شماره ۴۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر
صفحه را ببند
روی خط خبر

اجرای مانور زلزله در مدارس 6 استان
«مانور سراسري زلزله و ايمني در مدارس» درحالی در مدارس کشور برگزار شد که مسئولان آموزش‌های امدادی، پناهگیری و تخلیه اضطراری به دانش‌آموزان را مفید دانستند.
این مانور در دبیرستان دخترانه یاد امام کرمان با حضور مدیرکل آموزش‌و‌پرورش و جمعی از مسئولان استان برگزار شد. دکتر رضا عباسی سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در حاشیه این مانور گفت: «مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرجمعیت در مواقع بحران به‌خصوص در برابر زلزله آسیب‌پذیری بیشتری دارند و به افزایش سطح آگاهی اقشار این بخش‌ها باید به‌صورت ویژه توجه  شود.»
مانور زلزله و ایمنی در مدارس استان آذربایجان‌شرقی با همکاری جمعیت هلال‌احمر استان، اورژانس، استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه در سطح استان و در تبریز در دبیرستان شهید باهنر برگزار شد.
در لرستان همزمان با سایر استان‌های کشور مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس خرم‌آباد اجرا شد. این مانور با حضور هوشنگ بازوند استاندار لرستان، حسین‌رضا مرادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان، رضا آریایی مدیرکل ستاد بحران لرستان، گودرز کریمی‌فر مدیرکل
آموزش و پرورش استان لرستان، حبیب‌الله خجسته‌پور فرماندار لرستان و جمعی از مسئولان استانی در دبیرستان بحرالعلوم خرم‌آباد به نمایندگی از مدارس استان لرستان برگزار شد.
حسین‌رضا مرادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان هدف از این مانور را آموزش و پیشگیری از زمان وقوع حادثه به دانش‌آموزان دانست و گفت: «در این طرح مربیان جمعیت هلال‌احمر به آموزش پناه‌گیری و تخلیه اضطراری براساس آخرین دستورالعمل‌های موجود این امر مهم می‌پردازند که این طرح به صورت همزمان امروز در تمام شهرستان‌های استان لرستان با هماهنگی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.»
در خوزستان نیز مانور زلزله و ايمني در مدارس آبادان، آغاجاری، بهبهان، شادگان، اندیمشک و هندیجان برگزار شد.
زنگ این مانور در تمامی مدارس نوبت صبح آبادان نواخته شد و در مدرسه صدیقه کبری(ع) آبادان نحوه مقابله با زلزله احتمالی آموزش داده شد. در آغاجاری این مانور در دبستان دخترانه شهید اسماعیل مختاری اجرا شد. در بهبهان، دانش‌آموزان مدرسه دخترانه جواهر بهبهانی و یعقوب بهبهانی و دبیرستان 13 آبان برگزار‌کننده مانور زلزله و ایمنی در مدارس بودند. در شادگان این مانور با همکاری آموزش و پرورش، شبکه بهداشت و درمان، اورژانس 115 و هلال‌احمر در مدرسه ام‌البنین برگزار شد. در اندیمشک، مدرسه حافظ میزبان برگزاری مانور زلزله و ایمنی بود. در هندیجان نیز این مانور در مدرسه 13 آبان این شهر برگزار شد.
مانور زلزله و ایمنی در مدارس با مشارکت و همکاری مدیریت بحران استانداری، آموزش و پرورش، آتش‌نشانی و اورژانس در دبیرستان دخترانه وحدت کرمانشاه برگزار شد.
امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان یزد نیز با حضور در مدارس این استان روش‌های صحیح مواجهه با زلزله در مواقع بحرانی را به دانش‌آموزان،  آموزش دادند.
در استان زنجان نیز مانور زلزله و ایمنی در مدارس از جمله در هنرستان دخترانه برگزار شد. مانور زلزله و ایمنی توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر مشهد در مدارس این شهر برگزار شد. با به صدا درآمدن زنگ زلزله، تخلیه اضطراری نزدیک به ۱۰۰ تن از دانش‌آموزان این مدرسه توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر مشهد انجام شد.

لزوم توسعه فناوری از طریق اقتصاد مقاومتی
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر به مناسبت هفته بسیج گفت: «روزی برای دفاع از میهن اسلامی مکلف بودیم پشت مسلسل قرار بگیریم  اما امروز برای آینده کشور باید در راه توسعه فناوری از طریق اقتصاد مقاومتی اهتمام ورزیم و برای این منظور وظیفه داریم از تمامی توانمندی‌های خود بهره گیریم.»
دکتر حسام‌الدین مدنی با بیان این‌که امروز خاکریز‌های مقابل ما 3محور نانوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و فناوری‌های ادغام شده  ‌است، افزود: «برای این امر ضرورت دارد با نگاه کارشناسانه به امروز و رصد تحولات علمی و فناوری‌های آینده، خود را آماده رقابت در عرصه‌های مذکور برای اثبات تمدن علوی- اسلامی کنیم.»
مدنی گفت: «تمدنی که هم‌اکنون در ابتدای آن قرار داریم، دو دهه پیش ما را به نقطه‌ای رسانده که امروز در کشورهای اسلامی و غیر‌اسلامی به‌عنوان یک سرزمین فناور شناخته شده‌ایم. شتاب این حرکت باید افزوده شود اگر چه شیب آن نیز افزوده شده، اما با بسیجی «فکر کردن» و بسیجی«عمل کردن» می‌توان این مسیرها را نیز همچون شیب‌های تند ارتفاعات بمو و مریوان و پنجوین صعود کرد و به دشت‌های سرسبز رسید. به اعتقاد ما اگر خواهان فتح فرهنگی دنیا هستیم باید به سرزمین‌های ناشناخته علم و فناوری با جسارت سفر کنیم، سحر نزدیک است.»


تعداد بازدید :  267