شماره ۴۳۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
حاشیه‌نگاری «شهروند» از برگزاری لیگ جهانی کشتی در جویبار
ایران، پایه‌گذار حرکتی نو در ورزش جهان

شهروند| برگزاری لیگ جهانی کشتی، ایده‌ای بود که از سوی فدراسیون کشتی کشورمان به اتحادیه جهانی کشتی ارایه شد و مورد موافقت قرار گرفت تا این‌که ایران بتواند پایه‌گذار این رقابت‌ها باشد. اولین دوره این مسابقات نیز طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در شهر جویبار برگزار شد. میزبانی این رقابت‌ها نکات مثبت و منفی برای ایران در برداشت که البته با توجه به انجام مسابقات برای نخستین بار می‌توان در کل مثبت به این اتفاق نگاه کرد.
11 تیم خارجی در غیاب بزرگان
با این‌که قرار بود تمام تیم‌های بزرگ جهان کشتی نمایندگانی را در این دوره از رقابت‌ها داشته باشند اما در روزهای نزدیک به این مسابقات چند تیم نظیر روسیه، گرجستان، اوکراین و... از حضورشان سر باز زدند. با این حال در این دوره از رقابت‌ها 11 تیم خارجی از کشورهای آذربایجان، آمریکا، ترکیه، کوبا، مغولستان، قرقیزستان، چین، سوریه، افغانستان، بنگلادش و بروندی حضور داشتند و در کنار 5 تیم از کشورمان به نام‌های بیمه رازی و شهدای جویبار، گاز مازندران، شورای شهر کرج و کفایتی مشهد در 4 گروه رقابت کردند.
نمره قبولی جویبار در میزبانی
با این‌که خیلی از کارشناسان تصور می‌کردند تصمیم فدراسیون در اعطای میزبانی به شهر جویبار اشتباه باشد و این شهر با توجه به وسعت کمی که دارد، نتواند میزبانی آبرومندی را از این رقابت‌ها داشته باشد اما به نظر شهری که قهرمانان زیادی به کشتی کشورمان تحویل داده، نمره قبولی از میزبانی اولین دوره لیگ جهانی کشتی آزاد گرفت. یک مجموعه توریستی به نام مرضیه با امکاناتی نسبتا مناسب میزبان تیم‌های خارجی بود. همچنین مجموعه‌ای دیگر به نام ادهم از عوامل اجرایی و خبرنگاران میزبانی می‌کرد که تقریبا تمام افراد از وضع اسکان خود رضایت داشتند. تنها نقطه ضعف میزبانی جویبار برگزاری رقابت‌ها در سالنی با ظرفیت محدود بود که باعث شد مسئولان به مردم مازندران توصیه کنند تا مسابقات را طریق شبکه استانی نظاره کنند. برگزاری قابل قبول این رقابت‌ها که با حضور چهره‌هایی همچون بهداد سلیمی و کیومرث ‌هاشمی برگزار شد، باعث شد تا میزبانی ‌سال آینده نیز به ایران سپرده شود.
خادم: قدرت‌های کشتی جهان  
دوست ندارند اثرگذار باشیم
رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی در رابطه با برگزاری این رقابت‌ها می‌گوید: «با توجه به این‌که اولین دوره برگزار می‌شد خیلی از فدراسیون‌های ملی گمان نمی‌کردند که الگوی لیگ جهانی درخصوص لیگ کشتی اجرا شود اما با لطف خدا و پیگیری‌های صورت‌گرفته این اتفاق رخ داد. شاید خیلی از رقبای ما تمایل نداشته باشند که ایران اثرگذاری بیشتری در کشتی جهان داشته باشد و شاید یکی از دلایل عدم حضورشان همین موضوع باشد، اما این شروع، خیلی از کشورها را مجبور می‌کند تا در دوره‌های بعد با جدیت بیشتری حضور در لیگ جهانی کشتی را پیگیری کنند.»
قهرمانی نماینده    میزبان
تیم‌های چین، آمریکا، بیمه رازی و شوراي شهر کرج 4 تیم پایانی این رقابت‌ها بعد از چند دور رقابت در مرحله گروهی شناخته شدند. بیمه رازی و نماینده آمریکا با شکست حریفان خود به فینال رسیدند اما درنهایت این بیمه رازی بود که به‌عنوان نماینده شهر جویبار توانست در فینال نیز 6 بر 2 از سد حریفش بگذرد و به قهرمانی مسابقات دست پیدا کند.


تعداد بازدید :  215