شماره ۱۵۶۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
استقبال ایرانی‌ها از نیروگاه‌های خانگی خورشیدی بیشتر شده است
برق رایگان + 12‌میلیون تومان درآمد

شهروند|  دولت تصمیم دارد از خردادماه ‌سال 98 قیمت برق مشترکان پرمصرف را بین 50 تا 70‌درصد افزایش دهد، اما شما نه‌تنها می‌توانید برق‌تان را رایگان کنید که حتی از کنار آن سالانه حدود 12‌میلیون تومان درآمد داشته باشید. برای این اتفاق کافی است که پنل‌های خورشیدی را روی پشت بام‌تان نصب کنید و درواقع صاحب یک نیروگاه خانگی برق شوید.
محمدجواد موسوی، عضو هیأت‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در این‌باره می‌گوید: «درآمد احداث نیروگاه‌های پشت‌ بامی متفاوت است، اما به‌طور میانگین احداث یک نیروگاه در پشت بام منزل مسکونی، بین ۷۰۰ تا یک‌میلیون تومان در ماه درآمدزایی دارد که رقم سالانه آن به حدود 12‌میلیون تومان می‌رسد.»
او از استقبال مردم از احداث نیروگاه‌های خانگی خورشیدی خبر داده و گفته است: «سودآوری احداث نیروگاه پشت بامی، سالانه حدود ۲۲ تا ۲۵‌درصد است. این موضوع به آن معناست که ایجاد نیروگاه‌های پشت بامی سودی بیشتر از سود بانکی دارد و  همین مسأله موجب شده است که این نیروگاه‌ها با استقبال بالای مردم مواجه شود. البته باید گفت که میزان درآمد این نوع نیروگاه‌ها در مناطق مختلف متفاوت است.»
به گفته عضو هیأت‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، قطعا در مناطق خوش‌تابش میزان درآمدزایی نسبت به مناطق شمالی کشور بیشتر است، اما در مجموع باید گفت که احداث این نوع نیروگاه به نفع مشترکان است.
او درباره هزینه‌ احداث یک نیروگاه پشت بامی به ایسنا توضیح داده است: «بسته به ظرفیت، این هزینه متفاوت است، اما برای ظرفیت پنج کیلووات با ارز نیمایی حدود ۴۲ تا ۴۵‌میلیون تومان هزینه ایجاد یک نیروگاه است و طبق برآوردهای صورت‌گرفته، درآمد سالانه یک نیروگاه پنج کیلوواتی، ۱۲‌میلیون تومان بدون احتساب تورم است و این میزان ظرف چهار تا پنج‌سال بازگشت سرمایه دارد.»
طبق اعلام مدیران وزارت نیرو، مشترکان خانگی می‌توانند با خرید پنل خورشیدی، علاوه بر رفع نیاز خود، مازاد برق تولیدی‌شان را ۱۰ برابر گران‌تر به شرکت توزیع برق بفروشند؛ یعنی هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان که این موضوع یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به‌شمار می‌رود.
ایجاد نیروگاه‌های خانگی خورشیدی در کشورهای اروپایی جا افتاده است و بسیاری برای تأمین برق رایگان و پاک به نیروگاه‌های خورشیدی روی آورده‌اند. در این میان وضع ایران به دلیل برخورداری از روزهای آفتابی طولانی، یک جایگاه ویژه است.
ایران به لحاظ میزان دریافت انرژی خورشیدی و متوسط ساعت آفتابی، سالانه بیش از ۲۹۰۰ ساعت، یکی از کشورهای مناسب جهان در حوزه تولید انرژی‌های خورشیدی است؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود این انرژی در آینده سهم قابل توجهی از انرژی مصرفی ایران را به خود اختصاص دهد.
از‌ سال ۹۵ تاکنون، پیرو مصوبه وزیر نیرو درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیر دولتی آغاز شد و با توجه به روند فرهنگ‌‌سازی، استقبال شهروندان از این طرح رشد چشمگیری داشت؛ به‌طوری که طی ‌سال ۱۳۹۶ میزان قراردادها و ثبت‌نام مشترکان به‌طرز قابل توجهی نسبت به‌ سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است.
طبق اعلام شرکت توزیع برق تهران بزرگ، سرمایه‌گذاری در این طرح به‌عهده مشترک متقاضی است و این شرکت موظف است با کلیه مشترکان متقاضی نصب مولد خورشیدی، مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه، قرارداد خرید تضمینی با مدت ۲۰‌سال منعقد کند.
همچنین تمام متقاضیان غیردولتی، پس از نصب سامانه خورشیدی مورد تأیید این شرکت در شهر تهران، می‌توانند به فروش انرژی حاصل از تولید نیروگاه خورشیدی اقدام کنند و هزینه مربوطه مشخصا تابع کیفیت تجهیزات و قدرت مولد مورد نظر است. در این راستا، حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ  به ایسنا گفت: «کلیه مشترکان متقاضی می‌توانند از یک کیلووات تا ۱۰۰ کیلووات و تا سقف قدرت انشعاب، مولد خورشیدی احداث کنند. درصورتی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در سطح بیشتری باشند، این کار از طریق سازمان ساتبا امکان‌پذیر خواهد بود.»
صبوری درباره نحوه پرداخت  به مشترکان نیز گفت: «انرژی تولیدی مولدهای منصوبه از محل خرید تضمینی برق خورشیدی، از طریق کنتورهای هوشمند طرح فهام در هر دوره قرائت و به حساب مالک مولد واریز خواهد شد.»
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، مبلغ خرید تضمینی به ازای برق تزریق شده براساس قرائت دستگاه‌های اندازه‌گیری و صورت‌حساب صادره خواهد بود. قرائت به‌صورت دوره‌ای توسط مامور قرائت این شرکت انجام و براساس صورت‌حساب و جدول تعرفه، هزینه فروش برق به متقاضی در فواصل زمانی معین و پس از تأیید صورت وضع توسط شرکت ساتبا، از سوی شرکت توزیع برق تهران بزرگ پرداخت خواهد شد.»


تعداد بازدید :  336