شماره ۴۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر
صفحه را ببند
رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «شهروند»:
حسن‌زاده: هرکس به آرا اعتراض کند، محروم می‌شود
کمیته انضباطی دنبال تسویه‌حساب شخصی با افراد نیست

شهروند| آرای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در فصل جاری لیگ برتر صدای بسیاری از اهالی فوتبال را درآورده است. بندهای جدیدی که در آیین‌نامه انضباطی از ابتدای فصل گنجانده شده، بارها باعث اعمال محرومیت‌ها و جریمه‌های نقدی سنگینی برای مربیان و بازیکنان شده است. به همین خاطر انتقادهای زیادی از سوی مسئولان کنونی و سابق علیه اسماعیل حسن‌زاده مطرح می‌شود ولی رئیس کمیته انضباطی بدون توجه به چنین موضوع‌هایی به کار خود ادامه می‌دهد و توجهی به مسائل حاشیه‌ای ندارد. او حتی تهدید می‌کند که با زیاد شدن اعتراض‌ها کمیته انضباطی تنبیه سنگین‌تری برای خاطیان در نظر می‌گیرد. با اعلام شدن رأی خاطیان دربی 79 پایتخت دوباره این انتقادها به اوج خود رسیده است. به این بهانه گفت‌وگویی را با حسن‌زاده ترتیب دادیم که ماحصل صحبت‌های وی در ادامه از نظرتان می‌گذرد:
 محرومیت‌های در نظر گرفته‌شده، صدای استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها را درآورده است. دراین‌باره صحبت کنید.
متاسفانه دوستان هنوز معنای فوتبال حرفه‌ای را نمی‌دانند و به خودشان اجازه می‌دهند هرطور که می‌خواهند درباره مسائل اظهارنظر کنند. شخصا در روز دربی به ورزشگاه رفتم تا همه مسائل را زیر نظر بگیرم. در این پرونده خودم همه چیز را به صورت دقیق بررسی کردم و آرای صادرشده کاملا براساس قانون بود. خوشبختانه امسال همه مسائل ریز و درشت در آیین‌نامه گنجانده شده و هیچ‌کس نمی‌تواند از قانون تخطی کند.
 ولی خیلی‌ها به همین آیین‌نامه‌ای که شما ابتدای فصل آن را تدوین کردید، ایراد می‌گیرند!
منتقدها نظرشان را گفته‌اند اما ما قبل از این‌که آیین‌نامه جدید را در تصمیمات خود دخیل کنیم آن را به فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) ارسال کردیم و تأییدیه گرفتیم. اگر مشکلی وجود داشت، فیفا آن را تأیید نمی‌کرد. دوستان انتظار دارند هر کاری که می‌خواهند در زمین فوتبال انجام دهند و ما هم چشم‌پوشی کنیم. شاید تا‌ سال گذشته به برخی مسائل زیاد توجه نمی‌کردیم اما اول فصل به همه هشدار دادیم که در فصل جاری همه حرکات را زیر نظر گرفته و اگر مشکلی وجود داشته باشد، تنبیه می‌کنیم.
 با این حال مربیان و مسئولان سرخابی‌ها باز هم علیه شما صحبت می‌کنند.
ایرادی ندارد؛ آنها در اصل به کمیته انضباطی انتقاد می‌کنند اما بدانند در آیین‌نامه بندی وجود دارد که مصاحبه علیه آرای کمیته انضباطی خودش هم می‌تواند باعث محرومیت شود.
 یعنی امکان دارد سرمربیان استقلال و پرسپولیس محروم شوند؟
حرف‌هایشان را بررسی می‌کنیم و اگر ببینیم اهانتی انجام شده است، محرومیت جدیدی برای آن درنظر می‌گیریم.
 خیلی‌ها بر این باورند که شما براساس آیین‌نامه‌ای که خود تنظیم کرده‌اید، نظرات شخصی‌تان را اعمال می‌کنید و این تصور وجود دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند اظهارنظری انجام دهد؟
بحث انتقاد با حرف الکی جداست. شما به دربی نگاه کنید. هواداران پرسپولیس که قبلا هم تذکر دریافت کرده بودند، نارنجک به زمین پرتاب کرده‌اند و بعد سرمربی این تیم می‌گوید نباید محروم شوند. ما دو بار به باشگاه پرسپولیس درباره تخلفات هواداران این تیم هشدار داده بودیم اما باز هم تکرار شد. بار سوم آنها را محروم کردیم. از طرف دیگر آنها می‌توانند اول به استیناف اعتراض کنند و اگر آنها رأی را رد کردند در رسانه‌ها حرف بزنند. به جرأت می‌توانم بگویم حتی حکم صادرشده را یک‌بار هم با دقت نخوانده‌اند.
 این شائبه هم وجود دارد که شما با برخی افراد تسویه‌حساب شخصی می‌کنید!
گردن ما از مو باریک‌تر است! خوشبختانه تا قبل از حضور در کمیته انضباطی هیچ پست اجرایی در فوتبال نداشته‌ام که کسی بتواند مرا به مشکل داشتن به فلان مربی یا مسئولان متهم کند. بنده قبل از هر چیز یک قاضی هستم و وظیفه‌ام را به خوبی می‌دانم. باور کنید این مسائل برای فوتبال ایران زشت است. حتما می‌دانید که تمام آرای کمیته انضباطی برای تأیید به کمیته انضباطی فیفا ارسال می‌شود و آنها موارد را چک می‌کنند. دوستان بدانند اگر ما حکم درستی صادر نکنیم از سوی فیفا مواخذه می‌شویم و اصلا برای فوتبال ایران در مراجع بین‌المللی خوب نیست که این‌قدر بی‌انضباطی وجود داشته باشد.
 این همه انتقاد، از کار کردن در کمیته انضباطی خسته‌تان نمی‌کند؟
اتفاقا این مسأله نشان می‌دهد که ما کارمان را درست انجام می‌دهیم و انگیزه ما برای ادامه کار بیشتر می‌شود.
 حرف پایانی؟
دوست دارم تمام اعضای فوتبال ایران مسائل را رعایت کنند و وقتی اتفاقی می‌افتد پای همه چیزش بایستند. این‌طور رفتارهای  شایسته فرهنگ غنی مردم ایران نیست.

