شماره ۱۵۴۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
معرفی و مقایسه فعال‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی در ایران
فروشگاه اینترنتی؛ پایان پرسه در بازار

مهرنوش گرکانی| چند بار شده که برای پیدا کردن و خریدن یک یا چند کالای متفاوت مجبور شده‌ایم چندین مغازه، فروشگاه یا مرکز خرید را بگردیم؟ حتی برای تهیه مایحتاج روزانه بارها مجبور شده‌ایم از مغازه‌ای به مغازه دیگر برویم و هر کدام از وسایل مورد نیازمان را در یکی از مغازه‌ها پیدا کردیم، بعد از خرید هم جابه‌جایی و انتقال خریدها‌یمان به خانه یکی از دغدغه‌های بزرگمان است. سال‌هاست که در آگهی‌های بازرگانی دنیا می‌بینیم که هر کسب‌وکاری مردم را برای بهتر و سریع‌تر انجام‌شدن کارهایشان به اینترنت سوق می‌دهند؛ بانک‌ها که درگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن راه انداخته‌ و کاری کرده‌اند که دیگر کمتر در شلوغی شهر کارمان به بانک بیفتد، ثبت‌نام‌های اینترنتی در آزمون‌ها و ... هم از پرسه‌زدن‌های ما در دفاتر پستی و دیگر دفاتر خدماتی کم کرده است، فضای مجازی هم کاری کرده تا از هر چیزی در خانه مطلع شویم، اما شاید مهمترین آنها خریدکردن باشد؛ خرید آنلاین و تحویل در منزل. دیگر نگران پیدا کردن اجناسمان نیستیم و کسی هست که آنها را جلوی در خانه‌مان تحویل دهد. البته که خرید حضوری و چرخیدن در مغازه‌ها می‌تواند یکی از کارهای لذت‌بخش و درواقع نوعی تفریح به‌خصوص برای ما ایرانیان باشد. اما در زندگی ماشینی این روزها همیشه وقت و انرژی برای این کار وجود ندارد. پس بهتر است برای خرید هر چیزی شال و کلاه نکنیم تا مغازه‌ها را زیرورو کنیم، پشت لپ‌تاپ‌تان بنشینید یا موبایلتان را دست بگیرید و خریدتان را انجام دهید.
بازار فروشگاه‌های اینترنتی و خرید آنلاین حدود 25‌سال پیش برای نخستین بار شکل گرفته و رفته‌رفته در دنیا داغ شده و مورد توجه کاربران قرار گرفته است. نخستین بار در ‌سال ۱۹۹۱ تیم برنرز لی تجارت الکترونیک را پایه‌گذاری کرد و در‌ سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا‌ هات نخستین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد. در ایران هم مدتی است که سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید اینترنتی توانسته‌اند اعتماد کاربران را جلب و روزبه‌روز به تعداد کاربرانشان اضافه کنند. درواقع فروشگاه اینترنتی به سایتی یا اپلیکیشنی گفته می‌شود که به ارایه کالا یا خدماتی به صورت آنلاین مشغول است.
حالا دیگر کار به جایی رسیده که کسب‌وکارها به دنبال فروش اینترنتی محصولات خود هستند. البته که بسیاری از کسب‌وکارهای خرد در شبکه‌های مجازی این کار را دنبال می‌کنند، اما فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ با محصولات متنوع از برندها و شرکت‌های مختلف فروش بهتری دارند. فروشگاه‌های اینترنتی هرچقدر که محصولات متنوع‌تری بفروشند و با برندهای بیشتری کار کنند، مشتری‌های بیشتر و فروش بیشتری خواهند داشت و سودشان هم بیشتر می‌شود.   فروش اینترنتی امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان مشاغل تبدیل‌شده است. همه کسب‌وکارها تمام تلاش خود را در راستای فروش بیشتر محصولات و خدمات خود به کار می‌گیرند. گاهی وقت‌ها نمی‌توان از تغییرات و تحولات موجود در جامعه فرار کرد. اگر در پی قدرت بخشیدن به کسب‌وکارتان هستید و تلاش می‌کنید فروش آنلاین خود را افزایش دهید، باید روی فروش کالاها و خدمات خود در بستر اینترنت به‌طور جدی فکر کنید. در این‌جا چند فروشگاه اینترنتی برتر ایران را به شما معرفی و آنها را بررسی می‌کنیم.

