شماره ۴۳۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

در دیدار طیب‌نیا با اردوغان ابلاغ شد
دعوت روحانی از رئیس‌جمهوری تركیه
وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه سفیر کشورمان در آنکارا با رئیس‌جمهوری ترکیه
 دیدار کردند.
 به گزارش ایلنا، علیرضا بیکدلی سفیر کشورمان در ترکیه در صفحه فیس‌بوکش نوشت: به اتفاق آقای دکتر طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در استانبول در حاشیه اجلاس کومسک با آقای اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار کردیم. در این دیدار دعوتنامه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از رئیس‌جمهوری ترکیه تحویل ایشان و در مورد همکاری‌های اقتصادی صحبت شد.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران
رفتار ایران با پناهندگان باید الگوی دیگر کشورها باشد
نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران گفت: رفتار و کمک‌های ایران نسبت به پناهندگان باید الگوی کشورهای دیگر قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، سیوانکا دانا پالا روز پنجشنبه در دومین همایش بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی پناهندگان کشور افغانستان در مجتمع یاوران مهدی(عج) گفت: کمک‌هایی که در کشور ایران نسبت به پناهندگان صورت گرفته، می‌تواند به‌عنوان مدل در مناطق دیگر جهان استفاده شود. وی افزود: اکنون نیز می‌خواهند در کشور مالزی این مدل را پیاده کنند؛ این نمونه مثال‌زدنی به سبب ابتکاراتی است که از سوی ایران درباره پناهندگان صورت گرفته است. وی ادامه داد: نباید رفتار تعداد محدودی که قانون را زیر پا می‌گذارند به تمام افراد منطبق شود؛ هیچ فردی حق ندارد به قانون‌شکنی بپردازد؛ در ایران وقتی دیدم چگونه افراد دارای همزیستی مسالمت‌آمیز هستند تحت‌تأثیر قرار گرفتم و این میهمان‌نوازی در فرهنگ ایرانی‌ها ذاتی است.

آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران پول بیشتری می‌خواهد
آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌گوید برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و بازرسی‌های منظم بازرسان آژانس از ایران، منابع مالی بیشتری نسبت به گذشته لازم دارد.
به گزارش رویترز در پی توافق هسته‌ای ژنو بین ایران و گروه 1+5 در نوامبر‌ سال 2013 ایران و گروه 1+5 توافق کردند بازرسی‌های آژانس از روند برنامه‌های هسته‌ای ایران افزایش یابد.
با تمدید 7ماهه توافق ژنو در مذاکرات اخیر وین، آژانس می‌گوید منابع مالی بازرسی‌ها باید از سوی کشورهای عضو تأمین شود. براساس اعلام آژانس پیشتر بازرسی‌ها از سایت‌های هسته‌ای نطنز و فردو ایران به صورت هفتگی بود اما اکنون این بازرسی‌ها روزانه شده است. آژانس رقم دقیق نیاز مالی خود را اعلام نکرده است اما در اوایل ‌سال‌جاری میلادی و پس از توافق ژنو، آژانس اعلام کرده بود 6.5‌میلیون یورو برای بازرسی‌های ویژه در قالب توافق ژنو از تأسیسات هسته‌ای ایران نیاز دارد. دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند به دلیل اهمیت بالای سیاسی گفت‌وگوهای ایران و 1+5، تأمین مالی نیازهای آژانس مشکلی برای کشورهای عضو ندارد.

تحلیل اکونومیست از مذاکرات هسته‌ای وین
آمریکا و ایران به هیچ‌وجه خواهان شکست مذاکرات نیستند
 پایگاه اکونومیست روز چهارشنبه در گزارشی از عدم‌توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 افسوس خورد.
به گزارش فارس، پایگاه انگلیسی اکونومیست در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشت: «در پایان، این (مذاکرات) یک نا امیدی بزرگ بود. یک ضرب‌الاجل دیگر برای توافق درباره محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، از دست رفت.» در ادامه گزارش این پایگاه آمده است: «هیچ‌یک از طرفین آمریکایی یا ایرانی خواهان شکست مذاکرات نیستند چرا که خطر تشدید تنش در زمانی که خاورمیانه با آشوب مواجه است، وجود دارد. هر دوطرف مدعی پیشرفت در مذاکرات هستند اما همان‌طور که جان کری گفته «این مذاکرات چون ما تصمیم به تمدید آن گرفتیم، ناگهان راحت نخواهد شد.» اکونومیست تصریح می‌کند: «تمدید (براساس محتوای توافق ژنو) برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نگه داشته و این کشور تنها توان غنی‌سازی 5‌درصدی دارد اما خطر برای مذاکرات آن است که تمدید، به مخالفان توافق زمان برای تجهیز و بسیج نیرو جهت مخالفت با هرگونه توافقی خواهد داد همان‌طور که نتانیاهو گفته «عدم‌توافق، بهتر از توافق بد است». انتقاد و افسوس اکونومیست از بابت «از دست رفتن» توافق نهایی در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های مستقل بین‌المللی، زیاده‌خواهی‌های طرف غربی به‌ویژه آمریکا از ایران در مذاکرات را عامل عدم‌توافق نهایی هسته‌ای عنوان کرده‌اند تا جایی که «گرت پورتر» نویسنده مطرح آمریکایی کتاب «دیپلماسی مبتنی بر زور»، دولت اوباما را عامل شکست مذاکرات وین خوانده است.


تعداد بازدید :  247