شماره ۱۵۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
پدربزرگ به «شهروند» می‌گوید به رأی کارشناسان اعتراض داریم
چرا کودک 4 ساله در دیگ قورمه سبزی جان داد؟

شهروند|  رسیدگی به پرونده مرگ تلخ آرین همچنان ادامه دارد. پسربچه 4 ساله‌ای که در آخرین روزهای ‌سال 96 داخل دیگ قورمه‌سبزی افتاد و بعد از چند روز در اثر سوختگی در بیمارستان جان سپرد. کارشناسان دادگستری پدر و مادر این کودک را به یک اندازه در این حادثه مقصر اعلام کرده‌اند. رأیی که البته خانواده مادری آرین به آن اعتراض دارند. پدربزرگ آرین کسی که ابتدا خودش به‌عنوان مقصر این حادثه شناخته شده بود، به حکم جدید هیأت سه نفره کارشناسان دادگستری هم اعتراض دارد. او که صاحب شعبه شرقی یکی از معروف‌ترین تهیه غذاهای پایتخت است، اعتقاد دارد در این حادثه هیچ‌کس مقصر نیست، نه دخترش که مادر آرین بوده و کارشناسان دادگستری او را به دلیل بی‌احتیاطی به میزان 50‌درصد مقصر شناخته‌اند و نه پدر آرین که داماد سابقش بوده و این هیأت او را هم به دلیل بی‌مبالاتی به میزان 50‌درصد مقصر مرگ آرین تشخیص داده‌اند.    
پس از مرگ آرین در بیمارستان سوانح سوختگی این پرونده به دادسرای جنایی تهران ارجاع داده شد و بازپرس شعبه ششم این دادسرا کار رسیدگی به این پرونده را آغاز کرد. سرپرستی این  کودک برعهده پدر آرین بود، اما آن روز آرین همراه مادرش بود که در آشپزخانه تهیه غذای پدربزرگش دچار این حادثه شد. درواقع پدربزرگ آرین صاحب یکی از آشپزخانه‌های معروف‌ترین تهیه غذاهای پایتخت است و این پسربچه 4 ساله هم همان‌جا دچار این حادثه شد، همین موضوع هم باعث شد تا پدربزرگ این کودک به‌عنوان مقصر نخست مرگ آرین معرفی شود. اما حالا پس از چندماه در تازه‌ترین اتفاق، کمیسیون سه نفره کارشناسان دادگستری پدر و مادر آرین را به یک اندازه در مرگ این کودک مقصر شناختند.
26 اسفند ماه ‌سال 96 بود که آرین با بدنی سوخته به بیمارستان شهید مطهری تهران منتقل شد. این کودک با بیش از 60‌درصد سوختگی در این مرکز درمانی بستری شد. اما همان شب هم کادر درمانی به مادر و همراهان دیگر این کودک اعلام کردند که زیاد نباید به زنده ماندن او امیدوار باشند. همین هم شد و چند روز بعد آرین به دلیل سوختگی وسیع روی تخت بیمارستان جان سپرد. خبر مرگ این کودک به کلانتری ۱۴۵ ونک اعلام شد و آنها نیز موضوع را به بازپرس کشیک قتل تهران اعلام کردند. بازپرس مدیرروستا در همان ابتدا دستور تحقیقات اولیه را صادر کرد. تیم جنایی و کارآگاهان اداره آگاهی در همان بررسی‌های اولیه پی بردند که پدر و مادر آرین چند ماه قبل از این حادثه از هم جدا شده‌اند و دادگاه سرپرستی او را به پدرش واگذار کرده است، اما پدر و مادر این کودک با هم توافق کرده بودند که آرین آخر هفته‌ها را با مادرش باشد. اما این حادثه شنبه اتفاق افتاده بود. ماموران در ادامه بررسی‌ها از محل حادثه متوجه شدند که این کودک  در آشپزخانه تهیه غذای پدربزرگش حوالی فلکه دوم تهرانپارس دچار این حادثه شده است. جایی که آن حادثه برای آرین پیش آمده بود، درواقع شعبه شرق یکی از مراکز تهیه غذای معروف تهران بود که مدیریت آن بر عهده پدربزرگ (پدرمادری) قرار داشت. همین شد تا پدربزرگ آرین به‌عنوان متهم نخست مرگ این پسربچه به دادسرا احضار شود. پدربزرگ آرین در اظهاراتش به بازپرس مدیرروستا گفت: «من زمان حادثه در آشپزخانه نبودم. پسرم تلفنی ماجرا را تعریف کرد و من هم بلافاصله خودم را به بیمارستان سوانح سوختگی رساندم. آرین با مادرش یعنی دخترم بود که دیگ را ندیده و از پشت داخل آن افتاده است.»
