العین جایزه بهترین بازیکن خارجی شاغل در لیگ‌های آسیایی را به دست آورد. مطابق انتظار باشگاه وسترن استرالیا به دلیل کسب اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا تیم ‌سال مردان انتخاب شد.
... و اما مرد سال
آقای برنده وقتی روی سن می‌رفت، احساس دوگانه‌ای داشت چون ساعاتی قبل خبر محرومیت 8 جلسه‌ای خود به دلیل پرتاب آب دهان و مضروب کردن بازیکن وسترن سینی در فینال فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا با ضربه سر را شنیده بود، البته محرومیت ناصر الشمرانی فقط شامل لیگ قهرمانان آسیا می‌شود. به ‌هر حال الشمرانی با پیروزی در رقابت با 2 کاندیدای دیگر، ششمین عربستانی برنده جام شد.
نکات حاشیه‌ای - آماری
شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون آسیا در حاشیه مراسم، درباره میزبانی دوره بعدی جام ملت‌های آسیا صحبت کرد و گفت: امارات نسبت به ایران شانس بیشتری ندارد و در اواسط‌ سال آینده میلادی، میزبان مشخص می‌شود. سایت کنفدراسیون آسیا در پخش زنده تصاویر میزبانی دچار مشکل شد و از بازدیدکنندگانش عذرخواهی کرد. با انتخاب الشمرانی، برای پانزدهمین بار غرب آسیا، جایزه مرد‌ سال را برد. شرق 11 بار برده و 3 بار هم جایزه به نمایندگان استرالیا و ازبکستان رسیده است.


تعداد بازدید :  240