شماره ۱۵۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
در صورت پافشاری بر ماندن وزارت ورزش می‌تواند بودجه‌ را قطع کند
اگر تاج استعفا نکند...

شهروند| فوتبالی‌ها در شرایطی تأکید دارند که وزارت ورزش، مجلس و سایر ارگان‌ها هیچ حقی برای دخالت در کار آنها ندارند که برای فعالیت محتاج دولت و مقامات وزارت ورزش هستند. ساختار ورزش ایران دولتی است و آنها در کشور ایران مدیریت می‌کنند اما برای ماندن دست به دامان خارجی‌ها شده‌اند و مقابل دستگاه‌های دولتی داخلی ایستاده‌اند. حالا که فوتبالی‌ها دم از استقلال می‌زنند، بد نیست با هم مرور کنیم که اگر وزارت ورزش بخشی از مهمترین حمایت‌های خود را از مدیران فوتبال قطع کند، چه حوادث تلخی رخ خواهد داد. فوتبالی‌ها همواره از دولت و وزارت ورزش پول و امتیازات ویژه دریافت می‌کنند اما می‌گویند آنها هیچ حقی برای دخالت در کارشان ندارند.
ساختمان‌های متعلق به وزارت ورزش
مرکز ملی فوتبال ایران که زمین‌های تمرینی‌ تیم‌های ملی،‌ هتل آکادمی‌، ساختمان آکادمی فوتبال و مرکز پک در آن قرار دارد، سالیان درازی است که در مجموعه ورزشی آزادی قرار دارد و ملکیت آن در اختیار وزارت ورزش است. در حال حاضر هم کلنگ ساخت ساختمان اداری جدید فدراسیون فوتبال هم در همین محل توسط رئیس فیفا و AFC به زمین زده شده است. حالا فکرش را بکنید وزارت ورزش در اقدامی تلافی‌جویانه به خاطر تأکید مدیران فوتبال روی استقلال کاری برای بقا بخواهداین محل تخلیه شود، آن وقت چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد؟
از ارز ثانویه خبری نخواهد بود
به دنبال بالارفتن قیمت ارز مدیران فدراسیون فوتبال با استفاده از اعتراض‌های کی‌روش و بلاتکلیفی تیم‌های ملی و فشار رسانه‌ها جلسات مختلفی را با مسئولان وزارت ورزش برگزار کردند. درنهایت با مساعدت وزیر ورزش و جوانان قرار بر این شد که به منظور کمک به فوتبال وزارت ورزش از دولت ارز ثانویه برای فدراسیون گرفته شود تا با خرید ارز در بازار آزاد و صرافی‌ها هزینه‌های فدراسیون چند برابر نشود. حالا اما مدیران فوتبال شدیدترین موضع‌گیری را علیه مدیران وزارت ورزش داشته‌اند. وزارت ورزش می‌تواند چون فوتبالی‌ها تأکید بر استقلال دارند، کمک خود را در رابطه با گرفتن ارز ثانویه قطع کند. به این ترتیب مهدی تاج و همکارانش مجبور می‌شوند از صرافی‌‌ها ارز آزاد خریداری کنند! ‌خودتان فکر کنید چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد!
حق پخش روی هوا
مذاکره با مسئولان سازمان صداوسیما برای گرفتن حق پخش تلویزیونی با کمک و دخالت شخص  وزیر ورزش در ماه‌های اخیر به نتایجی قابل توجه رسیده است. حالا فکرش را بکنید مدیران رسانه‌ ملی که مدت‌هاست رابطه خوبی با فوتبالی‌ها ندارند،‌ با کنار کشیدن وزیر ورزش از جریان مذاکرات آیا احترامی برای مقامات فدراسیون در راستای ادامه مذاکرات و پرداخت پول به فوتبال قایل هستند؟ اگر وزارت ورزش نباشد قطعا هیچ توافقی حاصل نمی‌شود، در بدترین شرایط حتی مسابقات فوتبال از رسانه ملی پخش نمی‌شود و تمام قرارداد تبلیغات محیطی با شکست روبه‌رو می‌شود.
پول کی‌روش را خودتان بدهید!
مربیان و بازیکنان تیم‌ملی به شدید‌ترین شکل ممکن از دریافت‌نشدن پاداش‌های مربوط به جام‌جهانی اعتراض کرده‌اند. تنها پاداشی که آنها دریافت کردند همان پول قابل توجهی است که وزیر ورزش در روسیه به آنها به خاطر درخشش در جام‌جهانی پرداخت کرد. جالب اینجاست وزیر قول داده نزدیک به 2‌میلیارد از قرارداد کی‌روش را خودش بپردازد و از دولت هم برای آماده‌سازی تیم‌ملی 2.5‌میلیون دلار کمک برای فدراسیون بگیرد. وزیر که حالا با بی‌توجهی مدیران فوتبالی به کمک‌هایش روبه‌رو شده، فقط کافی است به تاج بگوید که خودش پول کی‌روش و آماده‌سازی تیم‌ملی را پرداخت کند. همچنین برای برگزاری اردوی‌های برون‌مرزی‌، دعوت از ناظران مختلف فیفا و AFC برگزاری کلاس‌های آموزشی با مدرسان بین‌المللی و... فدراسیون فوتبال نیاز جدی به مجوز شورای برون‌مرزی وزارت ورزش دارد. بدون مجوز آنها هیچ کاری نمی‌توانند انجام بدهند.
بودجه بی‌بودجه!
مدیران فدراسیون فوتبال که به فیفا و AFC اطلاع داد‌ه‌اند با تصویب قانون داخلی برخلاف اساسنامه‌شان که غیردولتی هستند، برای استعفاکردن تحت فشار قرار گرفته‌اند،‌ در همین ‌سال گذشته نزدیک به 10‌میلیارد تومان از دولت با هماهنگی وزارت ورزش بودجه گرفتند. دولت هر ‌سال پول قابل توجهی به فوتبال کمک می‌کند و وزارت ورزش هم سالانه پول زیادی به حساب فدراسیون فوتبال واریز می‌کند. حالا در نظر بگیرید وزارت ورزش به فیفا اعلام کند که چنین پول‌های هنگفتی به فدراسیونی که می‌گوید استقلال کامل دارد، پرداخت کرده است. وزارت ورزش به راحتی می‌تواند با گروکشی از مصاحبه‌های مدیران فدراسیون بگوید که پول‌ها را برگردانند و از حالا به بعد دیگر ریالی به فدراسیون پرداختی نداشته باشد.


تعداد بازدید :  424