شماره ۱۵۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
مراجع قانونی بر سر مهلت قانونی برکناری مسئولان بازنشسته اختلاف نظر پیدا کرده‌اند
بالاخره بازنشسته‌ها کی می‌روند؟
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور: ۱۵ آذر ماه آخرین روزی است که بازنشستگان جهت ترک پست خود فرصت دارند

اخبار و نقل‌قول‌های مربوط به مصوبه مجلس درباره منع بکارگیری بازنشسته‌ها را که مرور کنیم، می‌بینیم براساس حرف‌هایی که مسئولان مختلف از حدود دو ماه پیش زده‌اند، همین حالا هم کمی از مهلت رفتن مسئولان بازنشسته گذشته است.
 روز دهم آبان ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور خبر از مهلت 10 روزه مدیران بازنشسته‌ها داد و گفت: «بخشی از بازنشستگان به کارگرفته شده در دستگاه‌ها باید تا ۱۰ روز آینده ترک پست کنند.» طبق حرف‌های او مهلت رفتنی‌ها چهار روز پیش به پایان رسیده است. یکی دیگر از تاریخ‌هایی که درباره زمان رفتن بازنشسته‌ها اعلام شد، از سوی شورای نگهبان بود، روز 23 شهریور هم عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نظر این شورا را درباره مصوبه مجلس اعلام کرد و گفت: «طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که در جلسه ششم شهریور ماه جاری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، در جلسه 21 شهریور جاری شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد، بنابراین بازنشسته‌ها دو ماه فرصت دارند که جایگزین شوند.»
طبق این گفته هم دیروز این مهلت دو ماهه به پایان رسیده است، با این وجود رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور که سمتش برای اظهارنظر درباره زمان قطعی رفتن مدیران بازنشسته مناسب‌تر به نظر می‌رسد،‌ تاریخ دیگری را اعلام می‌کند که البته چندان هم دور نیست. جمشید انصاری 26 آبان ماه را پایان مهلت قانونی برای بازشسته‌ها می‌داند و می‌گوید: «210 نفری که مشمول اصلاحیه این قانون هستند، باید تا 26 آبان ماه بروند و دستگاه‌های دولتی هم تا همین تاریخ زمان دارند که نسبت به تعیین تکلیف و انتصاب افراد جایگزین اقدام کنند.»
اگر بخواهیم به حرف‌های انصاری استناد کنیم، سه روز بیشتر از مهلت مشمولان قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها نمانده، اما دیروز یک اظهارنظر دیگر هم در این مورد شنیده شد.
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور که قبلا 20 آبان را به‌عنوان تاریخ نهایی اعلام کرده بود، دیروز با اشاره به اختلافات پیش آمده در تفسیر زمان اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: «آخرین روزی که بازنشستگان برای ترک خدمت فرصت دارند
 ۱۵ آذر است.»
 او در توضیح این اختلاف نظر هم گفت: «۳۱شهریور این قانون در روزنامه رسمی درج شده و طبق قانون ۱۵ روز بعد یعنی ۱۵مهر قابلیت اجرا دارد. اما این قانون یک فرجه دو ماهه را تعیین کرده است که با این احتساب ۱۵ آذر قابل اجرا خواهد بود. اختلافاتی بین مسئولان اجرایی و ما در رابطه با زمان ابلاغ قانون وجود داشت، به‌طوری که آنها معتقدند ملاک تاریخ ۲۶شهریور یعنی زمان ابلاغ به سازمان استخدامی است. در این‌جا تفسیر به نفع ذینفع است، بنابراین ۱۵ آذر ماه آخرین روزی است که بازنشستگان جهت ترک پست خود فرصت دارند.»
این خبر احتمالا برای مدیرانی که طی دو ماه گذشته برای ماندن روی صندلی‌هایشان به انواع راه‌های قانونی متوسل شدند، خبر خوبی است، چون می‌تواند فرجه‌ای نزدیک به 20 روزه برای ادامه تلاش آنها فراهم کند، به مسئولان هم این امکان را می‌دهد که زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد موارد خاص مثل مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال داشته باشند. تا این لحظه بیشتر مدیران اسم‌ورسم‌دار مشمول این قانون در سمت خودشان باقی مانده‌اند و به گفته سراج اگر 15 آذرماه برسد و آنها کماکان همانجا باشند، به دادگاه معرفی خواهند شد.


تعداد بازدید :  556