فاطمه مادر آرین هم در اظهاراتش گفت: «آرین گشنه‌اش بود، من او را به آشپزخانه بردم تا برایش غذا آماده کنم. او را روی یک صندلی نشاندم و تاکید کردم که همان جا باشد تا من برایش غذا آماده کنم. ناگهان دیدم که عقب‌عقب به سمت دیگ خورشت می‌رود، تا آمدم او را از خطر آگاه کنم، از پشت به داخل دیگ قورمه‌سبزی افتاد. من به کمک برادرم او را بیرون آوردیم، سریع لباس‌هایش از درآوردیم و به یک درمانگاه نزدیک بردیم. اما آنها گفتند که سوختگی پسرم زیاد است و باید به یک بیمارستان مجهز منتقل شود. بعد هم اورژانس آمد و او را به بیمارستان شهید مطهری برد.»
اما این‌که چرا آرین آن روز برخلاف همیشه با مادرش بود هم یکی دیگر از سوالات این پرونده بود که مادر آرین در توضیح آن به بازپرس پرونده گفت: «من و مهدی با هم توافق کرده بودیم که آرین آخرهفته‌ها با من باشد. جمعه‌ها آخرشب هم او را به پدرش تحویل می‌دادیم. اما آن روز یعنی جمعه شب مهدی تماس گرفت و خواست آرین یک روز دیگر هم با من باشد. او به من گفت که کاری برایش پیش آمده و نمی‌تواند از آرین نگهداری کند، به همین دلیل هم آرین آن شب با من بود.»
کارشناس رسمی دادگستری پدربزرگ آرین را به‌عنوان صاحب آشپزخانه به‌عنوان متهم این حادثه شناخت. اما او به این حکم اعتراض کرد. پدربزرگ آرین درخواست بررسی مجدد داد و این‌بار هیأت سه نفره کارشناسان دادگستری وارد عمل شدند. این هیأت پس از بررسی‌های کامل از محل حادثه و دیگر محتویات پرونده این‌بار مادر و پدر آرین را به یک اندازه در مرگ این کودک 4ساله مقصر تشخیص دادند. این هیأت سه نفره بی‌مبالاتی پدر برای ادامه حضور فرزندش با همسر سابقش را دلیلی برای تقصیر 50‌درصدی این پدر 36 ساله می‌دانند. از سوی دیگر مادر آرین هم به دلیل بی‌توجهی و تنها گذاشتن کودک در محیط خطرناک آشپزخانه به میزان 50‌درصد مقصر شناخته شده است.
با این وجود، هنوز پدربزرگ آرین به این رأی هم اعتراض دارد. او در گفت‌وگویی کوتاهی با «شهروند» از رأی هیأت سه نفره ابراز شگفتی کرد و دراین‌باره گفت: «من از مرگ تلخ نوه‌ام خیلی ناراحت هستم. چند بار خواب او را دیده‌ام. از آن روز به بعد دل و دماغ کارکردن ندارم. از آشپزخانه‌ام بدم آمده. در این حادثه شاید دخترم مقصر باشد، او هم مادر است. هیچ مادری راضی به ناراحتی فرزندش نیست. دخترم حالش خیلی بد است. عذاب‌وجدان دارد. داماد سابقم هم در این حادثه تقصیری نداشته. او هم پدر است و من حال او را درک می‌کنم. ما به این رأی هم اعتراض داریم و با هماهنگی با وکیل‌مان در موعد مقرر به این حکم اعتراض می‌کنیم.» 


تعداد بازدید :  669