شماره ۴۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

لغو قرارداد دارسي
82 سال پیش، برابر با دهم آذر 1311 خورشیدی، دولت ایران قرار داد «دارسی» را به ضرر مصالح منافع کشور اعلام و آن را لغو کرد. در سال 1280 خورشیدی ويليام دارسي، سرمايه‏دار انگليسي، موفق به كسب امتياز بهره‏برداري از نفت و قير در سراسر ايران، به غير از شمال و شرق كشور، به مدت 60 سال شده بود. پس از لغو قرارداد دارسي، انگلستان شكايتي عليه ايران به جامعه ملل ارسال كرد و پس از منازعات بسيار، سرانجام قرارداد 1933 به جاي دارسي به امضا رسيد.

زادروز وودی آلن
79 سال پیش، برابر با یکم دسامبر 1935 میلادی، وودی آلن، کمدین، بازیگر، کارگردان، نویسنده و موسیقی‌دان آمریکایی به دنیا آمد. او برنده 4 اسکار شامل یک اسکار بهترین کارگردانی و 3 جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شده است. آلن از دوست‌داران جدی موسیقی جاز است و سال‌هاست که همراه با گروهی از دوستانش هر دوشنبه شب در هتلی در نیویورک جاز می‌نوازند. وودی آلن حتی برای گرفتن جایزه اسکار فیلم «آنی هال» به هالیوود نرفت، چرا که مراسم اسکار با برنامه نوازندگی دوشنبه‌‌شب‌های او هم‌زمان بود.

قدرت گرفتن بی‌نظیر
26 سال پیش، برابر با یکم دسامبر 1988 میلادی، بي‌نظير بوتو، نخست‌وزير پاکستان شد. او نخستين زني بود که در يک کشور اسلامي چنين مقامي را به دست می‌آورد. ذوالفقارعلي بوتو پدر او، بنیادگذار و رئیس حزب مردم پاکستان قبلا همين مقام را داشت که دولتش در يک کودتاي نظامي سرنگون و خودش اعدام شده بود. بي‌نظير بعدها در مظان اتهام قرارگرفت و از کشور خارج شد و سال‌ها در خارج از پاکستان بسر برد. او در سال 2007 پس از دريافت وعده‌هايي به پاکستان بازگشت و کار مبارزه سياسي را از سرگرفت که در جريان يک سخنراني و پس از ايراد نطق ترور شد.

 


تعداد بازدید :  374