شماره ۱۵۴۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نشست خبری مشترک خود با برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق بیان کرد:
روابط اقتصادی با عراق تا مرز 20‌میلیارد دلار

رئیس‌جمهوری کشورمان روز گذشته به‌طور رسمی از برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق درمجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد استقبال کرد. در این مراسم پس از نواخته‌شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، روسای جمهوری دو کشور از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیأت‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. پس از آن در نشست خبری مشترک، دکتر حسن روحانی سخنانی داشت که بخشی از مهمترین بخش‌های آن را می‌خوانید.
شلمچه به بصره
 مسئولان فعلی عراق با مسئولان جمهوری اسلامی ایران یک همکاری بیش از 30ساله هم در مبارزه با استبداد عراق و هم برای استقرار امنیت در عراق داشتند.
 امروز روابط اقتصادی دوکشور به حدود 12‌میلیارد دلار می‌رسد که می‌توانیم با تلاش دو‌جانبه این رقم را در آینده‌ای نزدیک به 20‌میلیارد دلار برسانیم.
 در این نشست درباره اتصال راه‌آهن در غرب و جنوب گفت‌وگو کردیم. مخصوصا درباره اتصال شلمچه به بصره که مقدمات آن آماده است و شرکت ایرانی می‌تواند کار را شروع کند. اتصال این راه‌آهن می‌تواند تبادل بار و مسافر را راحت‌تر و ارزان‌تر کند، مخصوصا برای ایام اربعین.
مشکل ریزگردها
 لایروبی اروند رود و شط العرب برای هر دوکشور حایز اهمیت است، زیرا این مسأله موجب آبادانی بیشتر آبادان، خرمشهر، بصره و فاو می‌شود. مسائل زیست‌محیطی برای هر دوکشور حایز اهمیت است.
 بخشی از مردم ما در مرزهای غربی و به‌ویژه در مرزهای جنوبی دچار مشکل ریزگرد هستند که این مشکل باید با همکاری دوکشور حل‌وفصل شود. رئیس‌جمهوری عراق وعده داده‌اند که شخصا موضوع محیط‌زیست را دنبال می‌کنند. ما همان‌طور که ملت عراق را از رنج  داعش با کمک یکدیگر خلاص کردیم، مردم دوکشور را نیز از رنج ریزگرد خلاص کنیم.
 ما توافق کرده‌ایم که منطقه آزاد تجاری بین دوکشور داشته باشیم. از کمیسیون مشترک دوکشور می‌خواهم هرچه‌ زودتر این مسأله را دنبال کنند.
نیاز به مداخله خارجی نداریم
 ما نیاز به مداخله خارجی نداریم و باید بتوانیم با همکاری یکدیگر برای امنیت و ثبات در منطقه تلاش کنیم. کشورهای منطقه باید با هم روابط نزدیک‌تری داشته باشند.
 امیدوارم هرچه‌ زودتر شاهد پایان جنگ ظالمانه در یمن و استقرار ثبات و امنیت در سوریه و  کل منطقه باشیم. ما امنیت و توسعه عراق را، امنیت  و توسعه ایران می‌دانیم.
 دو دولت ایران و عراق باید روابط خود را با یکدیگر بیشتر کنند و روابط اقتصادی و سیاسی دوکشور نزدیک‌تر شود.


تعداد بازدید :  339