شماره ۴۳۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
روي خط خبر

انتقاد رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: دانش‌آموزان زاهدان و بلوچستان «شپش» دارند
شهروند| دانش‌آموزان شهر زاهدان و بلوچستان شپش دارند. این را رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در انتقاد به کمبود نیروی وزارت بهداشت در مناطق دور افتاده و محروم اعلام می‌کند. او در توضیح بیشتر به فارس می‌گوید: «من در منطقه محرومی هستم و اطلاعاتی دارم که حکایت از وجود شپش در میان دانش‌آموزان مدارس حاشیه شهر زاهدان و در بلوچستان دارد.» حسینعلی شهریاری که نماینده زاهدان نیز است، درباره بازدید از مدارس این شهرها، ادامه می‌دهد: «مرکز بهداشت استان سیستان‌وبلوچستان از مدارس این مناطق بازدید دارد و تا جایی که بتوانند به این موضوع کمک می‌کنند.» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کمبود پرسنل در وزارت بهداشت را یکی از دلایل بی‌توجهی به مشکلات این مناطق می‌داند. «دولت مدعی کوچک شدن است، درحالی‌که ما شاهد بزرگ‌تر شدن ساختار دولت هستیم، از یک طرف برخی دستگاه‌ها نیروی مازاد دارند و در مقابل سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگری هستند که کمبود نیرو و پرسنل دارند، درست مانند وزارت بهداشت که 80‌هزار نیرو کم دارد.» او ادامه می‌دهد: «با وجود کمبود نیرو در وزارتخانه‌ای مانند بهداشت، دولت مجوز استخدام نمی‌دهد، نه‌تنها به وزارت بهداشت که به هیچ سازمان و وزارتخانه دولتی دیگر. مجلس هم نمی‌تواند کاری کند، به همین خاطر مشکلات سر جای خود باقی می‌مانند.»

کاهش 18‌درصدی شهریه‌های دانشگاه آزاد در‌ سال آینده
شهروند| معاون پارلمانی دانشگاه آزاد از تلاش این دانشگاه برای کاهش فشار شهریه بر دانشجویانش خبر داد و گفت: روی آوردن دانشگاه به انجام فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان در ‌سال‌جاری کاهش 12‌درصدی شهریه را برای دانشجویان به ارمغان داشته است. علی عسگری در گفت‌وگو با خانه ملت، از تلاش دانشگاه آزاد اسلامی برای کاهش فشار شهریه بر دانشجویان و همچنین همسو شدن در تعیین نرخ شهریه‌ها با دانشگاه‌های غیردولتی خبر داد و گفت: این دانشگاه در تلاش برای کاهش هرساله 12‌درصد شهریه جهت رفاه حال دانشجویان است. او ادامه داد: از طریق اقتصاد دانش‌بنیان و کارهای اقتصادی علمی و متناسب با شأن و شرایط دانشگاه به همه روسای دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که هرسال درآمد دانشگاه را باید 12‌درصد نسبت به‌ سال گذشته از محل شهریه‌ها معطوف به کارهای اقتصادی متناسب با تولید علم و تجاری‌سازی آن کنند. عسگری با بیان این‌که امسال کاهش 12‌درصدی شهریه در بودجه دانشگاه دیده شده است، گفت: ‌سال آینده طبق برنامه و بخشنامه بودجه که در دست تنظیم است رقم کاهش شهریه دانشجویان به 18‌درصد خواهد رسید. او افزود: در مدت 4‌سال 40‌درصد از وابستگی دانشگاه از نظر درآمد و هزینه به شهریه دانشجویان کاهش خواهد یافت که این خبر خوبی برای تمامی دانشجویان است. عسگری با تأکید بر این‌که در حال حاضر بیش از 90‌درصد درآمد دانشگاه از شهریه دانشجویان حاصل می‌شود، افزود: این میزان با استاندارد روز دانشگاه‌های غیردولتی سازگاری ندارد اما چون رویه ای بوده که از گذشته وجود داشته و ما نیز به ناچار باید ادامه می‌دادیم.

معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت: 35‌درصد ایرانیان در 40 سالگی مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند
ایسنا| 35‌درصد ایرانیان در 40سالگی مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند. معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت، در توضیح بیشتر از افزایش امید به زندگی از 52‌سال به 73.5‌سال خبر داد و گفت: «سالانه 170‌هزار ایرانی در اثر سکته‌های قلبی و مغزی جانشان را از دست می‌دهند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف بالای نمک از علت‌های اصلی سکته قلبی است.» رضا ملک‌زاده در ادامه به عادت‌های غذایی نامطلوبی که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر است اشاره کرد و افزود: «میزان مصرف نمک در دنیا به‌طور متوسط 4 گرم و در ایران بین 9 تا 11 گرم است و حدود 50‌درصد مردم ایران با رسیدن به سن 55سالگی دچار فشارخون هستند.» به گفته معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت کاهش نمک و نیترات در محصولات غذایی عامل مهمی در کاهش‌ درصد بالایی از این بیماری‌هاست.


تعداد بازدید :  244