شماره ۱۵۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
رسانه‌های داخلی به شکلی گسترده به انتخاب شهردار جدید پرداختند
بیرون آمدن یک شهردار غیرسیاسی از یک شورای سیاسی

شهروند| درحالی‌که اکثر پیش‌بینی‌ها بر انتخاب «عباس آخوندی» به‌عنوان شهردار جدید پایتخت پهلو می‌زد، ناگهان ورق برگشت و «پیروز حناچی» راهی ساختمان بهشت شد. واکنش رسانه‌های داخلی نیز به مسأله انتخاب شهردار جدید تهران جالب توجه بود. بیشتر روزنامه‌های منتسب به جریان اصلاحات موضوع سیاسی‌کاری درون شورا و فراکسیون‌سازی این نهاد را مورد انتقاد قرار دادند. فرآیندی که گویا در انتخاب «پیروز حناچی» اثرگذار بوده است. روزنامه‌های جریان اصولگرا نیز از انتخاب حناچی ابراز رضایت داشتند. کیهان کاملا مشی میانه را اتخاذ کرده بود و وطن‌امروز نیز انتخاب‌نشدن آخوندی را برجسته کرده بود. در ادامه واکنش‌های روزنامه‌ها در مورد پیروز حناچی را می‌خوانید.  
کار به جای سیاست
«روزنامه کیهان» که پیش از این مواضع تندی را علیه دو شهردار قبلی اتخاذ کرده بود، در مورد انتخاب پیروز حناچی رویه معتدلی را پیش گرفت و البته نتوانسته که خوشحالی خود را از انتخاب‌نشدن «عباس آخوندی» پنهان کند. این روزنامه به طعنه آورده که «شورای شهر تهران معاون آخوندی را ترجیح داد.» کیهان در ادامه مسأله «کار به جای سیاست» را به‌عنوان یکی از انتظارات مهم مردم پایتخت مطرح کرده است. دوری از سیاست و میانه‌روی ازجمله دلایلی بوده که موجب استقبال کیهان از انتخاب حناچی شده است.
به سمت حناچی
روزنامه «آرمان امروز» نیز عکس یک خود را به «پیروز حناچی» اختصاص داد. از محتوای گزارش و یادداشت‌هایی که این روزنامه برای موضوع انتخاب شهردار جدید تدارک‌دیده چنین برمی‌آید که جهت‌گیری این رسانه اصلاح‌طلب به سمت حناچی بوده است. آرمان در ادامه به چالش‌های پیش‌روی شهردار جدید پرداخته و در این راستا و از قول کارشناسی آورده که با توجه به این‌که مجموعه عوامل شورای شهر و رأس شهرداری را اصلاح‌طلبان دست گرفته‌اند، همین می‌تواند در رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی کمک حال جریان سیاسی غالب در این نهاد باشد.
مخالف ایده بلندمرتبه‌سازی
روزنامه «جهان صنعت» نیز با مشی اصلاح‌طلبانه به انتخاب شهردار جدید واکنش نشان داده است. این روزنامه در گزارش خودش با عنوان «دولت پشت دروازه‌های شهرداری»، موضوع شهردارنشدن آخوندی را برجسته کرده است. این روزنامه همچنین واکنش تند حناچی به سیاست‌ دولت مبنی‌بر صدور مجور بلندمرتبه‌سازی در بافت‌های فرسوده را یادآوری
کرده است.
رأی ناپلئونی
روزنامه «شرق» نیز عکس صفحه نخست خود را به «پیروز حناچی» اختصاص داده و پیروزی محسوس یک رأی را نیز مطرح کرده و از آن به «رأی ناپلئونی» تعبیر کرده است. این روزنامه ماجرای پیروزی نزدیک حناچی را حاصل رأی لحظه آخری یکی از اعضا دانسته است. شرق انتخاب حناچی را محصول اختلاف‌افکنی بین اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تفسیر کرده است.
اختلاف حزبی
روزنامه «هفت صبح» موضوع انتخاب شهردار جدید را در صفحه نخست خود آورده و با تیتر «چرخش نفسگیر در انتخاب شهردار» به مسأله سیاسی‌کاری در انتخاب شهردار اشاره کرده است. این روزنامه اختلاف بین سه حزب اتحاد ملت، اعتماد ملی و کارگزاران را در انتخاب حناچی اثرگذار دانسته و در این مورد نوشته که علی اعطا و الهام فخاری دو گزینه نزدیک به اتحاد ملت با پشت پا زدن به آرمان‌های حزبی رأی خود را به حناچی داده‌اند.
موانع شهردار
روزنامه «جام‌جم» نیز با تیتر «تهران سامان می‌گیرد؟» به موضوع انتخاب شهردار پرداخته است. جام‌جم ترافیک، آلودگی هوا، تراکم‌فروشی، مدیریت مصرف سوخت و حمل‌ونقل عمومی را ازجمله موانع و مشکلاتی برشمرده که در میانه آمدوشدهای سیاسی در مدیریت شهری همچنان بدون این‌که تدبیری برای آنها اندیشیده شود، پابرجا مانده است.
رأی حزبی اثرگذار
روزنامه «ایران» نیز در گزارشی به فرآیند انتخابات درون شورا برای انتخاب شهردار جدید پرداخته و رأی کارگزارانی‌ها و اعتماد ملی را در پیروزی محسوس حناچی اثرگذار توصیف کرده است. این روزنامه همچنین گفت‌وگویی با خود حناچی انجام داده و بدهی 56‌هزار میلیاردی را به‌عنوان بحران مالی این نهاد به شهردار جدید دیکته کرده است.
انتقاد از فراکسیون‌سازی
روزنامه «سازندگی» ارگان کارگزارانی‌ها هم به صورتی جدی به موضوع انتخاب شهردار جدید تهران پرداخته است. سازندگی بحث اختلاف یک رأی را به نشانه ناخرسندی از انتخاب حناچی برجسته کرده است. سازندگی از قول شهربانو امانی که خود نیز عضو شورای شهر است، از پدیده فراکسیون‌سازی درون شورا انتقاد کرده است.
سیاسی‌کاری شورا
روزنامه «اعتماد» نیز به شکلی مفصل صفحه اجتماعی خود را به موضوع انتخاب شهردار اختصاص داده است. اعتماد نیز به ماجرای سیاسی‌کاری درون شورا و اثرگذاری آن در انتخاب حناچی مانور داده است.
تاثیر رأی خاکستری
روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز عکس نخست خودش را به «پیروز حناچی» اختصاص داد. این روزنامه آرای خاکستری را در انتخاب حناچی به‌عنوان شهردار جدید اثرگذار
دانسته است.
انتظار شهری برای زندگی
روزنامه «همشهری» ارگان خود شهرداری نیز عکس صفحه نخست خود را به پیروز حناچی اختصاص داد. همشهری با برجسته کردن دانش و تخصص حناچی در زمینه شهری این انتظار را مطرح کرده که در فرصت باقی مانده شهردار جدید تهران را به شهری برای زندگی
 تبدیل کند.

 


تعداد بازدید :  289