شماره ۱۵۴۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
سازمان سیا: دستور قتل خاشقجی را ولیعهد عربستان صادر کرده است

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا «سی‌آی‌ای» بر این باور است که دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صادر شده است.
این خبر روز جمعه از سوی منابع نزدیک به این پرونده اعلام شد و به گفته آنها سازمان سیا برخی از نهادهای عالی آمریکا ازجمله کنگره این کشور را در جریان تحقیقات و ارزیابی‌های خود در این پرونده قرار داده است. نتیجه‌گیری سیا برخلاف ادعاهای دولت عربستان است که همواره هرگونه دخالت ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی را رد کرده است.
این نتیجه‌گیری که دقیق‌ترین ارزیابی انجام شده از سوی آمریکا در پرونده قتل جمال خاشقجی محسوب می‌شود، تلاش‌های دونالد ترامپ را برای حفظ روابط با متحد کلیدی خود در منطقه خلیج‌فارس وارد مرحله پیچیده‌‌ای می‌کند.
دولت آمریکا روز پنجشنبه از وضع تحریم‌هایی علیه ۱۷ شهروند سعودی که در قتل جمال خاشقجی نقش داشته‌اند، خبر داد. با این وجود، بسیاری از قانون‌گذاران آمریکا وضع این تحریم‌ها را کافی نمی‌دانند و معتقدند که واشنگتن باید در این پرونده موضع سخت‌تری در قبال عربستان اتخاذ کند. گمان می‌رود که با انتشار گزارش یافته‌های جدید سیا در این پرونده، موضع این قانون‌گذاران تقویت شود.
در واکنش به این خبر، مایک پنس، معاون ترامپ اعلام کرد که واشنگتن تمام عوامل دخیل در قتل خاشقجی را مواخذه می‌کند. پنس در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا پاسیفیک (اپک) در پاپوآ گینه نو خاطرنشان کرد که واشنگتن قصد دارد تمامی مسئولانی را که در عملیات قتل خاشقجی دست داشته‌اند، مورد مواخذه قرار دهد. وی کشته‌شدن این روزنامه‌نگار سعودی را «اقدامی فجیع» و «توهین به مطبوعات آزاد و مستقل»  توصیف کرد.
در صورتی که این اطلاعات تایید شود، با تحقیقات عربستان در تناقض خواهد بود که شبهه‌ها را از ولیعهد این کشور درخصوص این پرونده دور کرده است. همچنین تهدیدی برای تنش بیشتر در روابط میان آمریکا و عربستان ایجاد خواهد کرد. عربستان برای بستن پرونده خاشقجی تلاش می‌کند و با انجام تحقیق بین‌المللی مخالفت دارد.
معاون رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین اظهار داشت: «حقایق را دنبال خواهیم کرد.» اما وی در عین حال افزود: «واشنگتن به دنبال ایجاد راهکاری برای حفظ شراکت قوی و تاریخی خود با عربستان است.»
سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن نیز در بیانیه‌ای این ادعا را نادرست و کذب توصیف کرد و بی‌اساس خواند.
دونالد ترامپ و دولت او بارها اعلام کرده‌اند که عربستان باید مسئولیت هرگونه دخالت در قتل جمال خاشقجی را بپذیرد؛ با این وجود، همزمان تاکید داشته‌اند که نمی‌توان اهمیت روابط ریاض و واشنگتن را نادیده گرفت. دونالد ترامپ همچنین بارها اعلام کرده است که حاضر نیست فروش گسترده تسلیحات نظامی به عربستان را متوقف کند.
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی و سیاست‌های ولیعهد این کشور، روز سه‌شنبه دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه شد و در آن‌جا به قتل رسید.
اگرچه عربستان درنهایت موضوع مرگ خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما تاکنون حاضر به تحویل جسد او که گفته می‌شود قطعه‌قطعه شده، به خانواده خاشقجی یا مقامات ترکیه نشده است.

 


تعداد بازدید :  181