شماره ۴۳۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
شکست داعش از ارتش عراق در الرمادی

ارتش عراق در روز‌های گذشته موفق شد حمله سنگین داعش به الرمادی را دفع کند و شبه‌نظامیان را عقب بنشاند. رمادی از تنها شهر‌های استان الانبار است که همچنان تحت کنترل دولت بغداد قرار دارد. داعش که هزاران کیلومتر از خاک عراق را به تصرف خود در‌آورده ‌است علاوه بر الانبار هم‌اکنون تهدیدی برای امنیت کرکوک، دیالی و صلاح‌الدین به شمار می‌رود.
نیرو‌های امنیتی با حمایت قبایل عراقی در روز پنجشنبه به دفاع از یک مجتمع دولتی رمادی پرداختند. به گفته مقامات این اقدام ارتش عراق آخرین دور از مجموعه عملیات‌هایی است که به منظور آزادسازی مناطق اشغال شده‌ توسط داعش صورت گرفته ‌است. «هیثم الدراجی»، سرهنگ ارتش عراق در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت :« ما موفق شدیم پیشروی شبه‌‌نظامیان به سمت این مجتمع دولتی را متوقف کنیم.» به گفته الدراجی بیش از 10حمله هوایی علیه مواضع داعش در «الحوض» صورت گرفته ‌است. عقب‌نشینی نیرو‌های امنیتی از الحوض پیشتر فرصت را برای پیشروی داعش و حمله به ساختمان‌های کلیدی دولت فراهم کرده ‌بود. به گزارش الجزیره داعش در حمله خود به کرکوک نیز در تلاش است تا از تاکتیک‌های معمول خود استفاده کند، به این ترتیب که هنگامی که با فشار نیرو‌های امنیتی عراق وادار به ترک منطقه‌ای می‌شود در حومه آن شهر پناه می‌گیرد و به مبارزه با دیگر شهر‌ها می‌پردازد. تاکتیکی که تا به حال برای ارتش این کشور مشکل‌ساز بوده‌ است. با این حال ارتش عراق در این منطقه همچنان در موضع قدرت قرار دارد چرا که بیشتر بخش‌های این منطقه را در اختیار دارد و نیرو‌های کرد پیشمرگ نیز به نیرو‌های امنیتی عراق یاری می‌رسانند. «احمد خلیف‌الدلیمی»، فرماندار استان الانبار که برای درمان خود در آلمان به‌سر می‌برد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی این استان گفت: «از دست دادن الانبار به معنای از دست دادن عراق است». احمد الدلیمی در جریان حمله‌ای در ماه سپتامبر زخمی و برای درمان به آلمان فرستاده شد.
ارتش عراق همچنین دستاورد‌های مهمی را در شهر‌های بیجی، جلوله و سعدیه در شمال بغداد کسب کرده‌ است. با این حال داعش همچنان بخش‌هایی از این کشور نظیر شهرهای مهم موصل، تکریت و فلوجه را در اختیار دارد. در همین حال هوشیار زیباری، وزیر دارایی عراق نیز خواستار تخصیص یک‌چهارم از بودجه سال آینده به تشکیلات دفاعی این کشور شد.


تعداد بازدید :  212