شماره ۱۵۶۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
با آغاز فصل سرد
چگونه هزینه نگهداری خودرو را کاهش دهیم؟

شهروند| فصل سرما همیشه برای خودرو‌ها مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد، البته اگر شما قبل از فصل سرما اقدام به پيشگيري كنيد، اين مشكلات كاهش مي‌يابد، اما اگر اين كار را نكرده باشيد، مشكلات خودرو دوچندان مي‌شود و بايد وارد مرحله درمان و تعمير خودرو شويد. گاهي اوقات اين مشكلات، ساده خواهد بود و خودتان مي‌توانيد با يك عيب‌يابي معمولي، اقدام به تعمير خودرو كنيد، ولي امكانش وجود دارد كه اين مشكلات فني باشد و مجبور شويد خودرو را به تعميركار نشان دهيد.

استارت بزنيد و كمي صبر كنيد
در خودرو‌هاي امروزي كه داراي انژكتور هستند، نيازي نيست براي روشن كردن خودرو در فصل سرد‌ سال كار خاصي انجام دهيد، وقتي سوييچ را باز كنيد، پس از چند لحظه صداي قطع‌كردن پمپ را مي‌شنويد، پس از شنيدن صدا، استارت بزنيد، وقتي خودرو روشن شد، بگذاريد كمي گرم شود (در حد چند ثانیه) و سپس حركت كنيد. اما در خودرو‌هاي قديمي بايد قبل از روشن‌كردن خودرو كارهايي را انجام دهيد. در اين‌گونه خودرو‌ها «ساسات» به‌صورت دستي است و شما بايد در ابتدا ساسات را بكشيد و سپس چندبار پدال گاز را فشار دهيد. يادتان باشد خودروهاي گازسوز در سرماي زياد با اين سوخت روشن نمي‌شوند. در خودرو‌هاي جديد به‌صورت خودكار خودرو با بنزين روشن مي‌شود، اما در خودرو‌هاي قديمي بايد خودرو را روي بنزين قرار دهيد و سپس استارت بزنيد. در اين مرحله هم مثل خودروهاي جديد بايد اجازه دهيد خودرو گرم شود و سپس اقدام به حركت كنيد.
وقتي آب رادياتور يخ مي‌زند
گاهي اوقات ممكن است خودرو اصلا استارت نخورد و روشن نشود. شما بايد در ابتدا آب داخل رادياتور را بررسي كنيد، چراكه ممكن است آب داخل رادياتور يخ زده باشد. در اين مواقع به‌دليل انقباض غيرطبيعي آب ممكن است سيلندر، لوله‌ها يا خود رادياتور دچار تركيدگي شده باشد. در ابتدا بايد روي همه قسمت‌ها كه آب در آنها جريان دارد، مثل شيلنگ‌ها، رادياتور و سيلندر آب‌ گرم بريزيد تا يخ‌ها آب شود. روي سيلندرهاي موتور، پولك‌هايي وجود دارد كه هنگام تركيدگي سيلندر بيرون مي‌زنند و اين نشان مي‌دهد بايد سيلندر عوض شود. اگر هم شيلنگ‌ها تركيده باشند كه مشخص است و بايد آنها را عوض كنيد، در غير اين صورت با ريختن آب‌ گرم يخ‌ها آب مي‌شوند و شما مي‌توانيد استارت بزنيد.
تنظيم موتور خودرو در فصل سرما
موتور خودرو‌هاي جديد به‌دليل داشتن انژكتور نيازي به تنظيم ندارد، اما موتور خودرو‌هاي قديمي هر ۶‌ماه يك‌بار قبل از شروع فصل گرما و فصل سرما بايد تنظيم شوند. خودرو‌هاي داراي انژكتور، خودشان تنظيم لازم را در فصل سرما انجام مي‌دهند و نوسانات موتور را با سرد و گرم شدن هوا مي‌گيرند. البته در موارد بسياري هم با سرد شدن هوا، موتور بد كار مي‌كند كه نياز به تنظيم موتور دارد. يادتان باشد كه شما خودتان مي‌توانيد به‌عنوان پيشگيري قبل از فصل سرما، واير‌ها و شمع‌ها را بررسي كنيد تا خودرو دچار مشكل نشود .
