شماره ۱۵۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
اگر تب کمک‌رسانی‌تان به زلزله‌زدگانِ کرمانشاه فروکش نکرده، به این کنسرت بروید
نوای «یارسان» با «سازهای شکسته» در «رودکی»

حالا که در روزهای  سالگرد زلزله کرمانشاه قرار گرفته‌ایم، وقت خوبی برای آن است که ببینیم تب کمک‌رسانی و احساسات هموطن دوستی‌مان در چه وضعیتی قرار دارد! آیا همه، آن روزها را فراموش کرده‌ایم؟ یا این‌که هنوز هم اهالی کرمانشاه می‌توانند روی انسانیتِ ما حساب کنند؟ داستان از این قرار است که گروه موسیقی «شاهودالاهو» به سرپرستی فرخ یادگاری روز شنبه کنسرتی را به یاد زلزله‌زدگان کرمانشاه در تالار رودکی تهران برگزار می‌کند.
سرپرست این گروه فرخ یادگاری و خواننده آن سیروس احمدی است. در این کنسرت که با حضور هنرمندان منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب برگزار می‌شود، قطعات «دلیران ایران زمین»، «درفش کاویان»، «ساربان»، «خزان»، «مردان خدا»، «ساقیا»، «ساقی‌نامه»، «هر کسی کسی دارد»،
«ای وطنم گر تونبی»، «جان بی جمال جانان» و «شادمانه‌های کردی» برای مخاطبان اجرا
می‌شود. هنرمندان این گرو‌ه‌، فرخ یادگاری، فرهاد خاموشی، پویا یادگاری، رامین امیری، بهزاد کرمی، شیرین خاموشی، علی کمالی و مهدی حقیقی گروه اجرایی، نوازنده کمانچه: ملیحه مرادی، نوازنده دف: امید ابراهیمیان، هستند.
گروه مقام نوازان شاهودالاهو در اصل متشکل از 300 نوازنده تنبور ساکن شهرستان سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن است. سرپرست این گروه فرخ یادگاری است. اگر می‌گویید وقتش را ندارید که به این کنسرت بروید یا پولی در بساط‌تان نیست، باید به شما بگوییم که می‌توانید با هزینه‌ای ناچیز به صورت آنلاین کنسرت را ببینید. برای  مشاهده آنلاین این کنسرت به سایت www.artfansclub.com    و برای تهیه بلیت حضوری  به سایت www.iranconcert.com  مراجعه کنید. علاقه‌مندان به موسیقی سنتی و یارسان این کنسرت را از دست ندهند.
ماجرای تنبور و سازهای شکسته در زلزله کرمانشاه به طرحی با همین نام بر می‌گردد که از طرف انجمن یاری کودکان در معرض خطر اجرا شد. رعنا صالحی مجری طرح «حمایت از سازهای شکسته زیر آوار» می‌گوید:«به موازات طرح‌های حمایتی آموزشی انجمن یاری کودکان در معرض خطر برای منطقه زلزله‌زده کرمانشاه و حضورم در طرح فوق متوجه استقبال کودکان از ساز و موسیقی شدم. پس از آن به این فکر افتادم که درباره موسیقی نواحی و علاقه مردم روستاهایی که در آن فعالیت می‌کردیم پرس‌وجو کنم. در بیشتر روستاهای اطراف سرپل، دشت ذهاب، منطقه دالاهو و ثلاث باباجانی ساز تنبور جایگاه متفاوتی دارد. به نحوی که اکثر کودکان و جامعه محلی یا مشتاق یادگیری یا خودشان نوازنده هستند. این درحالی است که تخریب در روستاهای محل فعالیت انجمن بین 80 تا صد در صد اتفاق افتاده و در نتیجه نوازنده‌های این روستاها که کودکان را هم شامل می‌شود سازهای خود را زیر آوار از دست داده‌اند، ولی همچنان مشتاق ساز زدن هستند.» این فعال اجتماعی سلامت روان مردم زلزله‌زده را ازجمله اهداف این طرح خواند و تصریح کرد: «احیای سلامت روان مردم آسیب‌دیده از زلزله، با ساخت دوباره سازها و احیای حرکت دوباره موسیقی مقامی منطقه ازجمله اهداف این طرح است. با توجه به این‌که موسیقی و هر هنری در وضع بحران، نجات‌بخش و روحیه‌بخش است. کمک به این ظرفیت‌های خوب در فرهنگ موجود این منطقه، می‌تواند در سرعت گذر از بحران پیش آمده بر کودکان و بزرگسالان موثر باشد.»

استوار؛ مثل فرخ یادگاری

فرخ یادگاری یکی از هنرمندانی است که با وجود از دست دادن همه داشته‌های مادی خود در زلزله، تمام مدت در دورترین نقاط کمک‌رسانی می‌کرد.
او برای کمک به شرایط ذهنی کودکان و خانواده‌های‌شان در طرح حمایت از سازهای شکسته زیر آوار انجمن یاری کودکان در معرض خطر، موسیقی را رایگان درس می‌داد تا در جان‌ها نفس تازه‌ای بدمد و ازدست دادن‌ها در نوای موسیقی بنشیند.

 


تعداد بازدید :  728