دیجی‌کالا

رتبه الکسای ایران: 3
رتبه الکسای جهان: 244

وقتی اسم فروشگاه اینترنتی ایرانی به زبان می‌آید، همه نخستین نامی که به ذهنشان می‌رسد، دیجی‌کالاست. فروشگاهی که انگار بهتر از بقیه کار کرده و خودش را نشان داده است. دیجی کالا نزدیک به 10‌سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است و در ابتدای کار مانند همه فروشگاه‌های اینترنتی بسیار ساده و با محصولاتی با تنوع پایین فعالیت خود را آغاز کرد. به تازگی دیجی کالا هم مانند دیگر فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ در سراسر دنیا بهMarketplace  تبدیل شده است و به خوبی هم توانسته در این حوزه فعالیت کند.
دیجی کالا از ابتدای کار خود سعی در معرفی بسیار حرفه‌ای و هوشمندانه کالاهای خود داشت و همین موضوع سبب شد کاربران برای کسب اطلاعات دقیق از یک کالا به دیجی‌کالا مراجعه کنند، اما در آن زمان که فرهنگ خرید اینترنتی هنوز به این جایگاه نرسیده بود، اکثر افراد برای کسب اطلاعات به دیجی‌کالا مراجعه می‌کردند و پس از انتخاب محصول مدنظرشان به بازار مراجعه می‌کردند. اما می‌توان گفت دیجی‌کالا در فرهنگ خرید اینترنتی نقش بسیار مهمی در ایران ایفا کرده و درواقع آن را جا انداخته است. دیجی‌کالا مرجع تخصصی نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالا در ایران است. گروه‏‏‌های مختلف کالا مانند کالای دیجیتال، لوازم خانگی، لوازم شخصی، فرهنگ و هنر و ورزش و سرگرمی با تنوعی بی‌نظیر در دیجی‌کالا عرضه می‏‏‏‌شوند. دیجی‌کالا با در اختیار داشتن سهم عمده‏‌ای از بازار عرضه اینترنتی کالا در ایران با تنوعی بسیار بالا از برندهای مختلف، در همراهی مشتریان در فرآیند خرید و حفظ جایگاه بی‏‏‏‌طرفانه در میان آنها نهایت تلاش خود را می‌‏‏کند.

مزایا
 سرعت بسیار بالای سایت و جست‌وجوی سریع
 استفاده از موتور برقی جهت کاهش آلودگی هوا
 راه‌اندازی بخش بازارچه آنلاین  (Marcketplace)
 امکان مطلع شدن از موجود شدن کالاها
 سیستم ترغیب به خرید مجدد (دیجی بن)
 معرفی دقیق کالاهای ارایه شده
 7 روز گارانتی کالاهای خریداری‌شده
 مشخصات فنی دقیق محصولات

معایب:  
 عدم امکان خرید کالاهای مرتبط با یک کالا (خرید گوشی به همراه ضدخش و قلم مخصوص)
 نداشتن سیستم تخفیف هنگام خرید
 کاهش سرعت ارسال سفارشات در روزهای شلوغ
 عدم ارایه خدمات خاص به مشتریان ویژه که خریدهای زیادی دارند

بامیلو

رتبه الکسای ایران: 26
رتبه الکسای جهان: 1374

فروشگاه اینترنتی بامیلو فعالیت خود را در ‌سال ۱۳۹۳ به‌عنوان بزرگترین عضو گروه اینترنتی ایران آغاز کرد. گروه اینترنتی ایران، مجموعه‌ای در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی است که ازجمله دیگر شرکت‌های این گروه می‌توان به اسنپ، اسنپ‌فود و اسنپ‌تریپ اشاره کرد.  فروشگاه اینترنتی بامیلو تا آن‌جا که مشخص است توسط یک شرکت غیرایرانی حمایت و راه‌اندازی شده است! شرکت راکت اینترنت با سرمایه‌گذاری در تجارت الکترونیک ایران سعی دارد بخش گسترده‌ای از این بازار را به دست بگیرد.بامیلو بازار هدفی شبیه به دیجی‌کالا دارد و حتی تنوع بالاتر رده محصولات آن دیجی‌کالا را به تحرک واداشت. هرچند در فروش محصولات دیجیتال به دیجی‌کالا نرسیده، اما در فروش رده پوشاک که البته دیجی‌کالا خیلی دیر به آن وارد شد، پیشتاز بازار است. فروشگاه اینترنتی بامیلو با راه‌اندازی کمپین حراجمعه در ایران توانست نگاه بسیاری از افراد جامعه را به سمت خود تغییر دهد،‌ حراجمعه شامل تخفیفات خیلی خوب در آخرین جمعه ‌سال است که در اکثر فروشگاه‌های بزرگ در دنیا همه ساله اجرا می‌شود.
در حال حاضر وب‌سایت بامیلو بیشتر یک بازارچه است تا فروشگاه! زمانی که شما خریدی را انجام می‌دهید، در برخی از موارد نیاز است که قبل از تایید سفارش با فروشنده کالا هماهنگی‌هایی صورت گیرد و سپس شما امکان پرداخت و تهیه کالا را خواهید داشت. سایت در اولین نگاه بسیار شلوغ به نظر می‌رسد، بامیلو بسیار سعی در طراحی مدرن و سبک غیرایرانی دارد و با بنر‌های بزرگ و شلوغی زیاد کاربر را خسته می‌کند.