پيشگيري بهتر از درمان است
قبل از آن‌كه هوا خيلي سرد شود، بايد اقداماتي براي پيشگيري از مشكلات احتمالي انجام دهيد. اين اقدامات ساده مي‌تواند ايمني خودرو شما را در برابر مشكلات تضمين كند.
نخستين اقدام ريختن ضديخ در آب رادياتور خودرو است، تا يخ نزند. تعويض صافي بنزين هم از الزامات هر خودرويي در فصل سرماست. روغن موتور را هم چك کرده و اگر نياز بود آن را تعويض كنيد. سعي كنيد در فصل سرما حتما زنجير چرخ همراه داشته باشيد. قبل از شروع فصل سرما، چرخ‌هاي خودرو و لنت‌هاي ترمز را بررسي كنيد تا خودرو هنگام ترمز روي يخ‌زدگي‌ها دچار مشكل نشود.
وقتي بخاري خودرو گرم نمي‌كند
اگر بخاري خوب كار نكند، نخستين احتمال آن است كه شيلنگ‌هايي كه به بخاري وصل مي‌شوند، آب داخلشان جريان نداشته باشد. اين مشكل بر اثر مرور زمان با جمع شدن آشغال و رسوب در شيلنگ‌ها پيش مي‌آيد. احتمال دومي كه وجود دارد، خراب شدن ترموستات است، يعني آب داخل شيلنگ‌ها جريان دارد، اما ترموستات خراب است و نمي‌گذارد موتور آن را گرم كند. احتمال آخر هم كيپ‌شدن رادياتور است. براي عيب‌يابي اين سه مشكل در ابتدا در رادياتور و سپس انتهاي شيلنگ‌هاي مربوط به بخاري را باز كنيد. داخل رادياتور آب بريزيد، اگر آب جريان داشت و از انتهاي شيلنگ‌ها خارج شد، مشكل يا از رادياتور يا از ترموستات است كه در اين صورت بايد خودرو را به تعميركار نشان دهيد. البته اگر كمي دست به آچار باشيد، تعويض ترموستات، كار چندان سختي نيست. اگر هم مشكل از گرفتگي شيلنگ‌ها باشد، خودتان مي‌توانيد شيلنگ را باز و داخل آن را تميز كنيد. اگر هم اين كار ممكن نبود، اقدام به تعويض شيلنگ كنيد.
يخ‌زدگي خودرو به‌خاطر برف و سرما
ممكن است با آمدن برف زياد، خودرو دچار يخ‌زدگي شود و در روشن‌كردن آن با مشكل روبه‌رو شويد. بهترين كار آن است كه روي قسمت‌هاي مختلف موتور آب گرم بريزيد، تا يخ‌ها آب شوند و سپس خودرو را زير آفتاب قرار دهيد، تا يخ‌زدگي‌ها كاملا برطرف شود. اگر باز هم در روشن كردن خودرو دچار مشكل شديد، داخل رادياتور آب گرم بريزيد تا يخ‌زدگي‌هاي داخل رادياتور هم برطرف شود.
تنظيم باد لاستيك‌ها در فصل سرما
در فصل سرما چرخ‌هاي جلو بايد روي درجه ۲۸ تنظيم باد شود و چرخ‌هاي عقب بايد روي درجه ۳۰ باشند. اين كار باعث مي‌شود چرخ‌هاي جلو سطح اصطكاك بيشتري با زمين داشته باشند. با انجام اين كار در فصل سرما و وقتي زمين يخ مي‌زند، ترمز كردن راحت‌تر انجام شود و خودرو روي يخ‌ها ليز نمي‌خورد.


تعداد بازدید :  688