اعلام حکم انضباطی دربی و حاشیه‌هایش

شهروند| کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال روز گذشته احکام این کمیته درباره تخلفات انجام‌شده در دربی 79 را اعلام کرد تا صدای بسیاری از اعضای استقلال و پرسپولیس درآید. بر این اساس، باشگاه پرسپولیس به علت رفتار هوادارانش به انجام یک بازی خانگی بدون تماشاگر محکوم شد. همچنین حسین عبدی مربی پرسپولیس به علت حضور غیرقانونی روی نیمکت یک جلسه، امیر قلعه‌نوعی سرمربی استقلال به دلیل اعتراض به داوری یک جلسه، امید عالیشاه بازیکن پرسپولیس به دلیل درگیری فیزیکی و حرکت غیرحرفه‌ای دو جلسه و میلاد فخرالدینی به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای یک جلسه از همراهی تیم‌هایشان محروم شدند. این مسأله سبب ناراحتی مسئولان دو باشگاه شد. امیر قلعه‌نوعی دراین‌باره عنوان کرد: «مگر نه این‌که قانون‌گذار قانون می‌گذارد و ما باید آن را اجرا کنیم، پس چرا کمیته انضباطی که در فوتبال قانون‌گذار است خودش قوانین خودش را رعایت نمی‌کند؟ هنوز برای من مشخص نشده چرا دیدار استقلال و تراکتورسازی با حضور تماشاگران برگزار شد؟ متاسفانه نبی در فدراسیون هر کاری که دوست داشته باشد انجام می‌دهد.» حمید درخشان نیز نسبت به این حکم موضع گرفت: «تماشاگران ما را چرا محروم کردند؟ اعلام کردند نارنجک پرتاب شده است از کجا معلوم تماشاگر ما به کنار زمین انداخته باشد؟ مگر فوتبال خارجی را تماشا نمی‌کنید؟ چرا چشم‌های خود را بسته‌اید و مغرضانه برخورد می‌کنید؟»

 

 


تعداد بازدید :  201