شماره ۱۵۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
وزارت بهداشت هشدار داد:
رگ‌گیران حواسشان را جمع کنند

علیرضا عسگری، مدیرکل دفتر نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت درباره برخی افراد که با عنوان رگ‌گیر یا عناوین مشابه در مراکز بدون نام و نشان و زیرزمینی فعالیت می‌کنند، گفته:   «این افراد متخلف هستند، صلاحیت این کار را ندارند، در امور درمان مداخله و از سادگی مردم سوءاستفاده می‌کنند.»
اگر شما اهل طب سنتی و درمان‌های غیرشیمیایی نباشید، احتمالا با شنیدن این حرف‌ها فکر می‌کنید که منظور مدیرکل دفتر نظارت بر امور درمان از افراد «رگ‌گیر» کسانی است که در درمانگاه‌ها رگ بیمار را برای تزریق سرم پیدا می‌کنند یا همان «تزریقاتچی» خودمان، اما منظور عسگری و کسانی که با طب سنتی سروکار داشته‌اند از رگ‌گیرها چیز دیگری است. طبق آموزه‌های طب سنتی تجمع رسوبات و سموم بدن در شريان‌ها باعث  بروز بعضی از بيماري‌ها در عملكرد دستگاه‌هاي دروني بدن مي‌شود و رگ‌گیری یا همان غمز یکی از راه‌های خارج کردن این سموم است. از قضا تفاوت آن با کارهایی مانند حجامت این است که با مسائل حساس‌تر مثل دیسک کمر، دیسک گردن، گرفتگی‌های عروق و... سروکار دارد و در صورتی که در حین انجام آن مشکلی به وجود بیاید، احتمالا بیمار همزمان از شر دیسک و خود کمر و گردن راحت می‌شود. گویا میزان شکایت‌هایی که بعد از بروز عواقب رگ‌گیری به وزارت بهداشت رسیده باعث شده مدیرکل دفتر نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت واکنش نشان بدهد و بگوید: «برخی افراد که با عنوان رگ‌گیر یا عناوین مشابه در مراکز بدون نام و نشان و زیرزمینی فعالیت می‌کنند، متخلف هستند، صلاحیت این کار را ندارند، در امور درمان مداخله و از سادگی مردم سوءاستفاده می‌کنند، درحال حاضر طب سنتی نیز مسیر احراز صلاحیت خاص خودش را دارد و هر شخصی نمی‌تواند ادعای طب سنتی یا طب ایرانی کرده و در امور درمان مداخله کند. وقتی جان انسان در میان است، نباید به هر فردی به علت زیاده‌خواهی اجازه مداخله در امور درمانی داد و با این افراد برخورد می‌شود.»
اگر درباره رگ‌گیری سرچ کنید، می‌بینید که خیلی از مراکز ماساژ هم این کار را می‌کنند و از فوایدش برای مراجعه‌کننده‌ها توضیح  می‌دهند.
عسگری درباره فعالیت آنها هم هشدار داده و گفته: «مراکز ماساژ که از عنوان «درمانی» استفاده می‌کنند، مشمول حوزه درمان کشور می‌شوند. این مراکز بیمارستانی و درمانگاهی در قالب خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی هستند که مجوز و مسئول فنی متناسب با این رشته‌ها را دارند، اما اگر هر فعالیتی غیر از این موارد باشد و مراحل قانونی آن طی نشده باشد، تخلف بوده و مشمول عدم احراز صلاحیت حرفه‌ای است و مداخله در امور پزشکی
 محسوب می‌شود.»

 


تعداد بازدید :  648