مزایا
  تخفیف‌های بسیار شگفت‌انگیز
  بازگشت 30 روزه کالا به صورت رایگان
  مشخص‌بودن دقیق زمان تحویل هر کالا
  تغییر عکس کالا با توجه به انتخاب نوع آن
  امکان سفارش کالا از چند فروشنده به‌طور هماهنگ
  نمایش محصولات جدیدی که اضافه شده‌اند(نوبرانه‌های بامیلو)
  پشتیبانی آنلاین 24ساعته

معایب  
  عدم پاسخگویی به تلفن‌های پشتیبانی
  شلوغی بیش از حد صفحه اصلی
  عدم ارسال به موقع سفارشات
  لغو سفارش پس از ثبت بدون هماهنگی با مشتری توسط فروشگاه
  پاک‌کردن محصولات ناموجود از روی سایت!
  هیچ خدمات ویژه‌ای برای مشتریان وفادار خود ندارد

دیجی‌استایل

رتبه الکسای ایران: 122
رتبه الکسای جهان: 5166

همان‌طور که گفتیم، دیجی‌کالا از نظر کاربران بزرگترین فروشگاه اینترنتی در ایران است که البته در ابتدا بیشتر به فروش محصولات الکترونیک می‌پرداخت، اما حالا با بزرگترشدنش سایتی برای فروش محصولات مد راه‌اندازی کرده است و با وجود آنکه مدت کمی از راه‌اندازی آن می‌گذرد اما توانسته خودش را در بین ایرانیان جای دهد.در سایت دیجی‌استایل کالاها در سه رسته اصلی «زنانه»، «مردانه» و «بچگانه» دسته‌بندی شده‌اند. همچنین در بخش  «جدیدترین‌ها» می‌توانید جدیدترین نمونه‌های پوشاک، کیف و کفش‌های مردانه، زنانه و بچگانه موجود در سایت را مشاهده کنید. با کلیک روی گزینه «برندها» می‌توانید تمام محصولات مربوط به برند مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و در قسمت «فروش» کالاهایی را مشاهده خواهید کرد که در جشنواره‏‌های فروش هر فصل در سایت به فروش خواهند رسید.
خرید از سایت دیجی‌استایل به شما این امکان را می‌دهد که پشتیبانی واقعی برای پرو و عدم رضایت و بازگشت محصول را داشته باشید، البته با توجه به جایگاه دیجی‌کالا در ایران قطعا از دیجی‌استایل که فروشگاه زیرمجموعه دیجی‌کالا است، همین‌طور انتظار می‌رفت.

مزایا
  سرعت بسیار بالای سایت و جست‌وجوی سریع
  قرارداد با تمام برند‌های پوشاک در ایران
  مهلت تست واقعی جهت پرو لباس
  ارایه کلیه کالاها در یک سبد
  معرفی دقیق کالاهای ارایه‌شده
  7 روز گارانتی کالاهای خریداری‌شده

معایب  
  عدم امکان لغو یا تغییر سفارش بعد از ثبت‌سفارش
  عدم امکان تعقیب دقیق وضع سفارش
  نداشتن سیستم تخفیف هنگام خرید
  نرفتن به سمت بازارچه آنلاین مانند فروشگاه‌های بزرگ دنیا (Maketplace)
  عدم ارایه خدمات خاص به مشتریان ویژه که خریدهای زیادی دارند

زنبیل

رتبه الکسای ایران: 357
رتبه الکسای جهان: 14941

فروشگاه زنبیل نیز با تنوع بسیار بالای کالا فعالیت خود را آغاز کرده و ادامه داده است. این فروشگاه همیشه به‌روز و فعال بوده و تقریبا موارد اولیه استاندارد یک فروشگاه اینترنتی را داراست. فروشگاه اینترنتی زنبیل تأکید دارد که قیمت‌های بسیار پایینی را ارایه می‌دهد و در بخش محصولات در کنار قیمت هر محصول بخش سود شما را نشان می‌دهد که اگر شما این محصول را از زنبیل خریداری کنید، می‌توانید سود کنید. زنبیل هم مانند دیگر فروشگاه‌ها ضمانت عودت وجه را تا 7روز دارد، اما چیزی که این فروشگاه را متمایز می‌کند، 5روز ضمانت قیمت کالاست که به کاربر فرصت می‌دهد بررسی کند و اگر احساس کند محصول را با قیمت بالا خریداری کرده است، آن را به زنبیل عودت دهد.

مزایا
  سرعت بسیار بالای سایت و جست‌وجوی سریع
  تنوع بالای محصولات
  معرفی کالاهای ارایه‌شده
  7‌روز گارانتی کالاهای خریداری‌شده
  مشخصات فنی دقیق محصولات

معایب
  نداشتن سیستم تخفیف هنگام خرید
  نرفتن به سمت بازارچه آنلاین مانند فروشگاه‌های بزرگ دنیا (Maketplace)
  کاهش سرعت ارسال سفارشات در روزهای شلوغ

 


تعداد بازدید :  352